رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی؛

جهش تولید در بخش کشاورزی با تسهیل سرمایه گذاری محقق می‌شود

1399/01/20 - 17:10 - کد خبر: 18022 نسخه چاپی

نصر:رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: جهش تولید در بخش کشاورزی با حمایت از بخش خصوصی و تسهیل سرمایه گذاری اتفاق می افتد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، اکبر فتحی امروز در گفت و گویی با اشاره به نام گذاری سال ۹۹ بنام جهش تولید گفت: یکی از روشهایی که می‌توان جهش تولید را در بخش کشاورزی محقق کرد برطرف کردن موانع تولیدی بر سر راه فعالان اقتصادی می باشد زیرا که بخش بسیار بزرگی از تولید توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه باید مسیر تولید اشتغال در بخش کشاورزی به گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذاران به راحتی فعالیت کنند تا شاهد رشد تولید در تمامی شاخص‌ها باشیم، ادامه داد: نباید سرمایه گذاران بخش خصوصی و فعالین اقتصادی برای ایجاد کسب و کار خود و ارائه سرمایه معطل دریافت مجوز خود باشند بایستی با سهولت در اجرای مقررات نسبت به تسریع در روند جذب سرمایه گذاری در استان اقدام شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه یکی از زنجیره‎های تولید که می‏ تواند تولید انواع محصولات کشاورزی را از نظر اقتصادی به صرفه و تولید آن را توجیه کند، ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری کننده است ادامه داد: خام‌فروشی در هر بخشی در نهایت به ضرر تولیدکنندگان است و موجب هدر رفت منابع می‎شود.

وی با بیان اینکه تولید به مثابه یک زنجیره است که از تولید کننده آغاز و به مصرف کننده ختم می شود، افزود: اگریکی از حلقه های این زنجیره شکننده باشد زنجیره به طور کل از بین می رود؛ بنابراین برای دستیابی به جهش تولید باید برنامه ریزی درستی در همه زمینه ها داشته باشیم.

 فتحی افزود: تولیدکنندگان محصولات کشاورزی، صنایع غذایی فعال، صنایع تبدیلی و جانبی نباید درگیر فرآیند طولانی مدت اداری برای دریافت مجوز باشند و اتلاف وقت درنهایت برای آنها صرفه اقتصادی ندارد و منصرف خواهند شد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان، گفت: نامگذاری سال ۹۹ تحت عنوان سال جهش تولید از طرف مقام معظم رهبری ایجاب می کند تا زمینه های افزایش تولید در واحد سطح و جهش تولید در محصولات کشاورزی را فراهم سازیم.

وی ادامه داد: در بحث تولیدات دامی یکی از راهکارهای موثر در راستای جهش تولید، ارائه برنامه، تعریف عملیات اجرایی و تدوین شیوه نامه های مقتضی در این خصوص می باشد که باید توسط کارشناسان کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

 فتحی گفت: با احصاء واحدهای تولیدی دام و طیور استان و میزان برآورد دقیق تولید واحدها، می توان بدون ایجاد زیرساخت های جدید و احداث اماکن دامی تازه؛ با تدوین برنامه های تخصصی و علمی ظرفیت تولیدی واحدهای فعال را در راستای جهش تولید ارتقا بخشید.

وی عنوان کرد: تغییر الگوی کشت مزارع زراعی از جمله مزارع گندم، یکی دیگر از روش هایی است که می تواند در راستای کاهش محدودیت ها و موانع بوجود آمده در واردات نهاده های دامی مورد بازنگری و تحقیق و بررسی قرار گیرد. در این روش می توان با تغییر الگوی کشت و اختصاص مزارع به کاشت جو و ذرت، تاثیرات منفی ناشی از تحریم های اعمال شده در امر واردات نهاده های دامی را کاهش داد.

 فتحی با اشاره به اهمیت ارائه آمار دقیق و متقن از باغات و اراضی زراعی استان در خصوص افزایش عملکرد در واحد سطح، اظهار کرد: تطبیق آمار و بروز کردن ارقام و اعداد مربوط به سطح باغات و اراضی زراعی آذربایجان شرقی، اصلی ترین اقدام عملیاتی ممکن در راستای کاهش نواقص و رفع موانع پیشرو در بخش باغات و زمین های کشاورزی استان است که بایستی این مهم صورت پذیرد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان  با یادآوری تاثیرگذاری مثبت و مطلوب مباحث ترویجی و آموزش های علمی کشاورزی به کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی در راستای افزایش تولید در واحد سطح، گفت: ایجاد و راه اندازی تشکلها، اتحادیه ها و ساختارهای مردم نهاد در بخش کشاورزی، از دیگر روشها و راهکارهای جهادی است که می تواند جهش تولید در واحد سطح را محقق کند.
انتهای پیام/
جهش تولید در بخش کشاورزی با تسهیل سرمایه گذاری محقق می‌شود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار