در خانه بمانیم/

کارهایی که می‌توان در تعطیلات کرونایی انجام داد

1398/12/19 - 11:15 - کد خبر: 16122 نسخه چاپی

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، تعطیلات کرونایی، فرصتی برای انجام کارهایی است که همیشه آرزویش را داشتیم، می‌توان با برنامه ریزی منسجم، خلاقیت را هم چاشنی کار کرد و از در خانه ماندن لذت برد و از پشیمانی بعدی جلوگیری کرد.
کاربران فضای مجازی از روزهای گذشته با به اشتراک گذاشتن عکس نوشته‌هایی، تبعات در خانه نماندن را به هموطنان خود گوشزد می کنند.
به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، کرونا، ویروس بی‌رحمی است و با کسی سر شوخی ندارد، با وجود اینکه افراد مسن صف اول مبتلایان را تشکیل‌ می‌دهند، اما فرد 15 ساله‌ای هم در جمع مبتلایان استانمان دیده می‌شود، بنابراین با کرونا شوخی نکنید و در خانه بمانید.
دکتر مصطفی زارعان، روانشناس بالینی و استاد دانشگاه تبریز، در گفت‌وگویی اولین گام استفاده بهینه از تعطیلات کرونایی را حفظ آرامش روانی می‌داند و می‌گوید: روزهای اول همه به دنبال اخبار جدید در مورد تلفات کرونا هستند، توصیه می‌کنم هم وطنان ضمن دنبال کردن اخبار، غرق در آن نشوند و اگر خبری را یک بار خواندند، همان خبر را چندین بار از منابع خبری مختلف نخوانند.

بازی‌های قدیمی را فراموش نکنید
او بیان می‌کند: به نظرم نام این برهه را باید زندگی پسا کرونا گذاشت و با ارایه راهکارهایی برای انجام دادن در اوقات فراغت و تعطیلات کرونایی، می‌گوید: پرداختن به تفریحاتی که بدن در آن درگیر است، بازی کردن به ویژه بازی‌های سنتی و قدیمی مثل هفت سنگ، گل یا پوچ، فوتبال دستی، شطرنج و بازی‌های فکری و بازی با کودکان یا بازی‌هایی که در فضای خانه می‌توان انجام داد در کاهش استرس و دور کردن فضای ذهنی ما از اخبار و التهابات اجتماعی بسیار موثر است.

کتاب و فیلم را در سبد فرهنگی‌تان بگنجانید
زارعان، زندگی پسا کرونایی را فرصت مناسبی برای پرداختن به فعالیت‌هایی که همیشه آرزوی انجام دادنش را داشتیم، خواندن کتاب، تماشای فیلم، نوشتن و یاد گرفتن هنرها و مطالب یا نرم افزارهای جدید بیشتر می‌داند.

مشاعره گروهی و بی حوصله‌گی کرونایی
او توصیه می‌کند: با عزیزان خود از طریق نرم افزارهای صوتی و تصویری تماس گرفته و از شیوه‌هایی مانند مشاعره در گروه‌های خانوادگی استفاده کنید، که این کار علاوه بر سرگرمی، احساس اتحاد و با هم بودن را هم تداعی می‌کند.

تغییر دکوراسیون و نظم دهی به قفسه‌ها
این روانشناس بالینی، استفاده از اوقات فراغتی که کرونا ایجاد کرده است را وابسته  به خلاقیت افراد می‌داند و می‌گوید: تغییر دکوراسیون خانه، امتحان کردن غذاهای جدید به دور از تشریفات زیاد و با امکانات موجود، رسیدگی به گل‌ها و باغچه، تغییر ساختار آشپزخانه و تغییر جای ظروف و مرتب کردن کتاب‌ها، قفسه‌ها و فایل‌ها می‌توانند از جمله راه‌های پر کردن اوقات فراغت در این ایام باشند.
دکتر مهستی علیزاده، رییس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز  در گفت و گویی معتقد است که این روزها سلامت روانی بسیاری از افراد و خانواده‌ها و به خصوص کودکان و نوجوانان به دلیل ماندن در خانه و تغییر در روال طبیعی زندگی و اضطراب ناشی از ابتلا و اخبار و اطلاعات مختلف در خطر است.
وی  انجام ورزش‌های خانگی، بازی‌های دسته جمعی، خواندن کتاب در جمع خانواده، درست کردن غذا و سایر سرگرمی‌های دسته جمعی را موثرتر از نشستن پای تلویزیون یا در گشتن در شبکه‌های مجازی می‌داند.
علیزاده در خاتمه تاکید می‌کند: توصیه می‌کنم که در مورد بیماری، وحشت و ترس در کودکان ایجاد نکنیم، نوجوانان نیز به دلیل این‌که مدت طولانی در منزل می‌مانند، دچار بی حوصلگی و گاه حالت‌های شبه افسردگی می‌شوند که می‌توان با ایجاد جوی شاد در منزل و عدم نقل قول از اخبار و اطلاعات رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از ادامه آن پیشگیری کرد.
براساس این گزارش، انجام ورزش‌های سبک در خانه و حرکات کششی، تهیه غذاهای سالم و مقوی، ارتباط آنلاین با مربیان ورزشی و استفاده از راهنمایی آن‌ها برای پیشگیری از افزایش وزن در تعطیلات کرونایی، یاد گرفتن زبان‌های جدید، استفاده بهینه از لوازم دور ریختنی خانه، بازی و نقاشی با کودکان و انجام دادن کارهایی که سال‌هاست آرزوی انجام دادنشان را داشتید، از توصیه‌های کارشناسان و کارهایی هستند که هموطنان می توانند در تعطیلات کرونایی انجام دهند.
یادمان باشد، کرونا آنقدر جدی است که در رویدادی بی‌سابقه منجر به تعطیلی تمامی مراکز آموزشی و مراسمات مذهبی و جشن‌ها و عروسی‌ها و ممنوعیت سفر به مقاصد گردشگری شد، بنابراین با ماندن در خانه خودمان و شلوغ نکردن جاده‌ها کمک کنیم تا با کم‌ترین تلفات از بحران کرونایی عبور کنیم.
انتهای پیام/
 کارهایی که می‌توان در تعطیلات کرونایی انجام داد خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار