یادداشت نصر/

ابهام در تصویر کلیددار تبریز

1398/03/05 - 10:24 - کد خبر: 1828 نسخه چاپی

نصر: نوروز 98 با روزهای بارانی و سیل آسا آغاز و با تلاطم جبران ناپذیری در دل مردمان این سرزمین همراه بود.

با گسترش و ورود سیل به مناطق مختلف کشور، آذربایجان و تبریز از جمله مناطقی بود که در معرض خطر سیل قرار گرفت، اما تبریز بیش از نیم قرن است رگ همیشه روان آن به دنبال تدبیر بلند و مردانه ای آرام گرفته که در سال های مشروطه منجر به احداث مسیل میدان چایی به مساحت 12 کیلومتر شده است و این کسی نیست جز "ارفع الملک جلیلی" ...

حال 85 بهار و خزان از آرامش رگ همیشه روان تبریز می گذرد و امان شهر مرهون مُهری است که بر اسناد بلدیه تبریز به نام ارفع الملک جلیلی زده شده دریغ از اینکه حتی یک تصویر از این شخصیت برجسته به درستی بر دیوار بلدیه نشسته باشد.

عکس سمت راست، عکس رایج از مرحوم ارفع الملک - عکس سمت چپ، عکس حقیقی مرحوم ارفع الملک جلیلی

عکس سمت راست، عکس رایج از مرحوم ارفع الملک - عکس سمت چپ، عکس حقیقی مرحوم ارفع الملک جلیلی

 

تصویری تاریخی که تا به امروز در شبکه های اجتماعی و بر دیوار موزه ها و بلدیه تبریز نقش بسته با ارفع ملک جلیلی بیگانه است و سال ها با پیگیری فرزندان وی، همچنان روایت گر کلیددار تبریز است.

به گفته فرزندان ارفع الملک، صدمین سالگرد شهرداری تبریز، زمان مناسبی برای رفع این ابهام بود که با اهدا تصویر حقیقی این شهردار نامی محقق شود اما این فرصت نیز همچون صیانت از خانه تاریخی او مورد بی توجهی قرار گرفت به طوریکه تاکنون هیچ اقدامی در این راستا صورت نپذیرفته است.

مرحوم ارفع الملک جلیلی سمت چپ تصویر شخص اول

 

خانه ارفع الملک جلیلی که در دو سال اخیر متحمل آسیب های جدی بوده همچنان در گیر و دار واگذاری تملک قرار گرفته و سقف خانه متفکر ترین و اثرگذار ترین شهردار تبریز فرو ریخته است، گویا تنها سر درب و ضلع غربی آن مورد توجه بوده  که سایر بخش های این خانه به غیر از بخش های مذکور به ثبت ملی نرسیده و در صورت تخریب اهمیتی نخواهد داشت.

نکته های قابل تامل در یادمان های این شهردار شهیر بسیار بوده و زبان در مقابل جاری ساختن آن محزون و ناتوان است. امید است با انتشار عکس حقیقی شهردار فقید تبریز شاهد تغییر تصویر مذکور در موزه ها و شهرداری تبریز باشیم.

 

نویده رئوف فرد- عضو تحریریه نصر

انتهای پیام/

ابهام در تصویر کلیددار تبریز نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار