استاندار زنجان؛

شمار بستری‌شدگان در زنجان با نمونه‌گیری سرپایی کرونا کاهش یافت

1399/01/18 - 15:05 - کد خبر: 17822 نسخه چاپی

نصر: استاندار زنجان گفت: نمونه‌گیری سرپایی ویروس کرونا به صورت پایلوت در این استان، طرح بسیار مهمی بود زیرا از زمان آغاز اجرای این طرح، شمار بستری‌شدگان در بیمارستان‌ها با شیب ملایمی، نزول پیدا کرده است.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، فتح‌الله حقیقی امروز در جلسه استانی ستاد مبارزه با ویروس کرونا اظهار داشت: اجرای این طرح از هفتم فروردین در استان زنجان آغاز شده و سه آزمایشگاه برای انجام این آزمایش در خارج از محل بیمارستان‌ها در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: تا کنون ۱۵۲۱ نفر از افراد مشکوکِ شناسایی شده در طرح غربالگری سلامت به صورت سرپایی و بدون مراجعه به بیمارستان، مورد آزمایش قرار گرفته که نمونه ۲۴۴ نفر از آن‌ها مثبت شده است.

حقیقی، هدف از اجرای این طرح را کاهش شمار بستری‌شدگان و کاهش مراجعات به بیمارستان‌ها خواند و تصریح کرد: افرادی که نمونه آن‌ها مثبت شده است نیز وارد بیمارستان‌ها نشده بلکه در منزل، تحت درمان قرار گرفتند.

مقام عالی دولت در استان زنجان افزود: علاوه بر ضدعفونی کردن منازل آن‌ها و آموزش اعضای خانواده مبنی بر رعایت دستورات بهداشتی، سه نفر از اطرافیانشان نیز تحت آزمایش قرار گرفتند و در صورت مثبت بودن بیماری کرونای اطرافیان، این آزمایش تا منفی شدن نمونه آن‌ها ادامه پیدا کرد به‌گونه‌ای که نمونه آزمایش درصدی از نزدیکان این افراد نیز مثبت بود.

وی ادامه داد: پس از درمان مبتلایان در منازل و انجام آخرین بررسی‌ها مشخص شد که تنها هشت نفر از این افراد نیاز به بستری در بیمارستان دارند.

استاندار زنجان گفت: اجرای طرح نمونه‌گیری سرپایی بیماری کرونا به صورت پایلوت در زنجان نشان داد که نتیجه آزمایش ۲۵ درصد افراد جامعه که علائمی هم ندارند، مثبت است.

وی با بیان اینکه این طرح با همکاری۴۵۰ نفر نیرو انجام می‌شود، اظهار داشت: اگر بتوانیم این طرح را ادامه دهیم، مراجعات به بیمارستان‌ها کاهش یافته و بخشی از زحمات کادر درمان نیز کاسته می‌شود.

حقیقی با بیان اینکه کاهش سناریوی پیش‌بینی بیماری (R۰)، بزرگترین کاری است که در مبارزه با بیماری کرونا باید انجام شود، خاطرنشان کرد: این عدد از سه در روزهای ابتدایی شیوع بیماری به ۱.۴ کنونی رسیده است.

استاندار زنجان تاکید کرد: هنوز بیماری تمام نشده و شدت مراقبت‌ها و مراعات دستورات بهداشتی باید بیش از پیش رعایت شود.

این مسؤول با بیان اینکه محور اصلی اجرای طرح پایلوت، قطع زنجیره انتقال است، گفت: قطع زنجیره انتقال نیز فقط با رعایت دستورات بهداشتی از سوی مردم، صورت می‌پذیرد.
وی افزود: مردم باید هم از منازل خود بیرون نیایند و هم نکات بهداشتی را به صورت دقیق اجرا کنند.

حقیقی ادامه داد: مرحله بعدی مربوط به اصناف است که آن‌ها هم در صورت فعالیت باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا ابعاد قطع زنجیره انتقال، تکمیل شود وگرنه با پیک بیماری مواجه می‌شویم.

وی اظهار داشت: تا کنون ۹۷ درصد مردم استان در طرح غربالگری (سامانه سلامت) ثبت‌نام کرده و تعیین تکلیف شده‌اند.

استاندار زنجان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مصوبات روز گذشته (یکشنبه ۱۷ فروردین) ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا، گفت: اصناف کم‌ریسک از ۲۳ فروردین اجازه فعالیت دارند اما پروتکل بهداشتی و لیست این اصناف قبل از بازگشایی باید تهیه و اعلام شود.

وی تاکید کرد: هرگونه بازگشایی، نیازمند الزامات و پروتکل‌های مخصوص خودش بوده و این پروتکل قبل از زمان بازگشایی اعلام می‌شود.

حقیقی افزود: هیچ صنفی تا روز ۲۳ فروردین، حق قعالیت نداشته و صنوف پرریسک نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند.

وی خاطرنشان کرد: در مورد تردد بین استانی نیز ممنوعیت تا ۳۰ فروردین به قوت خود باقی است و پس از آن نیز تصمیم جدید با پروتکل بهداشتی مربوطه ابلاغ می‌شود.
انتهای پیام/
شمار بستری‌شدگان در زنجان با نمونه‌گیری سرپایی کرونا کاهش یافت خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار