به گزارش نصر، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان تأمین اجتماعی، مهدی شکوری در تشریح شرایط تعهدات کوتاه مدت این سازمان، اظهار داشت: تعهدات کوتاه مدت از مهمترین خدمات سازمان تامین اجتماعی است که بیمه شدگان و مستمری بگیران برای استفاده از آن به واحدهای اجرایی این سازمان در سراسر کشور مراجعه میکنند. تعهدات کوتاه مدت شامل غرامت دستمزد ایام بیماری، کمک بارداری(مرخصی زایمان)، وسایل کمک پزشکی( اروتز وپروتز)، کمک هزینه ازدواج، کمک هزینه کفن ودفن و هزینه سفر بیمار است.
وی افزود: غرامت دستمزد به وجوهی اطلاق میشود که در ایام بارداری، بیماری و عدم توانایی موقت اشتغال به کار و عدم دریافت مزد یا حقوق به جای مزد یا حقوق به بیمه شده پرداخت میشود و وسائل کمک پزشکی (پروتز و اروتز) وسایلی هستند که به منظور اعاده سلامت یا برای جبران نقص جسمانی یا تقویت یکی از حواس به کار میروند.
شکوری ادامه داد: کمک هزینه ازدواج، مبلغی است که به بیمه شدگان دارای شرایط پرداخت میشود و کمک هزینه کفن و دفن نیز مبلغ مقطوعی است که به منظور تأمین هزینههای مربوط به کفن و دفن بیمه شده در مواردی که خانواده او این امر را به عهده میگیرند، پرداخت میشود و درصورتیکه معالجه بیمار مستلزم انتقال او به شهرستان دیگری باشد ترتیب نقل و انتقال و پرداخت هزینه سفر به عهده سازمان تامین اجتماعی است.
وی با بیان اینکه بابت پرداخت حمایتهای کوتاه مدت در سال1398 بیش از یک میلیون و 100 هزار سند صادر و مبلغی بالغ بر 1320 میلیارد تومان به بیمه شدگان و مستمری بگیران پرداخت شده است، افزود: اگر برای دریافت هر تعهد نیاز به حداقل دو بار مراجعه به شعبه باشد در اینصورت شعب سازمان با حداقل2 میلیون و 200 هزار بار مراجعه فقط در حوزه تعهدات کوتاه مدت (به استثنای بیمه بیکاری) مواجه شدهاند.
مدیر کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی گفت: به منظور کاهش مراجعه بیمه شدگان به شعب و کارگزاریها، سامانه خدمات غیرحضوری ایجاد شده است که بیمه شدگان، مستمری بگیران و کارفرمایان میتوانند از طریق آدرس
eservices.tamin.ir در همه ساعات شبانه روز بطرق مختلف از جمله تلفن همراه خود نسبت به ارائه درخواست حمایتهای کوتاه مدت اقدام کنند.
شکوری اظهار داشت: کاربران برای اینکار میبایست پس از ورود به سامانه وارد منوی بیمه شدگان- حمایتهای کوتاه مدت شوند و اگر برای اولین بار وارد سامانه میشوند باید ابتدا ثبت نام کنند تا رمز ورود به سیستم از طریق پیامک برای آنان ارسال شود و پس از آن میتوانند بابت هر یک از حمایتهای ذکر شده، مبادرت به ثبت درخواست کنند.
وی استفاده از خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی را بسیار ساده و موجب تسهیل در استفاده از خدمات این سازمان دانست و گفت: سامانه به گونه ای طراحی شده که مشخصات هویتی و آخرین شعبه فعال و شماره موبایل بیمه شده را بطور هوشمند نمایش میدهد. به طور مثال برای دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری کاربران میبایست فقط اطلاعات مربوط به استراحت پزشکی شامل تاریخ شروع و پایان استراحت، نام پزشک معالج و شماره نظام پزشکی که روی برگه گواهی درج شده را وارد و سپس تصویر گواهی استراحت را اسکن یا با موبایل عکس آن را گرفته و آپلود کنند. پس از ثبت نهایی، درخواست آنان به شعبه محل بیمه پردازی ارسال میشود.
شکوری ادامه داد: فرآیند ارائه درخواست برای سایر تعهدات کوتاه مدت نیز به همین شکل است. ضمن اینکه بیمه شدگان میبایست شماره حساب بانکی خود را جهت دریافت مبلغ متعلقه از طریق سامانه مذکور و از مسیر بیمه شدگان- خدمات نامنویسی- اعلام شماره حساب بانکی ثبت کنند.
وی با تأکید بر اینکه شعب سازمان تامین اجتماعی روزانه به این درخواستهای غیر حضوری رسیدگی و نتیجه را از طریق پیامک به بیمه شده اعلام میکنند، گفت: سایر خدمات پر مخاطب سازمان از جمله درخواست تجدید، صدور وتمدید دفترچه بیمه، لیست حق بیمه کارفرمایان، اخذ برگه پرداخت بیمه شدگان خاص(اختیاری، مشاغل آزاد، رانندگان، کارگران ساختمانی، گروههای توافقی و...) مشاهده سوابق پرداخت حق بیمه نیز به روش غیر حضوری برای بیمه شدگان، مستمری بگیران وکارفرمایان فراهم است.
مدیر کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد: از آنجائیکه غرامت دستمزد ایام بیماری بجای مزد یا حقوق به بیمه شده پرداخت میشود و از حیث تامین معیشت بیمه شدگان از اهمیت بیشتری برخوردار است، سازمان تامین اجتماعی به کلیه بیماران به ویژه بیمه شدگان مبتلاء به کرونا صرفاً به استناد گواهی مراجع پزشکی مربوطه و بدون نیاز به انجام سایر تشریفات مقرر، تا زمان بهبودی کامل نسبت به پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری به صورت علی الحساب اقدام میکند.
شکوری با بیان اینکه پرداخت بیمه بیکاری یکی از تعهدات کوتاه مدت سازمان تأمین اجتماعی است، گفت: مرجع اخذ درخواست بیمه بیکاری، شناسایی و معرفی بیکاران واجد شرایط به عهده وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است و بیمه شدگان مشمول قوانین کار و تامین اجتماعی که به دلیل شیوع بیماری کرونا به طور موقت بیکار شدهاند، میتوانند درخواست خود را در سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نشانی
bimehbikari.mcls.gov.ir ثبت کنند تا در چارچوب مقررات به تقاضاهای آنان رسیدگی شود.
انتهای پیام/