سهم من در مهار کرونا

هنر در خدمت مقابله با کرونا

1398/12/27 - 22:34 - کد خبر: 16852 نسخه چاپی

نصر: کلان‌شهر تبریز این روزها میزبان نمایشگاهی مجازی با عنوان «آثار هنری کرونا» است که هنرمندان شرکت‌کننده در آن از راه دور و به شکل مجازی با خلق آثار به جنگ کرونا رفته‌اند.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، در شرایطی که این روزها ماندن در خانه به اصل اساسی مقابله با شیوع کرونا در جامعه ایران تبدیل شده است، هنرمندان تبریزی در راستای عمل به «مسوولیت اجتماعی» خود با سلاح هنر و با برپایی نمایشگاه مجازی وارد گود شده اند تا نشان دهند که هنرمند جماعت در هر شرایطی همراه و همگام جامعه است. تاکنون بیش از  ۱۰۰ اثر در نمایشگاه مجازی «آثار هنری کرونا» که به ابتکار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با همکاری انجمن های فرهنگی، هنری و ادبی استان از حدود یک هفته قبل آغاز شده است، در ۱۱ رشته فرهنگی و هنری برای سرگرمی و نشاط آفرینی افکار عمومی و منحرف کردن ذهن آنان از بحران کرونا، عرضه شده است.
برپایی این نمایشگاه که قرار است تا کنترل ویروس کرونا در جامعه ادامه داشته باشد، با استقبال کاربران فضای مجازی مواجه شده است و آنان اظهارنظرهای (کامنت) جالبی درباره هر یک از آثار به نمایش گذاشته شده دارند. 
نمایشگاه مجازی «آثار هنری کرونا» در بستر شبکه اجتماعی اینستاگرام برپا شده است و این نشان می دهد که هنرمندان و فرهیختگان آذربایجان شرقی به ضرورت بهره گیری از ظرفیت های فضای مجازی برای ارتباط تعاملی با مخاطبان پی برده اند.
توصیه صاحبنظران مبنی بر ماندن در خانه را جدی بگیریم
‌ نویسنده، شاعر و فعال فرهنگی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: باید توصیه متخصصان، کارشناسان ‌و صاحب نظران را مبنی بر اینکه از خانه خارج نشویم، با جان و دل قبول کنیم.
 استاد خسرو سرتیپی گفت: در این میان ما هنرمندان نیز به عنوان اهالی ذوق و هنر باید پیشروتر از دیگر اقشار جامعه باشیم، ضمن اینکه رسانه‌ها نیز برای تحقق آگاهی بخشی به اقشار مختلف جامعه که در خانه بمانند نقش انکار ناپذیری دارند.
وی افزود: من هم به عنوان عضوی از اصحاب فرهنگ و هنر آذربایجان‌شرقی برنامه ریزی کرده ام که در هفته یک تا ٢ بار بنا به ضرورت از خانه خارج شوم، اما به هر حال در خانه نیز اوقات فراغت خود را با نوشتن و شعر می گذرانم.
وی ادامه داد: ‌ بر این اساس در خصوص کرونا شعری سرودم و در بخش نمایشگاه مجازی هنری شرکت کردم تا در کنار هنرمندان بزرگ تبریز و آذربایجان شرقی عرض ارادت به ملت داشته ‌باشم و در نشاط بخشی و امید بخشی در جامعه سهیم باشم.
وی یادآوری کرد: در طول تاریخ بارها این اتفاق افتاده و بیماری در جامعه شروع پیدا کرده، در حالی که در سال‌های دور بهداشت و تکنولوژی قوت کنونی را نداشت، با این حال مردم آن دوران توانستند به بیماری فائق آیند.
 وی با اشاره به اینکه نباید از بیماری کرونا واهمه داشته باشیم، افزود: زندگی همچنان ادامه دارد و نباید شیرینی حیات را در آستانه عید به تلخی تبدیل کنیم؛ در واقع از دید و بازدید در این ایام پرهیز کنیم.
 سرتیپی تاکید کرد: ‌عمر روزهای سیاه و ظلمت کم است و در مقابل امید روزهای روشن و خوشی را نوید می دهد؛ اگر در این ایام مراقب خود باشیم در واقع مراقب دیگران و آشنایان نیز هستیم. 
وی افزود: ‌مراعات نکردن توصیه های بهداشتی در واقع ضرر رساندن به اطرافیان است؛ در واقع در خانه ماندن و همچنین صرف نظر از مسافرت می تواند ضمن مراقبت از خودمان خانواده و اطرافیان و آشنایان را نیز در پناه سلامت نگه دارد.
اثر ارسالی استاد یونس نصیری به نمایشگاه مجازی «آثار هنری کرونا»
این نیز بگذرد
 رئیس انجمن خوشنویسان تبریز نیز به ایرنا گفت: ‌وظیفه اول مردم رعایت توصیه های بهداشتی است و در راس آن توصیه به خانه ماندن و کاهش ارتباطات مردمی مهمترین راهکار در سلامت جامعه و مردم است؛ بر این اساس با رعایت آن دیگران را به زحمت نیندازیم.
‌استاد یونس نصیری اظهار کرد: در خانه نیز باید به‌دنبال مشغولیت و پرکردن اوقات فراغت باشیم و از طرف دیگر به همه روحیه بدهیم چون ‌"این نیز بگذرد"؛ ‌ یاری رساندن به یکدیگر و امید بخشی است.
وی افزود: ‌من نیز به عنوان هنرمند خوشنویس عبارت معروف «این نیز میگذرد» را نگارش و در این نمایشگاه مجازی هنری شرکت کردم، زیرا معتقدم باید با خلق آثار هنری صبر و حوصله جامعه را افزایش دهیم.
وی همچنین گفت: ‌استدعا دارم برخی افراد نیز انصاف را رعایت کنند و در فروش ماسک و مواد ضد عفونی برای درآمدزایی خود سوء استفاده نکنند، چون اثرات خوبی و مهربانی را در آینده خواهند دید؛ بر این اساس باید انصاف را پیشه خود قرار دهند.
استاد نصیری گفت: ‌چطور میشود همنوعان در بیمارستان اذیت شوند و به عنوان مدافعان حریم سلامت تلاش کنند تا بیماران را نجات دهند، آنگاه برخی از سوء استفاده کنندگان در بازار آزاد بخواهند از فروش ماسک و مواد ضدعفونی کننده جیب خود را پر کنند.
وی تاکید کرد: با همدلی و همدردی، دست به دست هم دادن و عمل به توصیه های بهداشتی می توانیم کرونا را شکست دهیم.
پوستر ارسالی آقای مجید دلدوزی به نمایشگاه مجازی 
 باید از ظرفیت هنرمندان برای مقابله با کرونا بهره برد
هنرمند کارتونیست آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: باید از ظرفیت هنرمندان در مهار بیماری کرونا در استان استفاده شود که برگزاری نمایشگاه مجازی آثار هنری، راهکار مناسبی برای این کار است و همچنین می تواند مناسب برای پر کردن اوقات فراغت هنرمندان و از طرف دیگر دوستداران هنر و فرهنگ باشد.
 حسنیه اکبری کامران یادآوری کرد: ‌بر این اساس هنرمندان نیز باید بیشتر تلاش کنند تا در فضای مجازی بتوانند خوشی را برای مردم تداعی کنند.
وی اضافه کرد: فضای مجازی امکانی را فراهم آورده تا بتوان به صورت بصری پیام‌ها را به زبان و هنر به مردم رساند.
وی ادامه داد: ‌ ما هنرمندان خودمان را مبارز در خط مقدم مقابله با کرونا می دانیم که به نوعی نشان دهنده فداکاری این قشر جامعه است.
اکبری کامران ادامه داد: هنرمندان می‌توانند با زبان هنر منشاء دلداری و امید به پرستاران و مدافعان سلامت و در نهایت موجب افزایش امید و پیروزی مقابل بیماری کرونا شوند.
این هنرمند افزود: متاسفانه برخی از مردم در مقابله با کرونا همکاری مناسب ندارند و در توزیع اقلام بهداشتی و مواد ضد عفونی کم لطفی می کنند.
وی یادآور شد: ‌ تاکیدات زیادی توسط رسانه ها شده تا مردم جهت مقابله درست و سریعتر با بیماری کرونا در در خانه بمانند و به خاطر وسایل غیرضروری یا خرید شب عید از خانه خارج نشوند ‌ چون ضرورتی ندارد عید امسال را مانند سال‌های قبل برگزار کنند.
 اکبری همچنین با اشاره به چهارشنبه آخر سال گفت: برگزاری چهارشنبه سوری امسال واجب نیست و نباید خطری برای خودمان خانواده و آشنایان با برگزاری آن ایجاد کنیم.
 این هنرمند کارتونیست توصیه کرد که همگان تنها هفته ای یکبار بنا به ضرورت از خانه خارج شوند و یک نفر به نمایندگی از ٢ یا چند خانواده برای خرید از خانه خارج شوند.
به گزارش ایرنا، در شبانه روز گذشته از بین ۱۷۹ نفر بستری مشکوک به کرونا در آذربایجان شرقی نتیجه تست تعداد ۷۸ نفر مثبت اعلام شد و تاکنون در این استان ۳۹ نفر جان خود را از دست داده اند.
انتهای پیام/
هنر در خدمت مقابله با کرونا خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار