مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز در تحریریه نصر عنوان کرد؛

فضای سبز تبریز فقیر است/ 700 باغ شناسنامه دار تبریز را احیا می کنیم/ هر شهروند یک درخت بکارد

1398/12/20 - 10:23 - کد خبر: 16173 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز با اشاره به اینکه در تبریز زیر یک میلیون درخت وجود دارد، اظهار کرد: این در حالی است که باید به صورت مطلوب در شهر تبریز 6 میلیون درخت وجود داشته باشد.

به گزارش نصر، "مسعود برزگر جلالی" با حضور در تحریریه نصر در روند فعالیت های نخستین رسانه دیجیتال شمال غرب کشور قرار گرفت و به سوالات خبرنگار آن مجموعه پاسخ داد.

وی گفت: در فضای وانفسایی رسانه ای کشور که نبود برخی از رسانه ها برای برخی ها راضی کننده تر است، کار کردن در فضای رسانه ای نوعی ایثار محسوب می شود. بی تردید کار کردن در فضای رسانه ای عشق می خواهد. نصر آبروی فضای رسانه ای استان است و با پوشش صحیح و به موقع اخبار توانسته اعتماد مخاطب را به خود جلب کند.
 

وی با بیان اینکه محیط زیست و فضای سبز در استان از اولویت شهرداری خارج شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه فضای سبز اصول و پایه حفظ محیط زیست است، سعی داریم تا فضای سبز را به الویت های اول و جایگاه اول برگردانیم چرا که داشتن هوای پاک، مستلزم تداوم یک زندگی است؛ در این راستا با استاندار و اعضای شورای شهر تبریز مراوداتی در خصوص حفظ فضای سبز انجام داده ایم.

سال 99، سال فضای سبز تبریز
وی با اشاره به اینکه سال 99 به عنوان سال فضای سبز در شورای شهر تبریز به تصویب رسیده است، افزود: یکی از دلایلی که سال 99 را سال فضای سبز اعلام کردیم، لزوم توجه همگانی به اهمیت فضای سبز و جلب مشارکت مردمی جهت حفظ فضای سبز موجود بود. اگر حاکمیت به این مقوله اهمیت قائل شود، مردم نیز به مراتب در این راستا پا پیش گذاشته و با ما همکار می کنند.

برزگر جلالی عنوان کرد: سرانه فضای سبز هرکدام از استان تبریز 16 متر مربع است. دلیل اینکه تفاوت زیادی بین فضای سبز تبریز با سایر استان ها دیده می شود، نبود کیفیت فضای سبز در شهر تبریز است. اگر به همان میزانی که در تبریز فضای سبز وجود دارد، مجددا به همان میزان فضای سبز ایجاد کنیم، هیچ تغییری در افزایش مساحت سرانه فضای سبز ایجاد نخواهد شد چراکه متراژی که برای فضای سبز اختصاص یافته، همان را در سرانه فضای سبز اعلام می کنند. متاسفانه از همین فضای سبز اندکی که داریم هم نمی توانیم به خوبی دفاع کنیم.
 

یک درخت برای دو نفر در تبریز!
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز با اشاره به اینکه در تبریز زیر یک میلیون درخت وجود دارد، اظهار کرد: این در حالی است که باید به صورت مطلوب در شهر تبریز 6 میلیون درخت وجود داشته باشد. چرا که هر 4 درخت سالم تنها می تواند اکسیژن یک انسان را تامین کند. اما متاسفانه در باغ شهر تبریز، برای دو نفر، تنها یک درخت وجود دارد آن هم اگر سالم و تاج دار باشد.

جلالی به برنامه های سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های مهم این سازمان، جلوگیری از نابودی باقی مانده باغات تبریز است. زمانی تبریز مشهور به باغ شهر بود و ما انسان ها این باغ شهر را از بین برده و آن را به شهر بتنی تبدیل کرده ایم.

وی  با اشاره به اعتباری به ارزش 500 میلیارد تومان صرف تملک باغات باقی مانده شهر خواهد شد، ادامه داد: خوشبختانه با موافقت شورای شهر تبریز با این طرح، قرار است باقیمانده باغات تبریز را به تملک این سازمان درآورده تا هم مانع نابودی آن ها شده و هم آن ها را تبدیل به تفرجگاه بکنیم.

700 باغ شناسنامه دار داریم
وی ابراز کرد: در شهر تبریز 700 باغ شناسنامه دار داریم که برخی از آن ها دیگر کاربری باغ را ندارند؛ از این بین 56 باغ در مناطق ارزشمند 1 و 2 شهرداری تبریز شناسایی کرده ایم که شناسنامه آن ها توسط دادستانی در دفترخانه ثبت شده و به اتمام رسیده و قرار است آن ها را به تملک شهرداری در بیاوریم.

جلالی گفت: در این طرح یا مالکین باغ ها مجاب به نگهداری و حفظ آن ها هستند تا از مرگ آن ها جلوگیری شود و یا شهرداری طبق مقررات به آن ها رسیدگی کرده و هزینه رسیدگی را از مالکین باغ می گیرد و یا اینکه تهاتر می کنیم تا باغ به فضای سبز شهری اضافه شود.

لزوم هویت بخشی به پارک های تبریز
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز به لزوم هویت بخشی به پارک های تبریز اشاره کرد و گفت: از دیگر برنامه های این سازمان، هویت بخشی به پارک ها است. متاسفانه پارک های تبریز بجز ائل گولی هویت ندارند. کسانی که به پارک می آیند باید برداشتی از هویت پارک داشته باشند چراکه هویت بخشیدن به پارک ها که برگرفته از تاریخ است می تواند با مردم رابطه خوبی برقرار کند.

جلالی به کاشت یک میلیون درخت و نهال طی 2 ماه اشاره کرد و گفت: در فاز اول یک میلیون درخت متناسب با شرایط اقلیمی منطقه و یک میلیون درختچه های گلدار برای کاشت در نظرگرفته و برنامه ریزی کرده ایم. قرار است از هر سه متر یک درخت کاشته و وسط آنها سه درختچه بکاریم. به مرور زمان این یک میلیون درختچه دید به ارتفاع یک متر شهروندان را پوشش خواهد داد و 1میلیون درخت افق پنج متر را همانند نوار سبز در سطح شهر پوشش خواهند داد.

وی افزود: بعد از اتمام خرید دو میلیون درخت و درختچه، نسبت به گونه تعیین شده آن ها را بین مناطق شهرداری ها تقسیم خواهیم کرد کاشت و نگهداری آن ها را برعهده خواهد داشت.
 

هر شهروند یک درخت بکارد
وی به مشارکت همگانی هدفدار در راستای کاشت و حفظ درختان در سطح شهر تاکید کرد و گفت: ما می خواهیم که هر فرد در طیف های مختلف اجتماعی برای خود یک درخت داشته باشد و به نوعی نسبت به درخت خود احساس مالکیت داشته باشد چرا که احساس مالکیت عرقه ایجاد می کند. تمام درختانی که توسط همشهری ها کاشته می شود دارای شناسنامه خواهند بود.

جلالی تاکید کرد: برای حفظ و نگهداری درخت و درختچه های کاشته شده باید یک پایگاه اجتماعی ایجاد کنیم.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز اذعان کرد: با افزایش 50 درصد تعداد پیمانکاران نیز در سال 99، نزدیک به 134 پیمانکار با این سازمان همکاری خواهند کرد. این افزایش پیمانکاران هم منجر به ایجا اشتغال برای فارغ التحصیلان کشاورزی شده و هم منجر به افزایش کنترل بین پیمانکاران شده است. یکی از علت های نابودی فضای سبز در شهر تبریز، تغییر تحول پیمانکاران در فصل مهم برای کاشت و حفظ درختان کاشته شده بود و فضای سبز در بهترین زمان به دست غفلت سپرده می شد لذا در این راستا تغییر تحول پیمانکاران را از فصل اردیبهشت ماه به فصل بهمن ماه موکول کرده ایم.

افزایش 50 درصدی اعتبارات فضای سبز
جلالی با بیان اینکه 50 درصد اعتبارات فضای سبز را افزایش داده ایم، تصریح کرد: اعتبارات فضای سبز را در سال 99 از 100میلیارد تومان به 150 میلیارد تومان افزایش داده ایم.

وی به توسعه شبکه  آب خام تبریز تاکید کرد و گفت: عمده دلیل بیماری و خشکی درختان تبریز، نرسیدن آب کافی است. این سازمان در نظر دارد طی یک برنامه ریزی سه ساله تمام تانکرهای آب رسانی را حذف کند چرا که تانکرها برای شهر تبریز، مایه آبروریزی هستند. این در حالی است که اگر آبرسانی به نحو احسن به پای درختانمان برسد، درختان ما سالم خواهند بود.

وی ابراز کرد: کمربند سبز که در اتوبان پاسدارن و کسایی سال های سال مطرح است و دولت چندین بار اعتبار داد اما استان نتوانست آن اعتبارها را جذب کند. طی برنامه سه ساله این طرح را به اتمام خواهیم رساند.

وی به زیباسازی گلکاری ها اشاره کرد و افزود: به تازگی یکی از دستگاه جدید را به تبریز آورده ایم. شاخه های زاید درختانی که هرس می شوند بسیار با ارزش هستند لذا تمامی درختان هرس شده را جمع کرده و بعد از ضدغفونی آن ها را توسط دستگاه تازه خریداری شده تبدیل به تراشه های دو یا سه سانتی چوب می شوند و در کف گلکاری ها استفاده می شوند؛ این تراشه ها می توانند رطوبت خاک را حفظ کنند و در نهایت در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد.

در حوزه زیباسازی برای قدم اول در ایام نوروز نزدیک به 40 المان و آثار حجمی آماده کرده ایم هنرمندان در حال کار کردن هستند.

جلالی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های این سازمان، ساماندهی نام این سازمان است؛ لذا لازم است تا بنیه ی این سازمان باید محکم تر شکل بگیرد. باتوجه به اینکه عنصر حیات بخش این کار عشق است، باید این عشق را بین کارکنان این سازمان تجلی ببخشیم. کارمندان این سازمان باید مسئولیت کار را با عشق برعهده بگیرند.

وی در پایان تاکید کرد: در این روزهای کرونایی، تمامی امکانات شهرداری زیباسازی در اختیار آتش نشانی و بهداشت است و پیمانکاران زیباسازی آماده ارائه خدمت جهت کمک به ضدغفونی کردن شهر هستند؛ همچنین تمامی سرویس های بهداشتی در سطح شهر تبریز و دستگاه های ورزشی به صورت روزانه ضدعفونی می شوند.

انتهای پیام/
فضای سبز تبریز فقیر است/ 700 باغ شناسنامه دار تبریز را احیا می کنیم/ هر شهروند یک درخت بکارد سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار