گزارش نصر/

دفاع بیولوژیک چیست و ارتش چگونه با ویروس کرونا مقابله می کند؟

1398/12/26 - 10:16 - کد خبر: 16698 نسخه چاپی

نصر: روز گذشته رزمایش دفاع بیولوژیک ارتش با حضور یگان های «ش.م.هـ» و یگان های بهداشت و درمان ارتش در تبریز همزمان با سراسر کشور برگزار شد و با برگزاری این رزمایش سوالاتی در ذهن بسیاری از افرادی که برای اولین بار با عبارات دفاع بیولوژیک و یا ش.م.هـ مواجه می شدند درباره ماهیت این واژه ها به وجود آمد که دفاع بیولوژیک چیست و نیروهای موسوم به ش.م.هـ چه عملکردی دارند؟

به گزارش نصر، جنگ بیولوژیکی یا جنگ زیستی به معنی استفاده از عوامل بیولوژیکی، اعم از باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ ها و فرآورده‌های آن‌ها به منظور اهداف خصمانه برای کشتن یا ناتوان کردن انسان‌ها، جانوران یا گیاهان یک منطقه است.
 
جنگ‌های زیستی و جنگ‌های شیمیایی تا حدی همپوشانی دارند، چرا که استفاده از سموم تولید شده توسط برخی موجودات زنده تحت شرایط کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیک و کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی مطرح شده ‌است.
 
استفاده از سلاح‌های بیولوژیک تحت قوانین بین‌المللی بشردوستانه بین‌المللی ممنوع است و همچنین بر اساس معاهدات بین‌المللی استفاده از این سلاح ها مصداق جنایت جنگی محسوب می شود.
 
با این حال در جنگ های مختلف روی داده در دوره اخیر، از حملات بیولوژیکی استفاده شده است و کشور ما هم طی جنگ هشت ساله با رژیم بعث عراق، شاهد استفاده گسترده از بمب های شیمیایی علیه نیروهای ایرانی و حتی شهروندان عادی و غیر نظامی ایران بوده است.

 
بر همین اساس در ارتش های جهان، یگان هایی برای مقابله با حملات بیولوژیکی شکل گرفته اند تا آثار و تخریب های حملات بیولوژیکی را تا حد امکان کاهش دهند. ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران هم از این قاعده مستثنا نیستند و در سازمان این نیروها یگان هایی با نام اختصاری «ش.م.هـ» (که مخفف یگان مقابله با حملات شیمیایی، میکروبی و هسته ای است) برای مقابله با حملات بیولوژیکی دشمن شکل گرفته اند که آموزش های تخصصی و تجهیزات مخصوصی برای مقابله با حملات شیمیایی، میکروبی و هسته ای دارند تا خسارت های حملات احتمالی بیولوژیکی را به حداقل برسانند.
 
اما هدف از این گزارش، بحث درباره جنگ های بیولوژیک و بررسی نحوه عملکرد یگان های ش.م.هـ در دفاع بیولوژیک نیست، بلکه شناساندن این نیروها و تشریح نوع عملکرد آن ها در مقابله با بحران شیوع ویروس کرونا است.
 
بحران شیوع کرونا ویروس در کشور هر چند با وجود شائبه هایی که مطرح است، هنوز به عنوان حمله بیولوژیک شناخته نشده است، اما شباهت ها و نقاط اشتراک زیادی با یک حمله بیولوژیکی دارد که نقش یگان های ش.م.هـ را در مقابله با این ویروس و به کنترل درآوردن آن را پر رنگ می کند.
 

 
رزمایش دفاع بیولوژیک ارتش که در پی تشکیل قرارگاه امام رضا (ع) در ستاد کل نیروهای مسلح برای استفاده از ظرفیت های نیروهای مسلح برای مقابله با گسترش ویروس کرونا انجام شد، نمایش قدرت، توانایی ها و ظرفیت های یگان های ش.م.هـ و نیز یگان های بهداشت و درمان ارتش برای مقابله با تهدید زیستی ویروس کرونا بود.
 
در شرایطی که دولت از توان کافی برای مدیریت بحران شیوع ویروس کرونا برخوردار نیست، استفاده از ظرفیت های آماده یگان های جنگ نوین و یگان های بهداشت و درمان نیروهای مسلح راهکاری فوری و منطقی برای غلبه بر بحران شیوع کرونا ویروس است.
 

 
اما نیروی های «ش.م.هـ» چگونه عمل خواهند کرد؟ تخصص این نیروها در رفع آلودگی از معابر و اماکن عمومی است و آنها می توانند به وسیله ترکیبات مایع و گازی ضدعفونی کننده و با تجهیزات سنگین و سبکی که برای پخش کردن وسیع این مایعات در اختیار دارند، همه سطوح، معبرها و ساختمان های شهر را از وجود ویروس پاکسازی کنند، اما این پاکسازی زمانی به ریشه کن شدن ویروس کرونا منجر خواهد شد که عبور و مرور در سطح شهر و تجمعات آخر سال به حداقل ممکن برسد.
 

 
علاوه بر این ها، ارتش همه توان پزشکی و امدادی خود را هم به میدان مقابله با ویروس کرونا آورده است و به گفته امیر سرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش یگان های بهداشت و درمان ارتش در بیش از 300 نقطه پرخطر درگیر با ویروس کرونا بیمارستان صحرایی و مراکز درمانی ایجاد کرده اند.
 
وی در ادامه تاکید کرده است: ارتش جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد پس از مشخص شدن و واگذاری اماکن توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا، تعداد تخت های خود را به ۴ هزار تخت برای تشکیل استراحت‌گاه‌های پس از درمان بیماران کرونایی به این اماکن افزایش دهد. اگرچه تاکنون در برخی استان‌های کشور این اتفاق افتاده و استراحت‌گاه‌هایی توسط نیروی زمینی آماده شده است.
 

 
اما این همه کار نیست و تولید ماسک و تجهیزات انفرادی حفاطت بهداشتی هم در دستور کار ارتش قرار گرفته است. فرمانده کل ارتش بر ضرورت تولید بیشتر ماسک، مواد ضد عفونی کننده و البسه مخصوص توسط یگان‌ها تأکید کرد و گفت: نیروهای چهارگانه ارتش باید ضمن استمرار و تداوم خدمت‌رسانی به مردم برای مقابله با ویروس کرونا، در پشتیبانی تولید تجهیزات ضروری نیز برنامه‌ریزی و اقدام نمایند.
 
پس بر خلاف تصور عده ای، ارتش قرار نیست با اسلحه و ماشین جنگی به مقابله با ویروس کرونا برود! بلکه برای مقابله با چنین شرایطی سالهاست در بدنه نیروهای مختلف ارتش یگان ها و تجهیزات دفاع بیولوژیک فراهم شده است.
 
بحران شیوع ویروس کرونا در کشور، برنامه ریزی محکم و اساسی را برای انجام بدون تعارف اقدامات لازم برای قطع زنجیره انتشار این ویروس می طلبد و با عملکرد منفعلانه دولت در قبال مدیریت این بحران، به این زودی نخواهیم توانست شاهد ریشه کنی ویروس کرونا در کشور باشیم.

 
حالا نیروهای مسلح هم وارد میدان شده اند و ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا باید جدی تر عمل کند و با کنار گذاشتن تعارفات و تعارضات در عملکرد خود، از همه ظرفیت های نیروهای مسلح برای ریشه کنی ویروس کرونا استفاده کند.
 
اقدامات یگان های ش.م.هـ ارتش و دیگر نیروهای مسلح زمانی موثر واقع خواهند شد که واقعاً خیابان ها و اماکن عمومی خلوت ترین روزهای خود را بگذرانند. هنوز عده ای موضوع را جدی نگرفته اند و رزمایش دیروز ارتش در سراسر کشور شاید تلنگری به این افراد باشد که وقتی سازمانی با مشخصات و بزرگی ارتش اولویت برنامه های خود را برای مبارزه با ویروس کرونا تغییر داده و همه تجهیزات و نیروهای انسانی خود را به خاطر همین امر حساس بسیج کرده است، پس حتما چیزک هایی هست که باید حساس بود، واقعاً ترسید و با ماندن در خانه به ریشه کنی این ویروس مهلک کمک کرد.
 
شرایط حساسی سپری می کنیم و جان عزیزانمان و خودمان در خطر است. مردم و همه مسئولان لشکری و کشوری باید در این وضعیت کنار هم قرار گیرند و با ایجاد فضای شفاف و اعتمادانگیز و اقدامات عاجل و بدون تعارف به مهار این ویروس خطرناک کمک کنند، حتی با وضع جرایم سنگین برای عبور و مرور غیر ضروری خودروها و افراد!
 
دوشادوش هم از این بحران گذر خواهیم کرد؛ با آگاهی، با اعتماد و با همکاری...
 
گزارش از محمد سهرابی
 
انتهای پیام/
دفاع بیولوژیک چیست و ارتش چگونه با ویروس کرونا مقابله می کند؟ محمد سهرابی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار