گزارش اختصاصی نصر پیرامون نهم اردیبهشت ماه روز شوراهای اسلامی شهر و روستا؛

شوراها تجلی مدنیت

1398/02/26 - 15:19 - کد خبر: 1586 نسخه چاپی

نصر: با توجه به توسعه شهرنشيني و رشد روز افزون جمعيت شهري، شهرها با مشکلات عديده اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي روبرو هستند و براي اداره امور شهر نياز به يک سيستم مديريت يکپارچه شهري است که بتوان با تعیین چشم اندازی چند ساله و با همکاري تمام نهادهاي ذيربط در جهت رفع نيازمندي هاي شهر گام برداشت.

به گزارش نصر،شوراهاي اسلامي به عنوان يکي از نهادهاي تصميم گيرنده و نظارت کننده بر امور شهري برای رفع دغدغه ها و پیگیری مشکلات شهروندان پس‌ از گذشت‌ دو دهه‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ در صدر برنامه‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ برای ترویج بنیان دموکراسی، قرارگرفت‌ و تشکیل این نهاد مردمی توانست تاثيرگذاري مثبتي در توسعه حقوق شهروندي داشته باشد.

اگرچه اصل ایجاد شوراهای اسلامی شهر و روستا در قانون اساسی، نشان دهنده اهتمام نظام جمهوری اسلامی ایران به مجموعه متنوع فکرها، مشورت ها و دیدگاه ها در اداره امور کشور است، ولی در دوران پیامپر اعظم نیز مشورت جویی از مردم و دعوت آنها به مشارکت، از مهمترین اموری بود ایشان که در روایات ها در رابطه با شیوه حکمرانی بارها بر آن تاکید فرموده اند، از همین روست که ضرورت تشکیل شوراها  در دستورهای حکومت داری اسلامی قید شد.

اکنون شوراهای اسلامی به عنوان بازوان شهرداری نقش بسزایی در هماهنگی و تصمیم گیری مدیریت شهری دارند و می توانند با همدلی و همفکری در تحقق اهداف مدیریت شهری همراه باشند تا بتوانند به شهروندان خدمات مطلوب تری ارائه دهند، اگرچه با گذشت پنج دوره از تشکیل شوراهای اسلامی هنوز شاهد رسیدن به بلوغ فکری در این نهاد مردمی نیستیم و برای رفع این خلأها و حرکت در مسیر توسعه خود، احتیاج به صرف هزینه ، وقت و کار کارشناسی و حقوقی می باشد.

بی تردید شوراهای اسلامی شهرها به نوعی نماد مدنیت و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود و شهرشان هستند  و همواره در طی چهار  دوره چهار ساله و یک دوره شش ساله سکان داری مدیریت شهری شاهد فراز و نشیب های بسیاری بوده است، از طرفی تولد شورا در یک فضای سیاسی، همیشه یک نوع نگاه اصلاح طلبانه را بر آن حاکم کرده است و این موضوع سبب شده است کمی از بررسی وظیفه اصلی شورا فاصله گرفته شود.

ذات شورا مشارکت مدنی در شهرنشینی و ایجاد فرصت سازی برای مردم است و کل ماه عسل فعالیت شورا در بحث انتخاب شهردار خلاصه می شود اگرچه چهارمین دوره شورای اسلامی کلانشهر تبریز به عنوان یکی از شوراهای جنجالی و پر حاشیه به شمار می رود و این دوره از شورا نشان داد این نهاد هم به دور از تخلف نیست، در سایه این اتفاق نقش شورا در اجرا کردن قانون بسیار مهم  تلقی شد ؛ چرا که در هرگونه تخلف لطمه های سنگینی به دنبال دارد و اعتماد مردم خدشه دار می شود، ناگفتنی نماند که شورای شهر تبریز هیچ وقت از سیاست زدگی سودی نبرده است و در پی حاشیه سازی اعضای شورا در دوره چهارم ، در پنجمین دوره از شورای اسلامی تبریز با وجود اینکه مردم از سیاست زدگی دل خوشی نداشتند ولی فضای سیاسی آنچنان بر افکار مردم حاکم شد که یک لیست سیاسی اکثریت شورا را کسب کرد.

***

محمد باقر بهشتی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز در گفتگو با خبرنگار نصر به مناسب روز شوراها گفت: شورا در معنای واقعی سپردن امور مردم به خود مردم است، اعضای شورا از جنس مردم هستند که در چارچوب قانون سعی دارند مطالبات مردم و نیازهای شهری را پیگیری و دغدغه ها را حل کنند .

وی افزود: از زمانی که شوراها پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یک نهاد مردمی مستقر شدند، مدیریت شهری بهتر از قبل شده است،  بنابراین شوراها نه فقط وظایفی که  قانون بر آنها متحمل شده را اجرا می کنند بلکه باید به یک دولتی محلی تبدیل شده و تمام موضوعات مربوط به شهر به صورت یکپارچه مدیریت شود.

شهرام دبیری از اعضای شورای اسلامی کلانشهر تبریز در خصوص جایگاه شورا شهر و روستاها با بیان اینکه  این نهادهای مردمی جایگاه والایی دارند و در قانون اساسی یک فصل مجزایی برای آن اختصاص داده شده است ، به خبرنگار نصر گفت: اعضای شورا اختیارات قابل توجهی دارند و در پنج دوره ای که زمان تشکیل  آنها گذشته است در یک  سیر تکاملی به سر می برند تا نواقصات خود را رفع کنند.

وی اضافه کرد:  با تقویت اتحاد بین اعضای شورا می توان جایگاه نمایندگان مردم را ارتقا داد تا شاهد اقتدار شورا در جهت افزایش رضایت مندی مردم  باشیم.

علی آجودان زاده رئیس کمیسیون نظارت ، تحقیق و ارزیابی شورای اسلامی تبریز نیز نظر خود در خصوص وظایف و نقش شورا در مدیریت شهری را اینگونه ایفا کرد: شورا یک نهاد مدنی است که در عرصه مدیریت شهری قانون گذاری می کند و باید بر اجرای این قوانین نظارت داشته باشد.

وی ادامه داد: شورا موظف به تامین زیرساخت های فرهنگی ،عمرانی، اجتماعی ،اقتصادی و رفاه شهر  از طریق مشارکت دادن مردم در اداره امور شهری است و اعضای شورا باید به دنبال انسجام و همدلی  با مردم برای حل مشکلات باشند.

عبدالله تقی پور خزانه دار شورای اسلامی تبریز به مناسبت روز شوراها گفت:اگر شورا بر اساس وظایف  قانونی شورا ها عمل کند مطمئنا در راستای اعتماد سازی و شفاف سازی در امور مختلف مدیریت شهری موفق پیش خواهد رفت.

فریدون بابایی اقدم از اعضای دوره چهارم و پنجم شورا اسلامی کلانشهر تبریزدر پاسخ به سوال خبرنگار نصر مبنی بر نقش و جایگاه شورا ها در مدیریت شهری و حقوق شهروندی گفت: شورا مصداق عملی مشارکت مردم در مدیریت شهری است و ارزیابی شورا بر اساس انجام وظایف اصلی آن صورت می گرد و در این صورت است که تفاوت شهری با شورا و بدون شورا مشخص می شود.

وی افزود: بحث سیاست گذاری شورا برای مدیریت شهر به عنوان نماینده مردم  یکی از ارکان اصلی است که در ابتدای آغاز دوره چهارساله باید مطرح شود و با استفاده از آن چشم انداز تعیین شده و در محورهای مختلف برنامه ریزی انجام گیرد.

وی اضافه کرد: شفاف سازی و برنامه محوری از سیاست های شورا در این دوره است که در راستای تعیین  استراتژِی توسعه شهری بنیان گذاری شده است و بعد از تنظیم سیاست گذاری نیاز به نظارت جز به کل است.

وی در انتها خاطرنشان کرد: شورا حکومت مردم بر مردم در بستر مردم سالاری می باشد و اعضای شورا  ناگذیر باید با همدلی این نهاد مدنی مردمی را تقویت کنند تا این دوره تکامل به ثمر برسد.

-----------------------

گزارش از گلناز پورنامی

-----------------------

انتهای پیام/

شوراها تجلی مدنیت نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار