خبر/

کرونا را با رعایت بهداشت فردی مهار کنیم

1398/12/12 - 10:15 - کد خبر: 15693 نسخه چاپی

نصر: این روزها مبارزه با کرونا دغدغه مشترک تمام مسئولان و مردم به خصوص مدافعان سلامت کشور است، اما اصل اساسی مورد تاکید همه پزشکان برای موفقیت در این بسیج همگانی، رعایت بهداشت فردی و حفظ آرامش است.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، آموزش های مستمر وزارت درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی و تلاش کادرهای درمانی و بیمارستانی کشور، نمودی از فداکاری و ایثار را به نمایش گذاشته که یادآور فداکاری های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس بوده و به حق این قشر «مدافعان سلامت» کشور لقب گرفته اند.  
هر چند تلاش پزشکان، پرستاران و کادر درمانی بیمارستان های آماده شده توسط دولت برای مقابله با بیماری و ویروس کرونا در سطح کشور چشمگیر است، اما کارشناسان می گویند موفقیت هر چه بیشتر تلاش های درمانی در ارتباط با کرونا، منوط به نهادینه شدن و ترویج فرهنگ رعایت بهداشتی فردی در بطن جامعه است. 

در این بین استفاده از تجربیات پزشکانی که سابقه رودرویی در درمان و پیشگیری از بیماری کرونا را دارند ،مفید است و باید آن را در اختیار مردم گذاشت؛ خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز تبریز در این راستا گفت و گوی کوتاهی را با یک پزشک چینی درگیر با بیماران کرونایی و نیز پزشکان ایرانی انجام داده است.

 
بهترین راه مقابله مردم با کرونا ماندن در خانه و رعایت بهداشت فردی است
پزشک متخصص بیماری های عفونی شهر ۶.۶ میلیون نفری «کومینگ» در جنوب چین که درگیر ویروس کرونا است، در گفت و گو با خبرنگار اظهار کرد: بیماری کرونا شیوع بالایی دارد و مهمترین خطر این ویروس همین موضوع است که نسبت به سایر ویروس های گروه کرونا نسبت شیوع بالایی دارد، بر این اساس باید تدابیر لازم و مناسب برای پیشگیری از آن را انجام داد اما نباید از آن ترسید.   
«لیو یانگ»  اظهار کرد: استفاده از دستکش و مهم تر از آن موضوع شستن دست ها حداقل بین ۳۰ ثانیه تا دو دقیقه باید مورد توجه و دقت لازم قرار گیرد چون در جلوگیری از ابتلا به کرونا نقش اساسی دارد.  استفاده از دستکش و مهم تر از آن شستن دست ها حداقل بین ۳۰ ثانیه تا دو دقیقه باید مورد توجه و دقت لازم قرار گیرد، چون در جلوگیری از ابتلا به کرونا نقش اساسی دارد.
وی با تاکید بر اینکه رعایت بهداشت فردی عامل تعیین کننده در پیشگیری از کرونا است، افزود: بیشترین سهم ابتلا به بیماری کرونا از راه دست است، پس مردم باید همواره در طول روز چندین نوبت دست های خود را به دقت با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده پاک و تمیز و از دست دادن و روبوسی نیز اجتناب کنند.  
یانگ با اشاره به اینکه برای مقابله با بیماری کرونا باید قوی باشیم و در چین تاکنون توانسته ایم با این اعتقاد، پیشگیری و مبارزه مناسبی با این بیماری داشته باشیم، ادامه داد: باید از خوردن غذاهای خام و گوشت نیم پز پرهیز شود، البته تغذیه ای را در این خصوص نمی توانم پیشنهاد کنم.  
این پزشک چینی افزود: بهترین راه مقابله مردم با کرونا ماندن در خانه و رعایت بهداشت فردی است.   
یانگ ادامه داد: در صورت داشتن سرفه و تب به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش های لازم به انجام برسد چون از جمله علایم اصلی بیماری کرونا این موارد است.  
وی با بیان اینکه میزان مرگ و میر جمعیت بیماران کرونا در چین دو درصد بوده است، اظهار کرد: اگر برای دو هفته متوالی، متوسط دمای بدن و تب شما از ۳۷.۴ درجه پایین نیامد حتما به پزشک مراجعه کنید.

 
وحشت از  ویروس کرونا بیهوده است
استاد تمام بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با تاکید بر اینکه مردم آرامش خود را حفظ کنند، گفت: درباره کرونا ویروس، وحشت بیهوده ایجاد شده است و در فضای مجازی مطالب بی ربطی در مورد کرونا ویروس نوشته می شود و مردم را به وحشت می اندازد که نباید این مطالب بی پایه را باور کنند.  
مینو محرز با اشاره به روش های پیشگیری از بیماری کرونا، گفت: مردم باید در شستن دست های خود وسواس به خرج دهند و در طول روز چندین بار به دقت آنها را با آب و صابون بشویند و هنگام عطسه و سرفه نیز بهداشت فردی را رعایت کرده، دستمال کاغذی، دست یا آرنج خود را جلوی دهان بگیرند.  
وی در خصوص تغذیه برای مقابله با ویروس کرونا، گفت: برخی می گویند کافور بخورید، من می گویم همان غذای معمولی خود را بخورید.  
محرز ادامه داد: وظیفه ما این است که اگر بیماری ویروسی داریم از خانه بیرون نرویم تا بقیه را هم مبتلا نکنیم؛ البته باید بدانیم ویروس کرونا حتی نسبت به آنفلوآنزا هم ساده تر است و نباید از آن بترسیم، بلکه توصیه های پزشکی و بهداشتی را رعایت کنیم.  
این استاد دانشگاه گفت: دست دادن، روبوسی، صفحه موبایل، دستگاه های خودپرداز، زنگ ورودی اماکن، موس و صفحه کلید کامپیوتر و صفحه کلید آسانسورها و خودکار مشترک می توانند از جمله عوامل انتقال بیماری باشند.  دست دادن، روبوسی، صفحه موبایل، دستگاه های خودپرداز، زنگ ورودی اماکن، موس و صفحه کلید کامپیوتر و صفحه کلید آسانسورها، خودکار مشترک می توانند از جمله عوامل انتقال بیماری باشند.  
 دست دادن، روبوسی، صفحه موبایل، دستگاه های خودپرداز، زنگ ورودی اماکن، موس و صفحه کلید کامپیوتر و صفحه کلید آسانسورها، خودکار مشترک می توانند از جمله عوامل انتقال بیماری باشند.

  
ویروس کرونا از راه دهان، بینی و چشم وارد می شود
پزشک متخصص و مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: ویروس کرونا از راه دهان، بینی و چشم وارد بدن می شود، پس با رعایت بهداشت صورت و مراقبت حفره های صورت محافظت می شود چون از راه پوست این ویروس وارد بدن نمی شود.  
سیدجمال حسینی اظهار کرد: نباید در معرض ویروس کرونا قرار بگیریم و توجه داشته باشیم که درمانگاه ها، بیمارستان ها، محل های پرتجمع و بازار از مکان پرخطر برای ابتلا به کرونا هستند، پس نباید بی مورد از خانه خارج شویمنباید در معرض ویروس کرونا قرار بگیریم درمانگاه ها، بیمارستان ها، محل های پرتجمع و بازار از مکان پرخطر برای ابتلا به کرونا هستند پس نباید بی مورد از خانه خارج شویم.

وی یادآوری کرد: نه فقط تلاش کنیم که کمتر از خانه خارج شویم، بلکه باید هر چیزی را که از بیرون وارد می شود، بشوییم و اقلامی مثل نان و برنج را نیز که قابل شستشو نیستند، با حرارت یا پختن ایمن کنیم.  
حسینی افزود: استریل کردن سطوح با مواد ضدعفونی کننده بسیار ضروری است؛ به طور مثال می توان با ترکیب چهار تا پنج لیتر سفیدکننده و یک لیتر آب سطوح را به خوبی ضدعفونی کرد.  
وی گفت: الکل طبی یا سفید (اتیلیک یا اتانول) بهترین ضد عفونی کننده و پاک کننده پس از آب و صابون است اما در صورت استفاده از الکل صنعتی از نسبت ترکیب ۷۰ درصد الکل و ۳۰ درصد آب برای پاک کردن و ضدعفونی کردن استفاده شود.  
وی ادامه داد: از تماس با افراد بیماری که عطسه یا سرفه می کنند پرهیز شود و این افراد نیز باید از ماسک استفاده کنند.  
حسینی تاکید کرد: یکی از موارد و وسایل بسیار خطرناک که موجب انتقال بیماری کرونا می شود، استعمال قلیان است و استفاده از تلفن همراه نیز بدون در نظر گرفتن موارد بهداشتی پرخطر می باشد.   
وی در خصوص تغذیه برای پیشگیری از بیماری کرونا، گفت: تغذیه ثابت شده برای پیشگیری وجود ندارد اما هر آنچه که موجب تقویت بدن و سیستم ایمنی انسان شود مثل میوه جات، سبزی، عسل و خرما مفید است.  
وی بیماران قندی، دیالیزی و دارای ضعف سیستم ایمنی را به مراقبت های بیشتر و تحت نظر بودن در خصوص بیماری خود تاکید کرد.  
حسینی همچنین با اشاره به اینکه آب مهمترین عامل در حفظ سلامت افراد است، گفت: مردم باید استفاده بهینه از آن کنند و ابتدا کف آب و صابون را در دست ایجاد کرده و سپس اقدام به باز کردن شیر آب کنند، چون با کمبودی که وجود دارد با طولانی شدن فرآیند مهار ویروس کرونا در آینده به خصوص تابستان دچار مشکلات مضاعف در تامین آب می شویم.  
بنا به این گزارش، ویروس کرونا که رسما کووید– ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تاکنون به بیش از ۵۰ کشور جهان سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.
آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در ایران تا ظهر شنبه (نهم اسفند) به ۵۹۳ نفر و فوت ناشی از آن در مجموع به ۴۳ نفر رسیده است همچنین ۱۲۳ نفر از مبتلایان بهبود یافته‌اند.
انتهای پیام/
کرونا را با رعایت بهداشت فردی مهار کنیم خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار