خبر/

بحران کرونا و سیاست‌های اجتماعی در ایران و جهان

1398/12/20 - 15:25 - کد خبر: 16271 نسخه چاپی

نصر: مؤسسه عالي پژوهش تأمين اجتماعی سیاست های حمایت از بنگاه های تولیدی، نیروی کار و اقشار آسیب پذیر در کشورهای هنگ کنگ، چین، ایتالیا، انگلستان و ایران را منتشر کرده است.

به گزارش نصر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، متن فعلي خلاصه مديريتي از گزارش تفصيلي پيرامون برخي اقدامات و سياست ها در کشورهاي سنگاپور، هنگ کنگ، چين، ايتاليا، آمريکا، انگلستان و ايران مي باشد که به زودي منتشر خواهد شد.


در خلاصه این گزارش آمده است:

۱) مقدمه
با توجه به این واقعیت که شــدت اثر و ماندگاری تبعات مختلف بحران کرونا به ماهیت و نوع سیاســت ها و سرعت واکنش دولتها مرتبط است، مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی با هدف کمک به سیاستگذاری مؤثر و کارآمد در این خصوص، بررســی آثار اقتصادی، سیاســی، اجتماعی کرونا ویروس و مطالعۀ تطبیقی تجربۀ کشــورهای مختلف در تدوین و اجرای سیاست های اجتماعی برای مواجهه با اثرات COVID-۱۹ را در دستور کار خود قرار داده است.
متن فعلی خلاصۀ مدیریتی از گزارش تفصیلی پیرامون برخی اقدامات و سیاست ها در کشورهای سنگاپور، هنگ کنگ، چین، ایتالیا، آمریکا، انگلستان و ایران می باشد که به زودی منتشر خواهد شد.


۲) ویروس کرونا، شوک اقتصادی و سیاست های اجتماعی
شــیوع همگانی کروناویروس شوک و تنش به اقتصاد کشورهای مختلف وارد کرده است. برخی گزارش ها بیان کرده است.
تاثیر شــیوع این بیماری بر اقتصاد جهانی حدود ۲/۷هزارمیلیارد دلار است. در همین سیاست ها و اقدامات متعددی برای حمایت از نیروی کار در محیط کار، حمایت از اقشاری که در بحران کرونا با آسیب بیشتری روبرو شده اند و همچنین حمایتاز مشاغل رسمی و غیررسمی و بنگاه های متوسط و خرد در دستور کار دولتهای مختلف قرار گرفته است.

بررسی سیاست ها و اقدامات انجام شده برای مواجه با ویروس کرونا در کشورهای چین، هنگ کنگ، سنگاپور، انگلستان وایتالیا نشان میدهد میتوان این گزارش ها در سه سطح دسته بندی کرد:


۲-۱ایجاد تمهیدات ویژه برای نیروی کار در مقابله با کرونا (در محیط کار)

.۱دورکاری برای کارمندان (برای برخی از مشاغل بخشی از فعالیتها و برای برخی از مشاغل تمام فعالیتها دورکاری میشود)

.۲مرخصی استعلاجی (با حقوق، نامحدود، تضمین حفظ کار و حتی در برخی کشورها نظیر انگلستان با حقوق بیشتر برایکارگرانی که خود را قرنطینه میکنند)

.۳انعطافپذیری در اجرای سیاست های مرخصی (برای مراقبت از اعضای خانواده و یا فرزندان)

.۴الزام کارمندان بیمار برای ماندن در خانه و اطلاع دادن در خصوص بیماری افراد خانواده

.۵برنامه ریزی شیفتی برای کارگرانی که برای انجام کار محوله خود نیاز به حضور در محل کار دارند

.۶رعایت دستورالعمل های ایمنی بهداشتی محیط کار منطبق بر استانداردها

.۷ایجاد مرکز مشاوره و تماس برای مشورت دادن به نیروی کار و کارفرمایان

.۸تخصیص بسته مراقبتهای درمانی به کارگران

۲-۲حمایت از اقشار ضعیف

.۹تخصیص اعتبار و پرداخت یارانه برای کمک موقتی به خانوارها

.۱۰در مواردی که یارانه به همه شــهروندان اختصاص یافت نظیر هنگ کنگ، شــهروندان کمدرآمد از کمک های اضافی دیگری در حملونقل عمومی و مواد غذایی نیز برخوردار شدند.

۲-۳طرحهای حمایت از مشاغل و بنگاه ها

.۱۱تخصیص یارانه به مزد کارگران (برای نمونه در ســنگاپور دولت ملزم به جبران هشت درصد از حقوق و دستمزد، تا سقف ماهانه سه هزار و 600 دلار سنگاپور برای هر کارگر، به مدت سه ماه شده است.)

.۱۲کاهش، تعویق و تخفیف مالیات بر سود، حقوق و دستمزد

.۱۳تعویق سیاست های افزایش مالیات

.۱۴شناسایی و اعطای وام بدون بهره یا با بهره کم به مشاغلی که آسیب دیده اند.

.۱۵کاهش یا تعویق دریافت اجاره و بهره های وام

.۱۶تخصیص کمک های هدفمند به بخش هایی که مســتقیماً از شــیوع کروناویروس متأثر شــده اند؛ نظیر رســتوران ها، گردشگری، هواپیمایی و خرده فروشی

-۳کرونا در ایران
در ایران کروناویروس بلافاصله پس از ماه هایی پرتنش در عرصۀ داخلی و منطقه ای شــیوع یافته اســت؛ دوره ای که بنا به تفسیر برخی صاحب نظران به افول سطح اعتماد به حکمرانی و بروز ناکارآمدیهای اساسی در نظام سیاستگذاری انجامیده است. علاوه براین به لحاظ اقتصادی کشور در سال جاری سطح بالایی از تورم و کسری بودجه را تجربه کرده است.

در این وضعیت پس از شیوع و همه گیری ویروس کرونا مجموعه ای از سیاست ها و اقدامات در دستور کار نهادهای مختلف قرار گرفت.

در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی سیاست ها و اقداماتی نظیر تمدید دفترچه های بیمه درمانی بدون نیاز به مراجعه حضوری، توقف بازرســی ها از سوی سازمان تأمین اجتماعی، فعال شدن سامانه تلفنی ۱۴۸۰در بهزیستی، به تعویق افتادن رسیدگی هیئت های حل اختلاف و مجامع تشــکل های کارگری کارفرمایی، به تعویق افتادن جلســات هیئت های تشــخیص بدوی و تجدیدنظر، ارائه خدمات بهداشــتی به بازنشســتگان و سالمندان توسط صندوق بازنشستگی کشوری، تخصیص مرخصی به کارگرانی که مشکوک به بیماری یا مبتلا به آن هستند، تصویب و ابلاغ شده است.

وزارت اقتصاد، افزایش ســقف معافیت مالیاتی بنگاه های اقتصادی، تمدید مهلت بخشــودگی جرایم قابل بخشش مالیاتی؛ موضوع قانون مالیات های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان خردادماه ۱۳۹۹را تصویب و اعلام کرد.
همچنین، بانک مرکزی نیز افزایش سقف تسهیلات برای بنگاه ها و تعویق اقساط وام ها را ابلاغ نمود.

-۴نکته پایانی
در وضعیت هایی چنین بحرانی (چه بحران های طبیعی نظیر همین شیوع کرونا ویروس و چه بحران های مالی و سیاسی) علاوه بر انواعی از کنش های جمعی که در بطن جامعه شکل میگیرد، دولت ها نیز مکلفاند به عنوان اصلی ترین نهاد اجتماعی و سیاسی مجموعه های از اقدامات همگانی و گزینشی را برای حمایت از همۀ گروه های اجتماعی از یکسو و گروه هایی که بیشتر در معرض پیامدهای اقتصادی و اجتماعی چنین بحران هایی هستند از ســوی دیگر، طراحی کنند.

از همین رو است که تجربۀ وقوع بحران هایی نظیر جنگ و بحران های مالی در کشورهای مختلف نشان میدهد که در چنین دوره هایی گاه برنامه های رفاهی گسترش مییابد. تجربۀ آمریکا در دورۀ موسوم به رکود بزرگ (اواخر دهۀ )۱۹۲۰و تجربه کره جنوبی در بحران مالی اواسط دهۀ ۱۹۹۰ازجملۀ این موارد است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سازمان تامین اجتماعی
انتهای پیام/
 بحران کرونا و سیاست‌های اجتماعی در ایران و جهان نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار