خبر/

آذربایجان شرقی دمای منفی هشت درجه را تجربه می‌کند/ باغداران به توصیه‌ها توجه کنند

1399/01/19 - 09:35 - کد خبر: 17851 نسخه چاپی

نصر: روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به ورود سامانه بارشی فعال به استان، دمای برخی شهرستان‌ها حتی تا دمای منفی هشت درجه کاهش می‌یابد که در این راستا باغداران باید به توصیه‌های ارائه شده نسبت به کاهش خسارات سرمای دیررس بهاره توجه کنند.

به گزارش نصر، در این اطلاعیه آمده است:
نقشه‌های همدیدی، آینده نگری و تصاویر ماهواره‌ای نشان دهنده جوی نسبتا پایدار طی امروز در استان است. اما از فردا با نفوذ و فعالیت سامانه بارشی جدید به استان، ابرناکی، وزش باد گاهی نسبتا شدید و بارش باران و در نواحی سردسیر و مرتفع برف گاهی مه همراه با کاهش دما برای روزهای سه شنبه و چهارشنبه و در نواحی مستعد بارش تگرگ پیش بینی می شود.

همچنین در برخی نواحی به علت رگبار شدید باران، آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها دور از انتظار نیست.

با توجه به ورود سامانه بارشی و همراهی آن با سامانه سرد و پیشروی خط برف به عرض‌های پایین تر که احتمالاً بخش‌هایی از شرق استان هم‌چون شهرستان‌های اهر، ورزقان، هریس، سراب، کلیبر، هوراند و بستان آباد را در برمی‌گیرد، احتمال کاهش ناگهانی دما تا آستانه‌های زیر صفر و یخبندان به خصوص در روزهای سه شنبه و چهارشنبه 19 و 20 فروردین ماه از منفی سه تا منفی هشت درجه وجود دارد.


توصیه‌های هواشناسی کشاورزی از 18 الی 21 فروردین
_باغداران باید تعدادکافی بخاری پلارهای باغی، آماده سازی دمنده‌های حرارت زا و دراگون‌های پشت تراکتوری یا ثابت و فن‌ها و سایر ادوات موجود نصب کنند.

_تمامی ادوات مرتبط با سرمازدگی باید در شرایط یخبندان تشعشعی به کار گرفته شوند و در غیر این صورت لزومی به بکارگیری این ادوات نخواهد بود چرا که در صورت تداوم وقوع باد و وزش باد و ابرناکی و یا بارش و رگبار خطر سرمازدگی بسیار کاهش می‌یابد.

_نسبت به انجام عملیات سم پاشی و محلول پاشی تا دو روز آتی و عدم محلول پاشی از روز سه شنبه جهت وزش باد و رگبار و رعد و برق، پایش مزارع کلزا برای رصد آفت شته و وضعیت علف‌های هرز در صورت مشاهده به صورت لکه‌ای مبارزه شود.

_مدیریت سدها، اتخاذ تمهیدات لازم برای عبور سیلاب احتمالی، فاصله گرفتن از رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در تردد جاده‌ای و اجتناب از سفرهای غیرضروری و اقدامات پیشگیرانه در جهت حفظ محصولات کشاورزی
انتهای پیام/
آذربایجان شرقی دمای منفی هشت درجه را تجربه می‌کند/ باغداران به توصیه‌ها توجه کنند نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار