رییس جمهوری:

آمریکایی ها خواهند دید که صادرات نفت را ادامه می دهیم

1398/02/29 - 11:27 - کد خبر: 1645 نسخه چاپی

نصر: رییس جمهوری گفت: ممانعت از صادرات نفت ایران و به صفر رساندن آن تصمیم نادرست و اشتباه آمریکایی ها است، آنها در ماه های آینده خواهند دید که ما صادرات نفت را ادامه می دهیم.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» روز سه شنبه در آیین سی امین جشنواره ملی قدردانی از کارگران، گروه های کار و واحد‌های کار نمونه کشور با تبریک روز و هفته کارگر اظهار داشت: اولین هدف آمریکایی ها در تحریم ظالمانه علیه ایران کاهش درآمد ارزی است. یک منبع بزرگ درآمد ارزی کشور همواره فروش نفت، میعانات و برخی از صنایع وابسته به تولید نفت و گاز بوده است.
وی افزود: آمریکایی ها از طریق فشار اقتصادی و کاهش صادرات نفت تلاش دارند در آمد کشور را کاهش دهند، آمریکا را به حول و قوه الهی به زانو درخواهیم آورد.

رییس دولت دوازدهم تاکید کرد: ممانعت از صادرات نفت و به صفر رساندن آن فکر و تصمیم نادرست و اشتباه آمریکایی ها است و ما نخواهیم گذاشت این تصمیم اجرایی و عملیاتی شود. آنها در ماه های آینده خواهند دید که صادرات نفت را ادامه می دهیم.

روحانی تصریح کرد: ممکن است آمریکا یک راه را بر ما ببندد، اما این یک راه ندارد که آمریکا همه فشار را آورده است و آن را ببندد، هنوز ۶ راه دیگر وجود دارد و آنها خبر ندارند. ما نفت ایران را باید با قدرت صادر کنیم.
وی همچنین گفت: در مقطع فعلی ما با دو موضوع مواجه هستیم و بنابراین شرایط خاص و ویژه است؛ ما در برابر یک تحریم ظالمانه و غیرقانونی آمریکا قرار گرفتیم که فشار این تحریم به طور مستقیم بر مردم کشور و به ویژه کارگران، اقشار متوسط و اقشار پایین جامعه است.

رییس جمهوری کارگران را خط مقدم مبارزه با آمریکا دانست و گفت: آنها با کار و محصول بیشتر در مقابل تهدیدات و فشارهای اقتصادی آمریکایی ها می ایستند.

روحانی ادامه داد: همه ما یعنی دولت، کارفرمایان، کارگران، کارآفرینان و بخش های مختلف تولیدی جامعه باید احساس کنیم امروز بار سنگین تری بر دوش داریم.

وی یادآورشد: بحثی که گفته می شود ارزش پول ملی باید حفظ شود- که این حرف کاملا درست است- معنی ساده آن این است که برابری ریال در برابر ارزهای خارجی کاهش پیدا نکند، این در صورتی است که ما بتوانیم فراوانی ارز را بیشتر کنیم.
وی خاطرنشان کرد: شما در یک کالا در جامعه یا باید عرضه را بیشتر یا تقاضا را کم کنید، راه دیگری برای قیمت وجود ندارد یا باید نیازمندی مردم به ارز خارجی کاهش پیدا کند که البته مواردی هست، امسال چهارمین سالی است که در گندم خودکفا بودیم. این به معنی بی نیازی از ارز است.

رییس جمهوری ادامه داد: در سال اول دولت تدبیر و امید حدود 6 میلیون تن گندم وارد کشور کردیم. امسال سال چهارم است که ما نیازی به خرید گندم نداریم این به معنای آن است که نیاز ما به ارز در این زمینه کاسته می‌شود.
روحانی تاکید کرد: امروز یکی از قدم های مهم مبارزه با آمریکا همین است. واشنگتن می خواهد از طریق فشار بر صادرات نفت ایران، نگذارد که ما نفت را صادر کنیم تا درآمد ارزی کشور را کاهش بدهد و ما در تامین نیازمندی هایی که در داخل کشور برای تولید یا کالاهای اساسی یا واردات برخی محصولات، دچار مشکل شویم.

وی یادآور شد: بنابراین یک راه مقابله با آمریکا و خط مقدم آن شما کارگران عزیز هستید که بتوانید امروز کار بیشتر و محصول بیشتر تولید کنید و ظرفیت خالی کارخانجات ما پُر شود.
روحانی خاطرنشان کرد: در هفته گذشته یکی از مصوبات در هیات امنای صندوق توسعه ملی این بود که اگر کارخانه ای می خواهد ظرفیت خود را توسعه بدهد یا کارخانه ای جدید تاسیس کند، کسی که ظرفیت تولید خود را توسعه می دهد برای دریافت پول از صندوق توسعه ملی در اولویت باشد.

وی با تاکید بر این که ظرفیت ها را باید اضافه کنیم، در عین حال گفت: معنی ظرفیت این نیست که تعداد سالن را اضافه یا تجهیزات را اضافه کنیم بلکه زمانی که کار را تبدیل به دوشفیت کردیم یعنی ظرفیت را دوبرابر کردیم، اگر کار را به سه شیفت تبدیل کردیم یعنی ظرفیت را به سه برابر افزایش داده ایم. ما ظرفیت تولید و کیفیت کالا را باید افزایش دهیم.
رییس قوه مجریه به صادرات محصولات ایرانی به عراق اشاره کرد و اظهارداشت: در فروشگاه های بغداد، کربلا، نجف اشرف و سایر شهرهای این کشور می بینید که کالاهای ساخت کارگران ایرانی به فروش می رسد، انسان به خود می بالد و افتخار می کند که کالای ایرانی جای کالای کشورهای غربی یا شرقی را پُر کرده است و این کار به دست شما کارگران اتفاق افتاده است.
روحانی همچنین گفت: در هر زمینه ای ما به سمت خودکفایی رفتیم، محصولاتی که می توانیم تولید کنیم یعنی نیاز به ارز کم شده است اگر ما 95 درصد داروی مورد نیاز کشور را تولید می کنیم، بتوانیم پنج درصد دیگر را هم خودمان تولید کنیم و در بسیاری موارد تولید کننده مواد اولیه دارو باشیم یعنی نیاز ما به ارز کم شده است.

وی افزود: می خواهم این مساله در ذهن همه روشن باشد، می گوییم ارزش پول ملی، می گوییم قیمت ارز خارجی باید کاهش پیدا کند، دو راه بیشتر وجود ندارد یا نیاز ما به ارز باید کاسته شود یا ارز بیشتری به دست آوریم.
وی خطاب به کارگران خاطرنشان کرد: برای این که نیاز ما به ارز کم شود، کار بزرگ را شما کارگران، کارفرمایان و تولیدکنندگان انجام می دهید، بخش بزرگی از نیازهای کشور توسط شما ساخته می شود، ما امروز در بعضی از بخش ها صادرکننده هستیم، در بخش کشاورزی هم وارد کننده و هم صادرکننده هستیم.

رییس جمهوری تصریح کرد: ابتدای دولت تدبیر و امید هشت میلیارد دلار بیشتر در برابر صادرات وارد می کردیم، امروز تفاضل بین واردات و صادرات سه میلیارد دلار است بنابراین ما به سمت خودکفایی حرکت می کنیم.
روحانی باردیگر خطاب به کارگران گفت: وقتی من آماری را می گویم که در دولت ما، یعنی شما این کار را انجام دادید، وقتی می گویم در گندم چهار سال است که خودکفا شدیم ،یعنی کشاورزان عزیز، ما را خودکفا کردند.
وی توضیح داد: اگر امروز در بسیاری از محصولات خودکفا هستیم کارگران ما را خودکفا کردند، اگر امروز برای نیازمندی های تسلیحاتی کشور بیش از 90 درصد روی پای خود ایستاده ایم یعنی کارگران ، مهندسین و طراحان، ما را مستغنی و خودکفا کرده اند. هر جا شما به دنبال خودکفایی بروید، ارزش پول ملی را بالا برده اید و نیازمندی ما به ارز خارجی کمتر شده است.
رییس دولت دوازدهم کارگران را خطاب قرار داد و گفت: هر چه شما بتوانید تولیدات صادراتی داشته باشید ، صادرات کشور را افزایش داده و درآمد ارزی را بیشتر کرده اید. امروز صادرات غیرنفتی ایران رقم قابل توجهی است و بیش از 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم.

روحانی افزود: اگر کمی تلاش کنیم و دست به دست هم بدهیم، کیفیت کالا را افزایش، مصرف داخلی را کاهش دهیم و صادرات را افزایش دهیم، بازار را بتوانیم در منطقه و جهان تصاحب کنیم، درآمد ارزی ما بیشتر می شود و از 40 میلیارد دلار به 50 یا 60 میلیارد دلار می رسد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ممکن است شما به دولت خطاب کنید و بگویید چرا قیمت ارز پایین نمی آید، خطاب من به شما این است که هر چه ما تولید را بالا ببریم و هرچه خودکفاتر شویم قیمت ارز پایین می‌آید، برای این که آنها فشار می‌آورند ما محصول نفت خام را صادر نکنیم. ما اولا باید محصولات ایرانی را صادر کنیم وهمه مسئولین کشور در این موضوع اتفاق نظر دارند.
رییس جمهوری افزود: تصمیم آمریکا مبنی بر این که صادرات نفت ایران باید به صفر برسد تصمیم غلط و نادرست است و ما نخواهیم گذاشت این تصمیم اجرایی و عملیاتی شود. آمریکایی ها در ماه‌های آینده خودشان خواهند دید که ما صادرات نفت مان را ادامه می دهیم.
روحانی اظهارداشت: ممکن است آمریکا یک راه را بر ما ببندد، اما این یک راه ندارد که آمریکا همه فشار را آورده است آن را ببندد، هنوز ۶ راه دیگر وجود دارد و آنها خبر ندارند. ما نفت را باید با قدرت صادر کنیم البته برخی کشورها در برابر فشار آمریکا عقب‌نشینی می‌کنند و همین باعث شده تا آمریکا فشار خود را اضافه کند اما ملت ایران ملتی است که در انقلاب روبروی آمریکا ایستاد و آن را به پیروز رساند.
وی تصریح کرد: در حادثه طبس ملت ایران در برابر آمریکا ایستاد و البته لطف و عنایت خدا بیش از مقاومت ملت ایران بود و آمریکایی ها را در طبس رسوا کرد.

روحانی خاطرنشان کرد: در جنگ تحمیلی ملت ما در برابر آمریکا و همه قدرت هایی که به صدام کمک می‌کردند، ایستادند. امروز هم ما در برابر این توطئه ایستادگی خواهیم کرد.
وی با بیان این که نباید بگذاریم جامعه در فشار قرار بگیرد، گفت: این کار اتحاد دولت و ملت را می خواهد شما بدانید هر کجا دولت پشتیبانش نباشد و در کنار آن نباشد و با هم نباشند دولت ناموفق است و توان و قدرت اش در سایه بازوان پرتوان شما و انگشتان ماهر شما در تولید است. هرچه تولید را بالا ببریم، هم مردم در رفاه قرار می گیرند و هم دارای قدرت اقتصادی بالایی می شویم.
رییس دولت دوازدهم در ادامه سخنان خود به سیل فروردین ماه اشاره کرد و افزود: فروردین امسال با معضلی مواجه شدیم که لااقل در 100 سال اخیر در کشور با همچون معضلی مواجه نشده بودیم. ضمن این که همزمان با یک نعمت بزرگ خدادادی هم مواجه شدیم و خداوند باران رحمت را بر ما نازل کرد و امروز سدها یا پُر شده یا در حال پُرشدن است.
روحانی یادآور شد: برخی سدها را هم ما نمی‌گذاریم پُر شود به دلیل این که رواناب های بعدی که با آب شدن برف ها می آیند، سدها بتوانند تحمل کنند .

وی امسال را سال نعمت خداوند برای ملت ایران توصیف کرد و گفت: در عین حال سیلاب ها مشکلاتی را برای مردم ما به وجود آورده است. بخاطر نداریم که در ایران یک مرتبه حدود ۲۸ استان هم زمان دچار معضل سیلاب شده باشند.
وی یادآور شد: اداره همه استان‌ها با معضلاتی که داشتند مخصوصاً بعضی از استان‌ها که مشکلاتشان بسیار زیاد بود، کار آسانی نبود.

رییس جمهوری از وزیران صنعت، جهاد کشاورزی و تعاون خواست بازسازی بنگاه‌ها و کارگاه های تولیدی در مناطق سیل زده را در اولویت کار خود قرار دهند.

روحانی گفت: به وزرای «صنعت، معدن و تجارت»، «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «جهادکشاورزی»، اعلام می‌کنم که بازسازی همه مراکز تولیدی، بنگاه‌ها و کارگاه‌های اقتصادی، مراکز دامپروری و کشاورزی که در مناطق سیل‌زده دچار خسارت شده‌اند، اولویت دولت است و همه باید تلاش کنیم تا شرایط کار و تولید در این مناطق به سرعت به شرایط گذشته و حتی بهتر از آن، بازگردانده شود.
وی یادآور شد: در جلسه هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان براساس گزارش مسئول جهاد کشاورزی این استان 150 هزار هکتار گندم در این منطقه براثر سیل به زیر آب رفته است.
رییس جمهوری تصریح کرد: بر مبنای برآوردها در سال جاری باید گندم زیادی برای صادرات در کشور تولید می‌شد، اما باوجود همه مشکلات و با وجود این خسارت‌ها، امسال نیز در گندم خودکفا خواهیم بود.
روحانی تأکید کرد: مقابله با تحریم و توطئه آمریکا و رسیدگی به مناطق سیل‌زده از وظایف اصلی همه مسئولان است و باید همه در این راستا دست به دست یکدیگر بدهیم.
وی با یادآوری این که در شرایط کنونی و با توجه به تغییر و تحولات جامعه جهانی، شیوه‌ها، نوع و شکل کار در کشور در حال تغییر بوده و بسیاری از شغل‌های جدید بویژه در فضای مجازی ایجاد شده است، گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید از امروز برای مشاغل در 10 سال آینده برنامه‌ریزی داشته باشد.

رییس جمهوری ادامه داد: امروز فرصت‌های بسیار خوبی در بخش گردشگری برای اشتغال‌زایی مهیاست، افزایش اشتغال و صادرات و تغییر در شیوه‌های ایجاد شغل با توجه به شرایط باید مدنظر قرار گیرد تا بتوانیم از مشکلات عبور کنیم.

روحانی، آمار ارایه شده امروز وزیر تعاون در زمینه مسایل مربوط به کارگران را امیدوارکننده دانستگفت:تلاش برای ارایه خدمات بهتر به کارگران ضروری است، کارگران باید نسبت به آینده زندگی خود امیدوار باشند چرا که هر چه کار با نشاط و با روحیه انجام شود، محصول بهتری خواهد داشت.

وی افزود: کارگری که بداند پس از چند سال تلاش می‌تواند صاحب خانه شود و دغدغه‌های مربوط به تهیه مسکن را ندارد، با روحیه بهتری می‌تواند در مسیر تولید محصول باکیفیت تلاش کند و در این راستا تلاش مسئولان در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی باید بیشتر از گذشته شود.
رییس قوه مجریه با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای سهیم کردن کارگران در تولیدات بیشتر و صادرات محصولات افزود: کارگر باید بداند که اگر کیفیت محصولی که تولید می‌کند ارتقاء یابد، این جنس صادر شده و می‌تواند در سود حاصل از آن سهمی داشته باشد، در این صورت با انگیزه بهتر و بیشتری تلاش خواهد کرد.

روحانی خاطرنشان کرد: در جلسه‌های مختلف اقتصادی از هر پیشنهاد وزیر تعاون در راستای حمایت از کارگران و کاهش مشکلات آنها حمایت می‌شود، حمایت از کارگر تنها به معنای افزایش حقوق آنان نیست بلکه باید در بسیاری موارد به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که کارگران در سود حاصل از تولید و صادرات محصولات سهیم و شریک شوند.
وی افزایش چندین برابری امکانات و مسایل رفاهی برای کارگران در دولت تدبیر و امید براساس گزارش ارایه شده از سوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی را مایه مباهات دولت دانست و گفت: این که تشکل‌های کارگری در این دولت 1.6 درصد افزایش داشته موجب افتخار دولت است چرا که معتقدیم کارگران از طریق تشکل‌های صنفی باید به دنبال منافع خود باشند و تشکل‌های کارگری باید از منافع کارگران در بخش‌های مختلف دفاع کنند.

رییس جمهوری تأکید کرد: دولت با همه توان و امکانات خود در کنار کارگران است و هیچ‌کس تردید ندارد که رشد تولید و قدرت کشور و مبارزه در برابر دشمنان تنها با کار و تولید امکان‌پذیر است؛ بنابراین وظیفه دولت است تا در راستای افزایش تولید و اشتغال تلاش کند.
روحانی بهره‌گیری از توان وزارت تعاون در مسیر توسعه اشتغال روستایی را ضروری دانست و اظهار داشت: براساس گزارشی از سوی کمیته امداد امام خمینی(ره)، در یک سال گذشته با حمایت بانک‌ها 136 هزار شغل جدید از جمله در زمینه اشتغال روستایی ایجاد شده است که این بسیار امیدوارکننده است.

وی با تأکید بر این که بانک‌ها باید در مسیر توسعه اشتغال به صحنه بیایند، گفت: تولید و افزایش اشتغال بدون حضور بانک‌ها و حمایت آنها امکان ندارد، در عین حال باید مراکز آموزش فنی و حرفه ای هم به روز شده و به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که دانش‌آموزان و دانشجویان ما پس از دوران تحصیل خود صاحب مهارت باشند و این از وظایف وزارتخانه‌های «کار، تعاون و رفاه اجتماعی»، «آموزش و پرورش» و «علوم، تحقیقات و فناوری» است.
رییس دولت تدبیر و امید با بیان این که باید سطح اطلاعات کارگران، قبل و حین انجام کار افزایش یابد، خاطر نشان کرد: اگر همه در کنار هم تلاش کنیم خداوند نیز نصرت و یاری خود را نصیب ما خواهد کرد و می‌توانیم دشمنان را به زانو در بیاوریم.
روحانی افزود: کارگران غیور کشور، زنان، مردان و جوانان نخواهند گذاشت که آمریکا پیروز شود و ما قطعاً آمریکا را به زانو در می‌آوریم.
بر اساس این گزارش، رییس جمهوری پیش از سخنرانی از ۲۹ نفر از کارگران نمونه ملی، مدیران واحدهای نمونه و کارگران نمونه سازمان بهزیستی و صندوق بیمه روستائیان و عشایر کشور با اهداء لوح تقدیر و تندیس جشنواره تجلیل کرد.
این مراسم در ورزشگاه شهید معتمدی در جنوب شهر تهران برگزار شد.

انتهای پیام/

آمریکایی ها خواهند دید که صادرات نفت را ادامه می دهیم نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار