خبر/

آشنایی با آزمایشگاه نوآوری شهری مونترال کانادا

1398/12/13 - 17:17 - کد خبر: 15843 نسخه چاپی

نصر: مجمع معتبر جامعه هوشمند (ICF) کلان شهر مونترال را در بین ۲۱ شهر هوشمند از بین ۴۰۰ داوطلب به رسمیت شناخت. یکی از مهم ترین دلایل این اتفاق، وجود آزمایشگاه نوآوری شهری در مونتال عنوان شد. این آزمایشگاه که در ماه مه سال ۲۰۱۸ تأسیس شده، عمدتاً به ترویج و حمایت از ظهور راه حل های نوآورانه برای رفع چالش های عمده شهری می پردازد.

به گزارش نصر، در اساسنامه آزمایشگاه نوآوری شهری مونترال کانادا آمده است: "ما به همراه شهروندان، شاغلان شهری و شرکا می خواهیم به شهروندان مونترالی  فضایی برای ساختن یک شهر هوشمند، ایمن و کارآمدتر بدهیم. هدف این آزمایشگاه ایجاد فضایی برای اکتشاف، آزمایش و تأمل است که به مثال یک ابزار شفاف به گسترش داده ها، مشارکت شهروندان و چالش مکانیسم های موجود می پردازد. تیم چند رشته ای ما از متخصصان با پیشینه های مختلف، با تخصص های متنوع از قشرهای گوناگون تشکیل شده است. آنچه ما را متحد می کند: تمایل ما به ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان و ایجاد تحولات مثبت و پایدار در بطن جامعه مان است".
این سازمان قصد دارد:
-  بخشهای مختلف شهر را در پروسه های نوآوری خود پشتیبانی کند و در حال تلاش برای تعریف مکانیسم های نوآوری برای حمایت از ساختار سازمانی شهر مونترال است تا در همه حوزه های فعالیت خود کارآمدتر باشد.
-  فعالیت های فکری و کاری با شهروندان و شرکا برای شناسایی چالش های مهم کلان شهری  انجام داده و میان راه حل های ممکن جهت رفع آنها هماهنگی ایجاد کند.
-  از شفافیت دستگاه های دولت، به ویژه با گسترش و استفاده از داده های داخلی و خارجی به صورت انسانی اطمینان حاصل کند: از کاربران داده پشتیبانی کرده و جامعه را برای تولید حداکثر ارزش اجتماعی و اقتصادی از طریق داده های شهری فعال کند.
شهردار مونترال، یکی از معدود شهردارانی است که با جسارت تمام، اقدام به فعال‌سازی طرح‌هایی نموده است تا بتواند محیط زندگی شهری را ارتقا دهد. در سال‌های اخیر، شهر مونترال اقدام به برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌هایی در جهت جلب مشارکت ۱۰۰ درصدی شهروندان نموده است تا با کمک آنان باعث ارتقا در سبک زندگی شهری شهروندان شوند. این طرح‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که طی اهداف از پیش تعیین شده، این شهر به پایتخت هوشمند دنیا تبدیل شود. در حالی که مونترال به دنبال تحقق دستیابی به هدف دولت دیجیتال است، در اقدامی بلندپروازانه برای تحقق هدف شهر هوشمند، اقدام به سرمایه‌گذاری بیش از ۳۰ میلیون دلاری با هدف  قرارگیری در جمع چند شهر برتر در حوزه هوشمندسازی زندگی شهری در سطح بین‌الملل نموده است. شهردار مونترال کاملاً  ابراز تمایل کرده است که تمام توان خود را برای تبدیل این کلانشهر به یکی از لیدرهای شناخته شده جهان در این زمینه مانند نیویورک، لیون، بارسلونا یا آمستردام به کار گیرد.  برای رسیدن به این هدف، مونترال استراتژی "مونترال، شهر هوشمند و دیجیتال" خود را بر اساس چهار محور زیر تعریف می کند.
۱- جمع آوری : "شفافیت مدیریت، دولت باز"
گسترش انبوه داده های مدیریتی و ابزارهای نمایش داده ها بصورت بهینه؛ جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های از راه دور جهت افزایش کنترل و بهینه سازی استفاده از منابع عمومی.
۲-  ایجاد ارتباط: "سیستم های دسترسی، انتشار اطلاعات "
ایجاد یک بستر وب و برنامه های تلفن همراه برای پخش اطلاعات در زمان واقعی به شهروندان؛ گسترش زیرساخت های شبکه های سیمی و بی سیم (WIFI) با باندهای پهن؛ ایجاد مراکز یادگیری و خلاقیت محلی برای فن آوری های جدید.
۳- هماهنگی : "خدمات عمومی دیجیتال"
توسعه سیستم های هوشمند مدیریت حمل و نقل، زیرساخت ها، امنیت، انرژی، آب و محیط زیست به علاوه دیجیتال کردن خدمات عمومی ضمن حفظ وسایل سنتی
۴- همکاری : "پشتیبانی از صنعت؛ افزایش نوآوری و خلاقیت"
حمایت از فعالان خصوصی و نهادی برای ایجاد شبکه ای از انکوباتورها و شتاب دهنده های تجارت در فن آوری؛ حمایت از نیازهای استارت آپ های حوزه فن آوری؛ ارتقاء استفاده از حوزه عمومی مانند آزمایشگاه برای آزمایش راه حل های نوآورانه در مورد مسائل شهری

چالش شهرهای هوشمند
در ۱۴ مه ۲۰۱۹، شهر مونترال جایزه بزرگ ۵۰ میلیون دلاری را برای چالش شهرهای هوشمند کانادا کسب کرد. این پیروزی به رهبری آزمایشگاه نوآوری شهری، نشان دهنده بیش از ۱۸ ماه تلاش بی وقفه به اتفاق شرکای داخلی و خارجی بسیاری است. مقاله حاضر قصد
دارد به چند مورد از پروژه های انجام گرفته با همکاری آزمایشگاه نوآوری شهری مونترال کانادا اشاره کند.

داده‌های باز
ارزیابی مونترال به این صورت است که داده های باز یک عنصر اصلی در دستیابی به اهداف از نظر شفافیت و توسعه اقتصادی و به تبع آن حل چالش های شهری است. شهر داده ها را به عنوان بخشی از فعالیت های داخلی خود و در خدمات شهروندی تولید و استفاده می کند. هرچه این داده ها عمومی تر شده و با جامعه به اشتراک گذاشته شوند، از تمام پتانسیل آنها در یک اکوسیستم پرجوش و با طراوت مونترال بهره برداری می شود.
رویکرد داده های باز بخشی از تمایل شهر برای ارتقاء همکاری هم برای بهره وری بهتر سازمانی و هم با حمایت از توسعه ابزارهای ارزش افزوده برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان است. این رویکرد همچنین با هدف توسعه تعامل مدنی انجام می شود. در همین زمینه است که در دسامبر سال ۲۰۱۵ سیاست داده های باز و همچنین بخشنامه ای در مورد حاکمیت داده ها به تصویب رسید. هدف اصلی این خط مشی، که در سال ۲۰۱۶ توسط آگلومراسیون مونترال نیز به تصویب شده بود، باز کردن داده ها به صورت پیش فرض است. به استثنای چند موضوع که انتشار آنها محدود است، شهر متعهد است که مجموعه ای از داده ها را با پشتیبانی مطمئن خود در دسترس عموم قرار دهد.
با تکیه بر این سیاست، آزمایشگاه می خواهد یک فرهنگ داده محور، هم در سازمان و هم در جامعه توسعه دهد. پس از این اقدامات مهم در شهر باز در سال های اخیر، آزمایشگاه در نظر دارد یک برنامه اقدام جدید داده آزاد را برای جهت دهی برنامه های خود و بسیج بیشتر جامعه اتخاذ کند. ادامه گستره پیش فرض و همچنین انتشار فهرست اطلاعات، از ارکان این فرآیند محسوب می شوند و این، همیشه، با نگرانی از حفظ حریم خصوصی شهروندان و استفاده اخلاقی از داده ها همراه است.

MTL- WiFi
این شهر با همکاری شرکای خود قصد دارد یک شبکه گسترده Wi-Fi عمومی در قلمرو مونترال را با یک شناسه منحصر به فرد : "MTL-WiFi" ایجاد کند. هدف این استقرار ایجاد یک تجربه هماهنگ برای دسترسی عمومی به Wi-Fi و ارائه عملکرد واحد در کل شبکه مونترال است، به ویژه از طریق شناسایی بصری منحصر به فرد، یک نوع اتصال ساده با همان کیفیت خدمات در تمام نقاط دسترسی می باشد.
از سال ۲۰۱۵، شهر مونترال در حال توسعه زیرساخت های فیبر نوری شهری است که این امر امکان استقرار نقاط دسترسی Wi-Fi را در اماکن عمومی هدفمند در قلمرو خود فراهم می کند تا بتواند اینترنت رایگان را برای شهروندان، گردشگران تجاری و تفریحی ارائه دهد. به منظور پاسخگویی به نیازهای جامعه، برنامه ریزی برای استقرار این شبکه با همکاری سرمایه گذاران این طرح و بخش ها و دفاتر مختلف شهر از جمله ادارات و مناطق انجام می شود. تا به امروز حدود بیش از دو سوم ساختمان های با کاربری (شهروندی) عمومی مانند کتابخانه ها، مراکز فرهنگی، مراکز اجتماعی-تفریحی، مراکز ورزشی و به علاوه دفاتر قابل دسترس مونترال به این سیستم مجهز گشته اند.

پروژه‌های پایلوت پارکینگ (خیابان سنت- کاترین)
به عنوان بخشی از پروژه بازسازی زیرساخت ها در خیابان سنت- کاترین، این شهر در نظر دارد پویایی این خیابان تجاری را توسعه دهد. در این زمینه، آزمایشگاه ارزیابی رویکردهای خلاقانه حمایت از پویایی این خیابان را در دستور کار خود قرار داده است. مسئله اول و اصلی مدیریت پارکینگ است. بنابراین، با تجدید نظر در فضای موجود در خیابان، بهینه سازی پیشنهاد و اطلاعات پارکینگ به یک موضوع اصلی تبدیل خواهد شد.
این کار با کمک همکاران درگیر و مسئول در بازسازی خیابان و همچنین کاربران بخش انجام خواهد شد. دسترسی به پارکینگ نباید مانعی در پویایی خیابان، بلکه برعکس یک عامل برجسته از منظر پویایی باشد. به طور کلی، خیابان سنت – کاترین یک نمونه تجربی برای رویکردهایی است که می تواند در سطح شهر پدیدار شود.

تست و پذیرش فناوری IoT / ۵G
توسعه یک شهر هوشمند مستلزم ایجاد زیرساخت های ارتباطی و جمع آوری اطلاعات در مقیاس بزرگ می باشد. شبکه های "نسل پنجم" نسل بعدی استانداردها و فناوری های پویای بی سیم هستند. شبکه های نسل پنجم می توانند داده ها را سریعتر انتقال داده و از تعداد بیشتری دستگاه و اشیاء متصل به منظور پشتیبانی از تعداد زیادی سناریوهای کاربردی پشتیبانی کنند.
استقرار سنسورهای معروف به اینترنت اشیاء در فضای عمومی، عامل اصلی در مدیریت بهینه دارایی های شهر و حتی جابجایی شهروندان است. استقرار این سنسورها سؤالات بسیاری را به وجود می آورد، از جمله مهمترین آنها مسائل اجتماعی است : آیا تجمع سنسورها در فضای عمومی قابل قبول بوده و برای چه نوع اهدافی می باشد؟ در این زمینه، شهرداری شروع به تجزیه و تحلیل موضوعاتی کرده است که اولین نتیجه گیری از آنها در یک گزارش عمومی موجود است.
کارهای پیش رو باعث می شود ضمن آنالیز فرصت های توسعه زیرساخت ها و با کمک به شرکت های مخابراتی در استراتژی آزمون و استقرار، به بازتاب آنها در اصول اخلاقی و مقبولیت اجتماعی این فناوری ها بپردازیم.
شهر مونترال به طور جدی در حال برنامه ریزی برای استقرار و توسعه فناوری جدید ارتباطی نسل پنجم در قلمرو خود است. این فناوری در نظر دارد سرعتهای بسیار بالایی را که امکان ورود به بازار نسل جدیدی از محصولات و خدمات مانند وسایل نقلیه متصل و خودکار، مراقبت های بهداشتی از راه دور، واقعیت مجازی، شهرهای هوشمند و برنامه های جدید اینترنت اشیاء فراهم کند.
شهرداری مونترال در نظر دارد با همکاری همه ی همکاران اکوسیستم نسل پنجم، محیطی مساعد برای توسعه این فناوری ایجاد کند تا این شبکه که مطابق با بالاترین استانداردهای شهرسازی، زیبایی شناسی و ایمنی می باشد به سرعت عملیاتی شود. برای انجام این کار، شهرداری مونترال با هماهنگی ذی نفعان محلی، یک چهار ضلعی ۲.۵ کیلومتری، درست در مرکز شهر، تعیین کرده است که میکروسل های نسل پنجم توسط شرکتهای مخابراتی (از راه دور) در مبلمان خیابانی توسعه یابند. آزمایشگاه شهری نسل پنجم، به کلیه اپراتورهای ارتباطی از راه دور (مخابراتی) ارائه می شود تا با شهرداری مونترال به مدل های استقرار و حاکمیتی مربوط به فناوری نسل پنجم اعتبار بخشند. علاوه بر این، به عنوان یک محیط آزمایشی تجربی عمومی، از همه فعالان و نقش آفرینانی که می خواهند در پیشرفت محصولات، خدمات و برنامه های نسل پنجم در مونترال مشارکت داشته باشند، استقبال می کنند.
شهرداری مونترال در حال برنامه ریزی برای ایجاد یک کمیته هماهنگی است تا نقش آفرینان اصلی جامعه را برای هدایت فعالیت های آزمایشگاه نسل پنجم جمع کند. در چارچوب این پروژه، آزمایشگاه با ایفای نقش همراهی با خدمات فناوری اطلاعات، شهرسازی و پویایی و با اتخاذ یک رویکرد سیستمیک و فراگیر، امکان همکاری ذینفعان مربوطه را پیرامون توسعه محصولات و خدمات جدید فناوری نسل پنجم را فراهم می کند. با اینترنت نسل پنجم، شهرداری مونترال می خواهد توسعه اقتصادی و ظهور بخش های جدید فعالیت های فوق پیشرفته را ارتقا بخشد.
انتهای پیام/
آشنایی با آزمایشگاه نوآوری شهری مونترال کانادا نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار