مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی؛

رهاسازی آب از سد «دریک» سلماس به دریاچه ارومیه آغاز شد

1398/12/25 - 10:00 - کد خبر: 16605 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: رهاسازی آب از سد «دریک» سلماس به سمت دریاچه ارومیه با دبی مطمئن از امروز آغاز شد.

به گزارش نصر به نقل ایرنا، اتابک جعفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار افزود: با رهاسازی این میزان آب، مناطق پایین دست سد تحت تأثیر قرار می‌گیرد و مردم و ساکنان محلی ضمن رعایت نکات ایمنی در زمان رهاسازی و پس از آن باید از نزدیک شدن به حریم و بستر رودخانه‌ها خودداری کنند تا مشکلی در این خصوص پیش نیاید.

وی همچنین از کشاورزان منطقه خواست تا جهت حمایت از برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه از برداشت‌های غیرمجاز آب در طول مسیر برای اهداف زراعی خودداری کنند.

وی اضافه کرد: برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه از جمله ذخیره و انتقال آب و بازگشایی مسیر رودخانه‌های حوضه دریاچه ارومیه نقش مهمی در ورود آب بیشتر به این دریاچه داشته است.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال، از ۱۳۹۴، به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.

در حال حاضر میزان آب موجود در دریاچه ارومیه در مرز چهار میلیون متر مکعب است که رقمی مناسب در این فصل از سال به شمار می‌رود.
انتهای پیام/
رهاسازی آب از سد «دریک» سلماس به دریاچه ارومیه آغاز شد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار