مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی خبر داد:

تداوم مرمت مسجد کبود تبریز با هدف احیای مجموعه مظفریه

1398/12/21 - 12:45 - کد خبر: 16332 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از تداوم مرمت مسجد کبود و احیای مجموعه مظفریه به عنوان بخشی از جاده ابریشم در کهنه خیابان تبریز، خبر داد.

به گزارش نصر، مرتضی آبدار صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در میان آثار معماری ارزشمند ایران می‌توان به مسجد کبود یا مسجد جهانشاه (عمارت مظفریه) اشاره کرد که معماری متفاوتی نسبت به سایر مساجد دارد و چشم بازدیدکنندگان را به خود خیره می‌کند.
او افزود: در برنامه ریزی صورت گرفته برای مرمت و احیای این مجموعه، مرمت تزئینات معماری و وابسته به معماری، اجرای ورودی اصلی آن از سمت "کهنه خیابان" و همچنین احیا قسمتی از جاده ابریشم منتهی به کهنه خیابان توسط متخصصان میراث فرهنگی انجام خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در ادامه اقدامات انجام شده در عمارت مظفریه تبریز را مورد تاکید قرار داد و گفت: در راستای مرمت و حفاظت از این بنای تاریخی تاکنون اقداماتی نظیر بازسازی و مرمت بخش‌های تخریب شده کالبدی، مقرنس کاری، مرمت گنبد، اجرای تویزه های آجری، احداث سرویس بهداشتی در محوطه جهت رفاه حال گردشگران، اجرای طاق و قوس‌های آجری انجام شده است.
او همچنین تکمیل نقش کاشی‌های معرق روی اندود گچی با مداد، مرمت سنگ‌های ایوان شمالی، شوره زدایی آجرها، مرمت و حفاظت گنبد قنات و خانقاه، مرمت و بازسازی پلان قنات و خانقاه ضلع شمالی محوطه، کف سازی کل محوطه، مرمت محراب و نقاشی دیوارهای جانبی، مرمت و حفاظت از کلیه درب و پنجره‌های این مجموعه تاریخی را از دیگر اقدامات معاونت میراث فرهنگی استان در راستای حفاظت و احیا این اثر فاخر عنوان کرد.
آبدار در خاتمه با اشاره به اینکه مسجد کبود در منتهی علیه عرصه پایگاه جهانی بازار تاریخی تبریز قرار دارد، گفت: با توجه به اینکه این اثر بی بدیل در مجاورت بازار تبریز، موزه عصر آهن و چندی از خانه‌های تاریخی قرار گرفته، یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگران بافت تاریخی تبریز محسوب می‌شود، لذا این اداره کل در اقدامات آتی خود در نظر دارد تا تمام عملیات مرمتی و بازسازی را در راستای احیا این عمارت تاریخی به طور کامل و در آینده‌ای نزدیک محقق سازد تا شاهد جریان تاریخ در رگ‌های زندگی معاصر باشیم.
انتهای پیام/
تداوم مرمت مسجد کبود تبریز با هدف احیای مجموعه مظفریه نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار