رئیس دانشگاه تبریز؛

اساتید نباید ارزش دانش را با مسائل مادی مقایسه کنند

1398/03/01 - 15:03 - کد خبر: 1749 نسخه چاپی

نصر: رئیس دانشگاه تبریز گفت: دانشجویان‌چشمشان به اساتیدشان است.دانشجویان همانند فرزندان و خواهر و برادران ما هستند؛ باید آن هارا در پیشبرد توسعه جوامع و آینده نگری با امید دادن، تحویل جامعه دهیم. بی تردید امید دادن انسان را به زندگی در آینده خوشبین می کند‌.

به گزارش نصر، " میر رضا مجیدی" در سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری و گرامیداشت روز معلم طی مراسمی با حضوراعضای هیات علمی شاغل و بازنشسته از تجلیل 27 عضو هیات علمی و7 کارشناس نمونه آزمایشگاه دانشگاه تبریز خبر داد.

وی با بیان اینکه دانشگاه ارتباطی بین سرمایه مادی و اندیشه است، اظهار کرد: برخی سرمایه های مادی مثل آب، خاکف نفت و نقره، مس و ... وجود دارد و یکسری سرمایه هایی که حاصل اندیشه بشریت است. دانشگاه با این تفکر که اگر زمانی سرمایه های مادی تمام شوند، چه محصول و ترکیب ارزشمندی می تواند جایگزین آن شود؟ در این راستا دانشگاه در صدد خروجی حاصل تفکر و اندیشه به جامعه است.

وی افزود: بی تردید با کاهش سرمایه مادی، سرمایه اندیشه بیشتر خواهد شد.در جوامع بشری هرچقدر سرمایه مادی بیشتر باشد، مردم را به تفکر کمتر وادار می سازد. نفت دست کسانی قرار دارد که ارزش و اندیشه استفاده از آن را نمی داند و کسی جز معلم‌نمی تواند ارزش سرمایه مادی را کشف کند و اندیشه ها را به جریان بیاندازد.

مجیدی با اشاره به اینکه آثار معلمی ماندگار است، تصریح کرد: نوشته مقاله و کتاب ها اثرات به یادماندگار اساتید هستند. پژوهشگران باید توجه کنند که مقاله ها را برای ارتقاء یافتن به لحاظ مدرک علمی ننویسند بلکه برای ماندگاری آن بنویسند.

رئیس دانشگاه تبریز ضمن گرامی داشت روز خوابگاه اذعان کرد: ضمن بازدید از خوابگاه های دانشگاه تبریز، با دانشجویان به گفت و گویی پرداختم. متاسفانه درتمامی خوابگاه ها عمده ترین‌گلایه های دانشجویان در محور ناامیدی بود. چرا اساتید باید با گفتن جملات منفی مصل "چرا درس می خوانید" امید دانشجویانی که از شهر های دیگر با هزار آرزو شب زنده داری قبول دانشگاه شده اند را می گیرند؟

مجیدی با بیان اینکه استاد به عنوان خالق و مولف و فرمانروای مطلق است، خاطرنشان کرد:  دانشجو از خلاق و رفتار استاد، از طرز اداره کلاس، از رعایت عدل و انصاف در نمره دادن، از وقت شناسی و رعایت نظم، از دلسوزی و مهربانی و چهارچوب مقرات درس یاد می گیرد. استاد یک رابطه معنوی است؛ دانشجو احساس می کند استاد است که او را در راستای هدایتگری، پرورش می دهد و تحویل جامعه می دهد.

وی با اشاره به اینکه اساتید نباید ارزش دانش را با مسائل مادی مقایسه کنند، ابراز کرد: دانشجویان‌چشمشان به اساتیدشان است.دانشجویان همانند فرزندان و خواهر و برادران ما هستند؛ باید آن هارا در پیشبرد توسعه جوامع و آینده نگری با امید دادن، تحویل جامعه دهیم. بی تردید امید دادن انسان را به زندگی در آینده خوشبین می کند‌. اساتید نباید ارزش دانش را با مسائل مادی مقایسه کنند.

رئیس دانشگاه تبریز اظهار کرد: باهمکاری همکاران در هیئت رئیسه و شورای دانشگاه تبریز، مشکلاتی مالی که در دانشگاه مثل بدهی دانشگاه بود، در جهت حل و رفع برنامه ریزی شد. در ماه رمضان با هماهنگی شورای صنفی جلسه ای در سند راهبردی در راستای حل مشکلات مالی دانشگاه خواهیم داشت؛ لذا با درآمد منابع مالی پایدار، مشکلات مالی دانشگاه نیز رفع خواهد شد.

در ادامه مراسم، "انوری" نماینده نهاد رهبری دانشگاه تبریز توجه به شخصیت والای استاد شهید مطهری در دانشگاه ها را الزامی دانست وگفت: رجوع به آثار شهید مطهری و توصیه آن به دیگران از برکات و کارهای خیر خواهد بود. بازخوانی و مطالعه و توجه بیشتر و رجوع به آثار اندیشه ها در حوزه دینداری و اندیشه دینی، منجر به جلوگیری و عدم انحرافات و خرافات می شود.

وی به حفظ کرامت و عزت و مقام استادی تاکید کرد و گفت: طبق متون دینی ما، حفظ کرامت و عزت و مقام استادی و همچنین جایگاه و منزلت کم نظیر استاد باید بزرگ شمرده شود؛ همه ما در قبال اساتید موظف به قدر دانی و بزرگ‌شمردن جایگاه والای این اساتید هستیم اما با جهل و کوتاه فکری از منزلت و جایگاه این افراد غافل می شویم این در حالی است که مسئولین دانشگاه باید بستر حفظ عزت و حرمت اساتید را پیش از پیش فراهم بکنند.

وی افزود: شاید به دلیل جهل و کوتاهی مقام معلم را ارزش و ارج ندهند ولی حفظ و ارزش جایگاه معلمان از سوی خود معلمان به هیچ بهانه ای پایمال نمی شود.

انوری اذعان کرد: امروز مشکلات متعددی در جامعه به دلیل سو مدیریت و دشمن، ما را با مشکلاتی مواجه کرده است، اما معلم نمی تواند این منزلت را زیر پا بگذارد و نسبت به بحث تعلیم و تربیت بی اهمیت باشد و از طرفی ما حق نداریم این حرمت ها را از دست بدهیم.

نماینده نهاد رهبری دانشگاه تبریز با بیان اینکه یکی از برکات مهم معلمی، شاگرد پروری است، تاکید کرد: وقتس کسی عالم‌ و یا دانشمند شد، رسالت انتقال به افرادی که فاقد هعلم هستند را دارا می باشند.

انوری افزود: مقام معلمی فقط با تعلیم و تربیت درسی اتمام نمی شود بلکه معلمی می تواند با شاگرد پروری هدایتگر ان ها را در جامعه و زندگیشان باشد.

انتهای پیام/

اساتید نباید ارزش دانش را با مسائل مادی مقایسه کنند نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار