خبر/
خیز تبریز برای تبدیلشدن به قطب سلامت شمال غرب
1405/04/02 - 20:12 - کد خبر: 163158
نسخه چاپی
نصر: استاندار آذربایجانشرقی در دیدار با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ضمن تشریح چالشهای نظام سلامت استان و نقش محوری تبریز در ارائه خدمات درمانی به پهنه شمالغرب کشور، خواستار حمایت ویژه برای تکمیل پروژههای کلان، نوسازی مراکز فرسوده و اجرای «طرح ملی تابآوری سلامت» شد.
به گزارش نصر، «بهرام سرمست» امروز سه شنبه در دیدار با وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه ظرفیتهای درمانی آذربایجانشرقی فراتر از مرزهای استانی است، اظهار کرد: مراکز درمانی این استان علاوه بر جمعیت ۴.۲ میلیون نفری آذربایجانشرقی، بار اصلی ارائه خدمات تخصصی و فوقتخصصی به جمعیت گستردهای از استانهای شمالغرب کشور را بر دوش میکشند و لذا ارتقای زیرساختهای آن، یک ضرورت ملی است.
سرمست با اشاره به اهمیت پروژههای نیمهتمام درمانی، خواستار تأمین اعتبار ۴۱ میلیون یورویی برای تجهیز «بیمارستان جامع سرطان تبریز» شد و گفت: این مرکز با ۳۲ هزار متر مربع زیربنا، پس از انستیتو کانسر تهران، بزرگترین مرکز درمانی سرطان در کشور خواهد بود که تکمیل آن جهشی بزرگ در درمان بیماریهای صعبالعلاج منطقه ایجاد میکند.
وی همچنین بر لزوم تخصیص ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای خرید دستگاه شتابدهنده رادیوتراپی بیمارستان شهید مدنی تأکید کرد و تسریع در تأمین منابع مالی بیمارستان ۱۵۰۰ تختخوابی تبریز را به عنوان یکی از مهمترین پشتوانههای راهبردی شبکه درمان شمالغرب، خواستار شد.
پیشنهاد «طرح ملی تابآوری سلامت»
استاندار آذربایجانشرقی در بخش دیگری از این نشست، رویکرد پدافند غیرعامل در سلامت را اولویت مدیریت استان دانست و پیشنهاد اجرای «طرح ملی تابآوری سلامت شمالغرب کشور» به مرکزیت تبریز را ارائه کرد.
سرمست افزود: در این طرح، ایجاد مرکز تخصصی مدیریت حوادث پرتوی، استقرار ذخایر راهبردی دارو و تجهیزات پزشکی برای شرایط بحران و تفویض اختیارات واردات اضطراری به دانشگاه علوم پزشکی تبریز پیشبینی شده است که میتواند الگویی برای سایر مناطق کشور باشد.
وی همچنین بر لزوم نوسازی و مقاومسازی بیمارستانهای فرسوده و قدیمی استان از جمله «طالقانی»، «شهید مدنی» و «اسدآبادی» تأکید کرد و خواستار رسیدگی فوری به مشکلات معیشتی و صدور مجوزهای قانونی برای بیش از ۱۸۰۰ کمکپرستار شاغل در مراکز درمانی استان شد تا با بهبود وضعیت معیشتی آنان، کیفیت خدمات کادر درمان ارتقا یابد.
به گزارش ایرنا، استان آذربایجانشرقی به دلیل برخورداری از دانشکدههای پزشکی پیشرو و تخصصهای فوقتخصصی در تبریز، همواره به عنوان «هاب» یا کانون ارجاع بیماران از استانهای همجوار (مانند اردبیل، کردستان، آذربایجان غربی و زنجان) شناخته میشود.
با این حال، قدمت بالای بسیاری از مراکز درمانی دولتی و فرسودگی تجهیزات در برخی بخشها، طی سالهای اخیر به یکی از دغدغههای اصلی نظام سلامت استان تبدیل شده است.
در همین راستا، مدیریت ارشد استان با آغاز برنامهای تحت عنوان «دوشنبههای کاری»، بازدیدها و جلسات مستمر با وزرای دولت را جهت پیگیری مطالبات کلان استان در دستور کار قرار داده است.
موضوع تجهیز مرکز جامع سرطان و تکمیل بیمارستان ۱۵۰۰ تختخوابی تبریز، از جمله پروژههایی است که سالهاست به عنوان مطالبات زمینمانده حوزه سلامت آذربایجانشرقی در اولویت پیگیریهای استاندار قرار دارد.
تأکید بر «تابآوری سلامت» در این دیدار، نشاندهنده تغییر رویکرد مدیریت استان از «خدماترسانی روتین» صرف به سمت «مدیریت بحران و پدافند غیرعامل» در حوزه سلامت است.
انتهای پیام/
نصر