خبر/

امکان انتقال کرونا از مادر به جنین

1398/12/24 - 14:15 - کد خبر: 16564 نسخه چاپی

نصر: از دسامبر 2019 که همه گیری کرونا ویروس جدید در چین رخ داد، دو مورد تست مثبت از این ویروس در نوزادان گزارش شده است. کم سن ترین کودکی که نتیجه‌ی تست کرونا ویروس او مثبت شده، نوزاد 36 ساعته بود، بنابراین انتقال از مادر به جنین قبل از تولد نیز امکانپذیر است.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، بدلیل نقص در سیستم ایمنی نوزادان و احتمال انتقال بیماری از مادر حامله به جنین، همکاری خوب بین گروه پریناتولوژی و نوزادان برای انجام اقدامات عملی و موثر برای پیشگیری و کنترل عفونت و درمان موثر آن لازم بوده و نتیجه مطالعات این دو گروه نشان می‌دهد که شیرخواران مبتلا به کرونا ویروس مثل بزرگسالان ممکن است بدون علامت بوده یا علائم خفیف یا شدید داشته باشند.

شواهد بالینی نشان می‌دهد که دوران نهفتگی بیماری سه الی هفت روز (کوتاه‌ترین یک روز و طولانی‌ترین 14 روز) است. تشخیص بیماری بر اساس یافتن اجزای مطابق با ژنتیک سکانس ویروس در ترشحات دستگاه تنفسی فوقانی (نازوفانکس یا اروفارنکس) و یا ترشحات دستگاه تنفسی تحتانی (خلط، ترشحات ویروس در مدفوع افراد مبتلا RNA تراشه،برونکو آلوئولار لاواژ) یا در سرم است. در مطالعات جدیدتر هم دیده شده است که RNA ویروس در مدفوع افراد  نیز وجود دارد، ولی انتقال بیماری از طریق آئروسل یا سیستم گوارشی ثابت شده نیست.

 روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با انتشار این مطلب از محققان چینی در سایت خود تشریح کرده است؛ علائم بالینی در نوزادان مبتلا به کرونا ویروس جدید به ویژه در نوزادان نارس، اختصاصی نیست، بنابراین لازم است در بیماران مشکوک علائم حیاتی، علائم تنفسی و علائم گوارشی نوزاد بدقت پایش شود. ناپایداری در دمای بدن بصورت تب یا هیپوترمی هر دو ممکن است. علائم تنفسی و قلبی عروقی شامل تاکی پنه، ناله، پرش پره‌های بینی، رتراکسیون عضلات فرعی تنفس، آپنه، سرفه و تاکیکاردی بوده و سایر علائم مربوط به این بیماری در نوزادان شامل بی میلی به شیر خوردن، خواب آلودگی، استفراغ، اسهال، اتساع شکم است.

تعریف نوزادان مشکوک به ابتلا به کرونا ویروس جدید
نوزادانی که از مادرانی بدنیا می آیند که 14 روز قبل از تولد و 28 روز پس از زایمان سابقه عفونت با کرونا ویروس جدید 2019 دارند یا نوزادانی که در تماس مستقیم با افراد آلوده (افراد خانواده، مراقبین،پرسنل بیمارستان، ملاقاتی‌ها) با کرونا ویروس جدید قرار می‌گیرند.

کرونا ویروس جدید 2019 ممکن است نوزادانی را که سیستم ایمنی ناقصی دارند را هم درگیر کند و مواردی از ابتلای نوزادان به این ویروس گزارش شده است. 

چون نمی‌توان احتمال انتقال عمودی عفونت از مادر به نوزاد را رد کرد، در نوزادان مادران مبتلا به کروناویروس تاخیر در کلامپ بند ناف و تماس پوستی مادر و نوزاد پس از تولد توصیه نمی‌شود و تغذیه با شیر مادر هم نباید انجام شود.

بخش نوزادان به سه قسمت بخش قرنطینه ، بخش  بینابینی و بخش عمومی تقسیم شود و اتاق زایمان و واحد انتقال در نوزادان مشکوک به کرونا ویروس دارای تجهیزات محافظت پرسنلی، مواد ضد عفونی کننده وسایل و محلول‌های ضد عفونی کننده دست‌ها باشند.

تمام پزشکان و پرستارانی که از بیماران مبتلا یا مشکوک به کرونا ویروس جدید مراقبت می‌کنند، نیاز به استفاده از تجهیزات محافظت شخصی برای پیشگیری از سرایت بیماری و حمایت روانی دارند.

حمایت خانوادگی لازم برای جلوگیری از اضطراب یا افسردگی در مادر مخصوصا در موارد جدایی از نوزاد لازم است.
انتهای پیام/
امکان انتقال کرونا از مادر به جنین خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار