خبر/

تعطیلی دانشگاه تبریز بر اثر کشتار مردم

1397/12/01 - 13:35 - کد خبر: 179 نسخه چاپی

نصر: یکم اسفند 1356، در اعتراض به کشتار مردم تبریز توسط ماموران نظامی، دانشگاه این شهر تعطیل شد. تظاهرات مردم تبریز در 29 بهمن و در چهلمین روز شهدای قم، توسط ماموران به خاک و خون کشیده شد.

به گزارش نصر به نقل از تعادل، تظاهرات ۲۹ بهمن تبریز که در تقویم رسمی جمهوری اسلامی با عنوان قیام مردم تبریز مشخص شده است، به حوادث ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ در تبریز اشاره دارد که طی آن انقلابیون تبریز به مناسبت چهلمین روز کشته‌شدگان ماجرای ۱۹ دی قم، دست به تظاهرات زده و بیشتر نقاط شهر را تسخیر کردند تا اینکه تا ساعت ۵ بعد از ظهر نیروهای دولتی کنترل شهر را به دست گرفتند. طبق گزارش ساواک، در این تظاهرات اعتراضی، ۵۸۱ نفر دستگیر، ۹ نفر کشته، ۱۱۸ نفر زخمی، ۳ دستگاه تانک، ۲ سینما، یک هتل، کاخ جوانان، حزب رستاخیز و تعدادی اتومبیل شخصی و دولتی به آتش کشیده شدند. چند روز بعد تعداد کشته‌شدگان تبریز به ۱۳ نفر رسید.

در این اعتراض، برای نخستین‌بار پس از وقایع ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، ارتش برای کنترل وضعیت مستقیماً وارد درگیری‌ها شد. همچنین، شعار «مرگ بر شاه» برای اولین‌بار در این قیام سرداده شد.

چهل روز پس از این رویداد در ۱۰ فروردین ۱۳۵۷، انقلابیون شهرهای اصفهان، شیراز، یزد، جهرم و اهواز نیز به مناسبت چهلمین روز کشته‌شدگان تبریز، دست به تجمع و اعتراض زدند که باعث کشته شدن عده‌ای دیگر در آن شهرها شد. این اعتراضات سراسری در نهایت منجر به توجه رسانه‌های خارجی به اعتراضات ایران شد.

یحیی لیقوانی رییس ساواک تبریز که متوجه عادی نبودن اوضاع شهر شده و به گستردگی ناآرامی‌ها واقف گشته بود، بلافاصله با تهران تماس می‌گیرد و کسب تکلیف می‌کند. شاه که خبر ناآرامی‌های تبریز به او رسیده بود، در تماس با جمشید آموزگار دستور حفاظت از پمپ بنزین‌ها، کارخانه‌ها، ادارات دولتی و مقابله با معترضان را می‌دهد.

شورای امنیتی استان تشکیل جلسه می‌دهد و تصمیم می‌گیرند از نیروهای ارتش و ژاندارمری استفاده کرده و یگان‌های نظامی در سطح شهر مستقر شوند و برای اینکه نشان بدهند در سرکوب جدیت دارند دستور استقرار دو دستگاه تانک چیفتن، دو دستگاه نفربر و یک دستگاه تانک اسکورپین را در سطح شهر می‌دهند. به دنبال کشته شدن مردم در این تظاهرات، دانشجویان دانشگاه تبریز این دانشگاه را در روز یکم اصفند تعطیل کردند.

انتهای پیام/

تعطیلی دانشگاه تبریز بر اثر کشتار مردم نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار