مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی:

330 هزار نفر در آذربایجان شرقی تماشاگر تئاتر شدند

1398/02/26 - 15:36 - کد خبر: 1589 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تئاتر استان مخاطبان بی شماری دارد، گفت: سال گذشته 330 هزار نفر در این استان تئاتر را در سالن های نمایش به نظاره نشستند.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، محمد محمدپور روز یکشنبه در گردهمایی بزرگ اهالی تئاتر آذربایجان شرقی اظهار داشت: بر این اساس تئاتر استان توانست یکی از بهترین سال‌های فعالیتی خود را به ثبت برساند و مخاطبان بی شماری را به سالن‌های تئاتر بکشاند.
وی افزود: تعداد گروه‌های نمایشی آذربایجان‌شرقی به ٣٨ گروه افزایش یافت و به علت استقبال خاص مخاطبان از نمایش‌های روی صحنه، دارای رتبه قابل توجهی در مقایسه با سال‌های گذشته تئاتر آذربایجان شرقی بوده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بیان کرد: تئاتر آذربایجان‌شرقی در سالی که گذشت علاوه بر حضور چشمگیر در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی، توانست جشنواره‌های بین‌المللی و داخلی در خور شانی را برگزار کند.
وی افزود: برگزاری جشنواره سی‌ام تئاتر استانی آذربایجان شرقی که به نوعی ویترین تئاتری این استان نیز به شمار می‌رود به طوری که تاثیرات برگزاری این جشنواره در راهیابی گروه‌های مختلف به جشنواره بین المللی تئاتر فجر نیز بسیار مشهود بود.
محمدپور گفت: دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران نیز در منطقه ارسباران توانست یکی از رویدادهای تئاتری کشور را برای آذربایجان‌شرقی رقم بزند و با پشتوانه 12 ساله خود به استقبال جشنواره سیزدهم برود.
وی ادامه داد: اولین دوره جشنواره بین‌المللی صلح، جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی تبریزیم، جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ارس و جشنواره‌های شهرستانی بناب، مراغه و آذرشهر نیز از جشنواره‌هایی بودند که در طول سال گذشته به صورت موفق برگزار شدند.
وی برگزاری جلسات نقد و بررسی آثار روی صحنه در شهر تبریز را یکی از برنامه‌های موفق در حوزه تئاتر برشمرد و گفت: این برنامه یکی از حلقه های گم شده تئاتر این استان بود که پس از آسیب شناسی و طرح برنامه، بنیان گذاشته شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به اینکه علاوه بر کسب موفقیت در جذب تماشاگر برای تئاتر استان، موفقیت‌های تئاتر آذربایجان شرقی در عرصه جشنواره ها نیز مشهود بود و حضور گروه‌های مختلف استان در هفت بخش سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز در نوع خود جالب توجه بود و علاوه بر حضور موفق گروه های آذربایجان شرقی در جشنواره بین المللی تئاتر فجر، گروه های فعال این استان در جشنواره های متعدد خارجی نیز موفق به حضور و درخشش شدند.
محمدپور ادامه داد: وضعیت استقبال مخاطبان از تئاتر در استان بسیار رو به رشد و امیدوار کننده است و ما متوجه این موضوع هستیم که سخت افزار و سالن های موجود پاسخگوی رفع نیاز های تئاتر استان نیست.
وی افزود: طبق تفاهم نامه‌ای که مابین معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری کلانشهر تبریز و انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی منعقد شد مقرر شد تا سالن‌های تحت تملک شهرداری برای تمرین و اجرا در اختیار این انجمن قرار گیرد.
وی همچنین گفت: وضعیت عملیات ترمیم و تعمیر فضای بیرونی و داخلی ساختمان تئاتر شهر تبریز نیز رو به رشد است و قرار است با نظر سازمان برنامه و بودجه عملیات اجرایی آن از ماه جاری آغاز شود و تئاتر شهر تبریز تا آغاز جشنواره های استانی و ملی جان بگیرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، همچنین با اشاره به وضع محل جدید ساختمان تالار شهر تبریز پیشرفت این طرح را ١٣ درصد ارزیابی و بیان کرد: با همت نمایندگان مجلس و با تعریف ردیف بودجه در سال جدید برای این طرح، امیدواریم ساخت آن تا اواخر سال ١٤٠٠ شمسی به اتمام رسیده و در اختیار بخش خصوصی و هنرمندان استان قرار گیرد.
احمد رجب پور، رییس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی نیز با ارایه گزارشی از عملکرد انجمن هنرهای نمایشی در شش ماه نخست فعالیت خود، با اشاره به وضع ساختمان تئاتر شهر، این بنا را دارای جایگاهی معنوی برای هنرمندان استان دانست و گفت: تئاتر شهر تبریز نیازمند توجه بیشتری از جانب مسئولان است.
عباس شاه محمدزاده، کارشناس اداره کل هنرهای نمایشی کشور با اشاره به فعالیت های این اداره در خصوص تئاتر استان ها، جریان تئاتر در آذربایجان شرقی را جریانی زنده، فعال و پویا دانست و گفت: من به عنوان فردی بومی و دانش آموخته این استان از روند پیشرفت نمایش و تئاتر در آذربایجان شرقی در سال های اخیر آگاهی داشته و بر این باورم که تئاتر آذربایجان پیشگام تئاتر در ایران است و هنوز جای پیشرفت دارد.
تقدیر از پیشکسوتانی که در سال 97 اثری را بر روی صحنه برده بودند، تقدیر از فعالان و حاضران در جشنواره های خارجی و داخلی، تجلیل از راه یافتگان به سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر و تقدیر از فعالان تئاتر شهرستان ها در کنار تجلیل از مدیران برتر تئاتری از دیگر برنامه هایی بود که برگزار کنندگان جشن اردیبهشت تئاتر برای این مراسم تدارک دیده بودند.
تارا میرک، بازیگر مطرح تئاتر آذربایجان شرقی، در ادامه این مراسم پیام روز جهانی تئاتر که توسط کارلوس سلدران، کارگردان و نمایشنامه نویس مطرح کوبایی منتشر شده بود را در سالن قرائت کرد.
همچنین محمد نیک مرام، از تحصیل کردگان تئاتر و از اعضای فعال تئاتر شهرستان عجب شیر، به نمایندگی از اهالی تئاتر شهرستان های آذربایجان شرقی، به بیان نقطه نظرات اکثریت فعالان این حرفه در شهرستان ها پرداخت.

انتهای پیام/

330 هزار نفر در آذربایجان شرقی تماشاگر تئاتر شدند نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار