گزارش نصر/

لزوم تعادل عرضه و تقاضا در بازار لوازم خانگی/ تولیدکنندگان لوازم خانگی نیازمند یاری دولت

1398/12/18 - 21:51 - کد خبر: 16104 نسخه چاپی

نصر: تولیدگنندگان محصولات لوازم خانگی در آذربایجان شرقی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و خریداران هم با قیمت های بیشتری مواجهند.

به گزارش نصر، نوسان قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی خصوصا بعد از افزایش قیمت بنزین در آبان ماه روند صعودی به خود گرفته است، در صورتی که بعد از افزایش قیمت بنزین مسئولین سازمان های مختلف رسما اعلام کردند هیچ گونه افزایش قیمتی در کالا ها نخواهیم داشت و نظارت بر قیمت ها در بازار بصورت جدی فعال خواهد بود.

در همین راستا به سراغ فروشندگان لوازم خانگی رفتم و از وضعیت قیمت ها پرسیدم، اکثر فروشندگان روند صعودی قیمت ها را بعد از افزایش قیمت بنزین کاملا طبیعی دانستند و گفتند: هیچ نظارتی برای قیمت ها در بازار نداریم، چون همه چیزگران شده است، گران خریدیم و گران می فروشیم.

با افزایش قیمت ها حتی اگر کنترل هم در بازار وجود داشته باشد، همواره نگرانی مردم خصوصا خانواده هایی که باید جهازیه تهیه کنند، دیده می شود.

در حال خواندن قیمت محصولات از پشت ویترین بودم که زوج جوانی را دیدم که باهم سر جاروبرقی بحث می کردند، از نگاهشان معلوم بود که خریدار نیستند، مدل و سایر مشخصات جاروبرقی را برداشتند و همانجا در گوشی خود جستجو می کردند، نزدیکشان رفتم و با آقا داماد سر صحبت را باز کردم و برایش پیشنهاد دادم از سایت های معتبر و اپلکیشن های مخصوص قیمت لوازم خانگی جستجو کنند، معمولا قیمت ها در این سایت ها نهایی شده است. آقا داماد گفت: همه جا را گشتیم معمولا قیمت ها یکی است خیلی کم تفاوت دارند، برخی محصولات واقعا کیفیت کمی دارند و خریدشان بی فایده است.

آقا داماد در ادامه درد دلش را اینگونه باز کرد و گفت: الان من یک کارگر ساده هستم در یکی از شرکت های خصوصی که ماهیانه حقوقی می گیرم از طرفی هم برایمان با هزار مصیبت 30 میلیون وام ازدواج دادند، من الان این 30 ملیون را برای چه چیزی خرج کنم؟ حداقل نصف حقوقم را هم باید هر ماه سر وقت به بانک برگردانم، من یک جوانی هستم که در این 32 سال از کودکی کار کردم و متاسفانه تحصیلات خوبی هم ندارم، مسئولان همیشه در تلوزیون از ارزانی و کنترل در بازار و برخورد با گران فروشان سخن می گویند، اما اگر با فروشندگان هم صحبت کنی آنها هم دلایل منطقی برای افزایش قیمت ها دارند.

این روز ها بازار شلوغ است اما داخل مغازه ها خلوت! جلوی اکثر فروشگاه های لوازم خانگی عروس و داماد هایی هستند که قیمت ها را نگاه می کنند.

سراغ یکی از فروشندگان رفتم و از وضعیتی که در بازار لوازم خانگی هست پرسیدم، آقای محمدی گفت: وضعیت ما اکنون بدتر از وضعیت اقتصادی مملکت شده است، درست است وسایل کم می آید اما فروش نیست یا خیلی کمتر است، قبلا کالای قاچاق هم وارد می شد و الان کالای قاچاق در مغازه ها وجود ندارد و همه لوازم خانگی تولید داخل است، اما همین لوازم تولید داخل قیمتشان هر روز بالا می رود.

آقای محمدی ادامه داد: وضعیت بازار روز به روز خراب می شود، فقط قیمت هایی که در ویترین گذاشتیم را نگاه می کنند و کسی داخل مغازه نمی شود اصلا کسی حالمان را هم نمی پرسد!

سراغ یکی دیگر از فروشندگان رفتم و در مورد تغییر قیمت ها بعد از افزایش قیمت بنزین پرسیدم، آقای حسینی گفت: کل لوازم بعد از افزایش قیمت بنزین به تدریج افزایش یافتند و هیچ ناظری به آن صورت برای کنترل قیمت ها در بازار شاهد نبودیم، فکر می کنم خود ناظرین هم افزایش قیمت را قبول دارند چرا که همه چیز گران شده و ما گران فروشی نمی کنیم.

حسینی ادامه داد: وانت بارها هم کرایه هایشان زیادتر شده است، البته حق هم دارند می گویند قبلا بنزین هزار تومانی می زدیم اما الان بنزین لیتری 3 هزار تومان است، یعنی سه برابر شده است، قیمت لوازم خودرو هم گران شده و چاره ای جزافزایش کرایه ها نداریم.

در ادامه برای اطلاع از وضعیت تولید لوازم خانگی و چرایی افزایش قیمت ها سراغ رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی رفتم و علت افزایش قیمت ها را پرسیدم.

محمد حسین باقری اظهار کرد: بعد از افزایش قیمت بنزین همه چیز گران شده است و تنها لوازم خانگی نیست، حمل و نقل، تحریم مواد های اولیه و خیلی از عوامل که مرتبط هستند باعث شده تا قیمت ها بالا برود.

وی درباره کارخانه هایی که فعال هستند اذعان کرد: کارخانه هایی که الان در حال تولید و فعالیت هستند واقعا جهاد می کنند، با وضعیتی که الان وجود دارد متاسفانه تولید سخت شده است، تحریم ها یکی از این موارد است که باعث شده مواد اولیه و برخی قطعات مثل موتور یخچال به سختی وارد کشور شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی ابراز تاسف کرد و افزود: متاسفانه ما تولید داخلی موتور یخچال، لباسشویی و .. نداریم، قبلا به آقای استاندار هم مطرح کرده ایم که ایشان هم این موضوع را به دانشگاه ارجاع دادند تا بر روی این قضیه کار کنند، البته امکان تولید 100 درصد تولید داخل در کارخانه های خودمان داریم که مشکل اصلی این کارخانه ها نقدینگی است.

باقری با اشاره به واردات لوازم خانگی افزود: به صورت قانونی هیچ کالایی در حوزه لوازم خانگی به کشور وارد نمی شود مگر اینکه کالا های قاچاقی که به ندرت از مرزها وارد کشور می شوند.

انتهای پیام /
لزوم تعادل عرضه و تقاضا در بازار لوازم خانگی/ تولیدکنندگان لوازم خانگی نیازمند یاری دولت محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار