خبر/

گریز از سیل با لایروبی مسیل‌ها و احداث کانال/ تبریز آماده بارش‌های پیش رو است

1399/01/11 - 14:45 - کد خبر: 17441 نسخه چاپی

نصر: به همت شهرداری تبریز عملیات های گسترده ای در مناطق دهگانه برای لایروبی مسیل ها و احداث کانال ها انجام می شود تا این شهر آماده بارش های پیش رو باشد و خطر سیل مردم را تهدید نکند.

به گزارش نصر، محمدرضا علی اشرفی، بارش های بهاری طی چند سال اخیر خطرات و خسارات بالایی در کشور داشته است و برای همین منظور و ایمن نگه داشتن شهر تبریز از خطر سیل شهرداری تبریز پروژه های مختلفی اجرا کرده است.

لایروبی رودخانه‌ها و مسیل ها در کنار احداث کانال های زیرزمینی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که به هنگام بارش باران می‌تواند خطر جاری شدن سیلاب را کاهش دهد.
در همین خصوص شهرداری تبریز طی سال های اخیر توجه ویژه ای به احداث کانال های هدایت آب های سطحی داشته است تا در هنگام بارش نعمت خدادای خطری مردم را تهدید نکند.

شهرداری تبریز در این دوره تلاش می کند تا با توجه به حجم بارندگی های احتمالی در این شهر زیرساخت ها آمادگی پذیرش حجم بالایی از آب باران را داشته باشد.

فروردین سال گذشته با وجود بارش های زیاد و سیلابی شدن اغلب شهرها، خوشبختانه وضعیت در شهر تبریز عادی بود و خطر سیل شهر تبریز را تهدید نکرد. بدون شک این وضعیت در نتیجه لایروبی مسیل ها و احداث کانال های شهری اتفاق افتاد.
 

 
 
این لایروبی به موقع و قبل از شروع بارش های بهاری، یکی از تدابیری است که شهرداری تبریز جهت پیشگیری از وقوع سیل اندیشیده است. با اینکه این اقدامات از سوی شهرداری تبریز شاید به اندازه احداث و افتتاح یک روگذر و زیرگذر و ... به چشم نیاید و به اصطلاح پروژه ویترینی نباشد، اما از جمله اقدامات مهمی است که یک شهر را از خطرات بزرگ نجات می دهد.

این لایروبی به موقع و قبل از شروع بارش های بهاری، یکی از تدابیری است که شهرداری تبریز جهت پیشگیری از وقوع سیل اندیشیده استالبته شهرداری تبریز علاوه بر آماده کردن زیرساخت ها برای سیلاب های احتمالی و کنترل آن، برنامه ها و پروژه هایی نیز در جهت رفع آبگرفتگی و تجمع آب در معابر شهری دارد.

ناگفته نماند که سیل موضوعی متفاوت با آبگرفتگی معابر است چراکه اگر مسیل ها و کانال ها لایروبی و احداث نشوند فاجعه‌ای همچون سیل سال گذشته در استان های شمالی و جنوبی کشور در تبریز رقم خواهد خورد که قابل قیاس با آبگرفتگی در معابر نیست.

با توجه به پیش بینی بارش های بهاری، معاونت خدمات شهری شهرداری تبریز با همکاری شهرداری های مناطق از حدود یک ماه قبل فعالیت های مربوط به لایروبی کانال های شهری را آغاز کرده است.


احداث کانال برای پیشگیری از وقوع سیل در شهر تبریز
شهردار تبریز در این خصوص گفت: سال گذشته در بحث زیرساخت‌های شهری ۱۰ها کانال‌کشی در مسیرهایی که احتمال تجمع آب‌های جاری وجود داشت، احداث کردیم.

ایرج شهین باهر افزود: در دو سال گذشته، سعی کردیم با احداث کانال، مبادی ورودی آب‌های جاری را باز کنیم و مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت. این کانال و مسیل‌ها در دید عموم نیستند، به همین دلیل شاید شهروندان اطلاع اندکی از آن ها داشته باشند.

ایرج شهین باهر خاطرنشان کرد: به هر حال با تمهیدات اتخاذ شده، ما در بارندگی‌های عادی مشکلی پیدا نمی‌کنیم و با احداث این کانال‌ها، آب‌های جاری شهر به مسیل‌های اصلی هدایت می‌شوند.
 
 

مسیل‌های مناطق مختلف تبریز به طور مرتب لایروبی می‌شود
او در ادامه یادآور شد: در کنار احداث کانال‌های جدید، ما لایروبی مسیل‌ها را نیز به شدت پیگیر هستیم که در اثر بارندگی های فصل بارشی جدید، مشکلی پیش نیاید.
شهردار تبریز گفت: شهرداری تبریز در بحث لایروبی کانال ها و آماده سازی برای هدایت آب های سطحی اقدامات لازم را انجام داده است.

او ادامه داد: در حوزه شهرداری منطقه ۵، لایروبی از پل فلزی هتل مرمر آغاز شده است و تا دوکمال ادامه یافته و اکنون به مهرانه رود رسیده است و تا چند روز آینده به اتمام می رسد. در حوزه شهرداری منطقه ۷ نیز لایروبی در کانال کرجان همچنان ادامه دارد تا آب های این کانال به آجی چای هدایت شود.

شهرداری تبریز در بحث لایروبی کانال ها و آماده سازی برای هدایت آب های سطحی اقدامات لازم را انجام داده استایرج شهین باهر با بیان اینکه شهرداری تبریز در بحث لایروبی کانال ها فراتر از وظایف خود عمل می کند، عنوان کرد: در حوزه شهرداری منطقه ۹، لایروبی جاده باسمنج توسط معاونت خدمات شهری شهرداری تبریز انجام شده اما بالاتر از این منطقه که خارج از شهر تبریز است، حوزه خدمات دهی شهرداری تبریز محسوب نمی شود.

او افزود: به رغم مکاتباتی که با اداره آب منطقه ای و شهرداری باسمنج داشته ایم، هنوز اقدامی از سوی آنها در خصوص لایروبی کانال های این مسیر انجام نشده است اما با توجه به حساسیت و تاکید بنده، معاونت خدمات شهری شهرداری تبریز به حوزه لیقوان چایی ورود کرده و اقدام به لایروبی این کانال کرده است.

شهردار تبریز تاکید کرد: چنانچه این کانال ها لایروبی نمی شد، آب انباشت شده در این کانال ها به شهر تبریز سرازیر می شد و داخل شهر را دچار مشکل می کرد که با لحاظ این شرایط و به رغم عدم همکاری دستگاه های ذیربط، شهرداری تبریز اقدام به لایروبی کانال های خارج از شهر نیز کرده است.
 
 

آمادگی کامل شهرداری برای سیل احتمالی در تبریز
رئیس کمیسون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز نیز از آمادگی کامل شهرداری برای سیل احتمالی در تبریز خبر داد و گفت: از هفته ها قبل عملیات های مختلفی برای لایروبی مسیل های شهر انجام می شود.

فریدون بابایی اقدم افزود: در حوزه خدمات شهری کارشناسان وضعیت هواشناسی را رصد می‌کنند و در روزهای گذشته هم یک سری از مسیل ها لایروبی شده است.

بابایی‌اقدم با اشاره به اینکه نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم، ابراز داشت: اگرچه این روزها همه چیز در کشور تحت شعاع کروناست اما این مساله جز وظایف ذاتی شهرداری است. در بحران‌های متفاوت مانند بارش برف اخیر و گندزدایی اخیر طرفیت‌های شهرداری مشخص شد و باید بیشتر از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

او درباره بروز سیل احتمالی در تبریز گفت: مساله فقط بحث خدماتی نیست چون در سالهای گذشته طی توسعه شهری یکسری از مسیل‌ها به خیابان تبدیل شده‌اند، به عنوان مثال ورودی اتوبان کسایی و پاسداران تبدیل به پل شد و زمانی هم که شهرداری خواست اصلاح انجام دهد از طرف اهالی با مقاومت روبه رو شد.

بابایی اقدم با بیان اینکه مناطق آسیب‌پذیر باید شناسایی شوند، عنوان کرد: شهرداری ابتدا باید در حوزه خودش در "میدان چای" که پارک، تابلوهای تبلیغاتی و... دارد با رفع خطر آزادسازی انجام دهد و بعدا شهروندانی که در بستر و حریم مسیل‌ها ساخت و ساز کردند را جابجا کند.

او یادآور شد: متاسفانه در سه دهه گذشته آب منطقه‌ای از مسیل‌ها و حریم‌ها به خوبی محافظت نکرده و امروز آزادسازی برخی از این حریم‌ها چه برای شهرداری و چه برای دیگر سازمان‌ها هزینه زیادی دارد.
 
 

لایروبی کانال‌ها و مسیل‌ها اولویت معاونت خدمات شهری شهرداری تبریز
معاون خدمات شهری شهردار تبریز نیز در این خصوص گفت: هر گونه ساخت و ساز در مسیل‌ها و رودخانه‌های شهر، ورود به حریم منابع طبیعی است و طبیعتا با آرای محاکم قضایی تخریب می‌شود.

محمدرضا قربانیان تبریزی افزود: به هیچ عنوان نباید در حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها شهری ساخت و سازی صورت بگیرد و اگر ساخت و سازی وجود داشته باشد، شهرداری تبریز بالاجبار و بر حسب وظیفه ذاتی خود و برای حفظ امنیت شهروندان، دست به تخریب آن ساخت و سازها می‌زند.

او  با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در این حوزه افزود: در این راستا با همکاری شهرداران مناطق، اقداماتی صورت گرفته و آزادسازی‌هایی ایجاد گشته و در ماههای بعدی نیز شاهد آزادسازی این مسیل‌ها می شویم.

مسیل کرجان چایی لایروبی  شده تا مسیل آب باز شده و جریان یابد تا سیلاب وارد شهر نشودمعاون خدمات شهری شهردار تبریز، لایروبی کانال‌ها و مسیل‌های شهری تبریز را دستور اکید شهردار عنوان کرده و اظهار داشت: با توجه به دستور اکید شهردار تبریز در حوزه لایروبی مسیل‌ها، معاونت خدمات شهری شهرداری تبریز لایروبی کلیه مسیل‌ها و کانال های شهری را در دستور کار قرار داده که اخیرا مسیل کندرورد که یکی از اصلی ترین مسیل‌های ما است، لایروبی و پاکسازی شده است.

او ادامه داد: مسیل کرجان چایی نیز از طریق حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری منطقه ۷ تبریز، لایروبی  و پاکسازی شده است تا مسیل آب باز شده و جریان یابد تا سیلاب وارد شهر تبریز نشود.

قربانیان، از لایروبی مسیل‌های حوزه استحفاظی شهرداری منطقه ۵ نیز خبر داده و اظهار داشت: عوامل حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری منطقه ۵ با بسیج کلیه امکانات، لایروبی مسیل بیلانکوه که آب رودخانه هروی از این مسیل رد شده و در مهرانه‌رود جاری می شود، را آغاز کرده‌اند که پاکسازی و تمیزکاری این مسیل در دستور کار قرار گرفته است.

او خاطرنشان کرد: اگر چنانکه طبق سال‌های قبل حجم بارش فراوانی داشته باشیم، آب های جاری به راحتی از این مسیل جاری شده و آسیبی به شهر نرسانده و مورد استفاده بهینه قرار می‌گیرد.
 
 

تلاش مناطق مختلف شهرداری تبریز برای لایروبی مسیل ها
کوی رود در جاده سنتو، هتل مرمر نرسیده به تبادل امام علی (ع)، کانال کرجان در جاده تبریز – آذرشهر، کانال کرجان در انتهای خیابان آخمقیه، کانال مقابل جایگاه سی ان جی در اتوبان شهید کسایی، کانال میدان تره بار و کانال زیرگذر لاله در محدوده راه آهن از جمله آبراه ها و کانال هایی است که توسط عوامل شهرداری های مناطق مختلف تبریز لایروبی شده است.

با تمام این اوصاف و توجهی که مدیران شهرداری به موضوع مسیل ها و کانال های شهری دارند، به نظر می رسد خطر سیل امسال تبریزی ها را تهدید نکند.

با توجه به اینکه از اواخر سال گذشته لایروبی کانال های شهری به موقع آغاز شده و هم اکنون نیز ادامه دارد، پیش بینی می شود آب های سطحی از طریق کانال ها به سمت رودخانه ها هدایت شود و خطر سیل مردم را تهدید نکند.
انتهای پیام/
گریز از سیل با لایروبی مسیل‌ها و احداث کانال/ تبریز آماده بارش‌های پیش رو است نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار