مدیرعامل آب منطقه‌ای استان خبر داد:

کسری ۱.۱۶ میلیارد مترمکعبی منابع آب زیرزمینی در آذربایجان‌شرقی

1399/01/03 - 15:59 - کد خبر: 17015 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: مجموع کسری منابع سفره‌های آب زیرزمینی استان از سال‌های گذشته تاکنون به یک‌ میلیارد و ۱۶۰‌میلیون مترمکعب می رسد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، یوسف غفارزاده روز یکشنبه به مناسب روز جهانی آب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در آذربایجان شرقی ۲۵ دشت و دشتک وجود دارد که در سال های گذشته  آب سفره های زیرزمینی آنها افت کرده، اما در بیش از یکسال گذشته افزایش افت متوقف شده و بعضا مثبت شده است.  

وی افزود: ذخیره آب های زیرزمینی دامنه های شمالی سهند که بخشی از آب شرب تبریز را تامین می کند، دشت کردکندی سراب و دشتک «ترک» میانه همچنان منفی بوده و افت دارند، اما در مجموع آب ۲۵ دشت و دشتک آذربایجان شرقی به میزان ۶۱.۵ میلیون مترمکعب نسبت به یکسال گذشته مثبت شده است.  

غفارزاده گفت: کسری تجمعی یاد شده در دشت ها و دشتک های آذربایجان شرقی با برنامه ریزی های انجام شده، مصرف بهینه و جلوگیری از اضافه برداشت و مدیریت برداشت در ۱۵ سال آینده به حالت عادی برمی گردد.  

مدیر عامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی ادامه داد: بر اساس گزارش های ثبت شده، در بیشتر دشت های استان در سال آبی ۹۹- ۹۸ روند آبخوان به سمت مثبت شدن پیش می رود و این روند با حفاظت از آب های زیرزمینی و اجرای طرح های احیا و تعادل بخشی بهتر می شود. 
غفارازده افزود: افت سطح سفره های زیرزمینی در آذربایجان شرقی به سمت وخامت اوضاع پیش می رفت ،اما با اجرای طرح های تعادل بخشی منابع آبی، سرعت افت کاهش یافته و در برخی نقاط ثابت نگه داشته شد و حتی بعضا مثبت شده است.  

وی یادآوری کرد: تغییر اقلیم ۲ گونه تاثیرات دارد؛ خشکسالی یا ترسالی، ترسالی معمولا همراه با سیلاب است که تجربه آن را در سال‌های گذشته داریم و برای آنها باید برنامه سازگاری با اقلیم داشته باشیم.

 وی ادامه داد: بر این اساس برای سازگاری با اقلیم همه وظیفه دارند، هر کسی برای آن نقش ایفا می‌کند و در این میان نقش رسانه ها بسیار تاثیرگذار بوده و برای یاد آوری مسئولیت اجتماعی تعیین کننده است.

 غفارزاده تاکید کرد: در زمان حاضر با ا۳۰ درصدی مصرف آب به دلیل کرونا مواجه هستیم و برای جلوگیری از قطعی ناخواسته آب باید مصرف آن را مدیریت کنیم.
انتهای پیام/
کسری ۱.۱۶ میلیارد مترمکعبی منابع آب زیرزمینی در آذربایجان‌شرقی خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار