نعیمه محب؛

لزوم مراقبت از سلامت روان کودکان در بحران کرونا

1398/12/10 - 15:38 - کد خبر: 15584 نسخه چاپی

نصر: کودکان در مواجهه با اخبار رسانه ‌ها و مشاهده آنچه در خانواده‌ ها پیرامون ویروس کرونا مشاهده می‌ کنند، خبرهای مربوط به بیماری، مرگ و قرنطینه همراه با پوشش‌ های غریب و مهیب پرستاران و پزشکان و نیز چهره‌ ها و کلام‌ های اضطراب ‌انگیز اطرافیان ممکن است دچار ناامنی، استرس، ترس و اضطراب شدید شوند.

به گزارش سرویس اجتماعی نصر، متاسفانه این روزها ویروس کرونا به تیتر اصلی اخبار، رسانه‌ های اجتماعی و گفت ‌و گوهای خانوادگی تبدیل شده است؛ ویروسی که شیوع گسترده آن سازمان بهداشت جهانی را وادار به اعلام وضعیت اورژانس بهداشت عمومی کرده است.
با انتشار اخبار گسترده در مورد ماهیت بالقوه خطرناک و حتی کشنده کرونا، ابتدا بسیاری از والدین نگران سلامت فرزندان خود شدند، سپس برخی خبرها نشان دادند که کودکان در معرض خطری بسیار کمتر از والدین قرار دارند. با این حال کودکان هنوز هم در معرض خطر ثانویه هراس ناشی از ابتلای خود یا والدینشان قرار دارند و به عبارتی دقیق تر کرونا وضعیت سلامت روان کودکان را هدف می گیرد.
در حال حاضر  وقوع همه ‌گیری ویروس کرونا موجی از استرس، نا امنی و اضطراب را به جامعه، خانواده ‌ها و کودکان تحمیل کرده است که این امر علاوه بر بیماری و دردهای جسمانی، هزینه‌ های اجتماعی و روانشناختی گزافی نیز به جامعه تحمیل می ‌کند که کودکان در این راستا باید مورد حمایت بیشتری قرار گیرند.
حال سوال اصلی این است که والدین چگونه می توانند به فرزندان خود کمک کنند تا ترس های خود را مدیریت کنند؟ کارشناسان حوزه روانشناسی می گویند والدین باید ترس های فرزندان خود را گوش دهند و ترس ها را با پرخاشگری و تحقیر سرکوب نکنند.
"نعیمه محب"، روانشناس حوزه خانواده و کودک در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار نصر به نحوه مدیریت و مهار کردن ترس و استرس ناشی از ویروس کرونا در کودکان اشاره کرد و گفت: والدین باید ترس های فرزندان خود را گوش دهند و ترس ها را با پرخاشگری و تحقیر سرکوب نکنند.
وی در خصوص تاثیر مخرب خبرهای منفی کرونا بر روح و روان کودکان اذعان کرد و گفت: تکرار اخبار مرتبط با کرونا و به دنبال آن استفاده از الفاظى مانند مردن، قرنطینه، بیمارى و... باعث حک شدن آن‌ها به صورت محرک ‌های منفى در ذهن کودکان مى ‌شود و این خبرها کودکان را رها نخواهد کرد و در ناخوداگاه کودک باقى مى ‌ماند، به صورتى که در تعدادی از این کودکان شاهد حملات پانیک بوده ‌ایم، مثلا کودکی که سرفه می ‌کند و با گریه می‌ گوید من کرونا گرفته ‌ام. همچنین این عمل مى ‌تواند باعث ایجاد وسواس و ترس در کودکان شود. به عبارتى با عادی ‌سازی کردن این مشکل مى ‌توان از اثرات منفى جلوگیری کرد.
این استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با بیان اینکه وظیفه ما دریافت اطلاعات معتبر، اجرای ملزومات پیشگیرى از این بیمارى و آموزش به کودکان به نحو احسن است، تصریح کرد: لزومى به پرداختن جدی به شرح ویروس کرونا و اثرات آن نیست و اتخاذ آموزش های لازم در خصوص خود مراقبتى و پیشگیرى و رعایت بهداشت در کودکان کفایت مى ‌کند، اما طرز گفتن این آموزش‌ های بهداشتی هم مهم است؛ بهتر است و به واقع باید در بین رفتارها و صحبت‌هاى عادی و روزمره، کودکان را در فضایى شاد وادار به رعایت بهداشت فردی کنیم.
محب با بیان اینکه قسمتی از نگرانی کودکان می‌ تواند اضطراب از دست دادن والدین باشد، ابراز کرد: اینکه کودک احساس کند در چنین شرایطی پدر و مادر مراقب او هستند و دکترها و پرستارها از بچه ها مواظبت می‌ کنند اهمیت زیادی دارد.

برای دور شدن از تجمعات، با هدف تفریح به باغ ها و خانه باغ های خود بروید
"نازی عبدلله پور" مشاور و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در گفت و گوی با خبرنگار نصر، اظهار کرد: با شدت گرفتن استرس ویروس کرونا بین خانواده ها و به مراتب با تعطیلی مدارس، مراکز تفریحی و مواجه شدن کودکان با نوعی قرنطینگی خانگی بهتر است والدین چند روزی با رفتن به خانه باغ ها و دورهم جمع شدن و از کنار یکدیگر لذت بردن، این استرس را از خود دور کنند.
وی افزود: کودکان به هنگام قرار گرفتن در معرض استرس، ممکن است به روش‌ های مختلفی نسبت به استرس واکنش نشان بدهند، مثلا بیشتر به والدین بچسبند، مضطرب و گوشه ‌گیر و یا عصبانی و آشفته شوند و حتی دچار شب ادراری شوند.
عبدلله پور با بیان اینکه کودکان در شرایط سخت به عشق و توجه بزرگترها نیاز دارند، افزود: والدین باید به واکنش ‌های کودکانشان به گونه ‌ای حامیانه پاسخ دهند و به نگرانی‌ هایشان گوش دهند و تا می ‌توانند عشق و توجه بیشتری نثارشان کنند و حتی‌ المقدور فرصت بازی کردن با کودکان و آرامش آن ها را فراهم کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز اذعان کرد: سعی کنید که کودکان به والدین و خانواده خود نزدیک باشند و تا حد امکان از جدا کردن آنها از سرپرستان‌شان خودداری کنید.
وی تاکید کرد: واقعیت ‌ها را درمورد اتفاقات اخیر بگویید، و با کلماتی که برای سن کودک ‌تان قابل درک باشد برایش توضیح  بدهید که چه اتفاقی افتاده و اطلاعات واضحی درباره راه‌ های کاهش خطر ابتلا به بیماری به او بدهید.
عبدلله پور اذعان کرد: والدین باید دقت کنند اگر کودکی حملات وحشت یا فوبیایی را درباره کرونا تجربه می کند یا شب ادراری و ناخن جویدن دارد، بهتر است هر چه سریعتر با یک روانکاو مشورت کنند.
انتهای پیام/
 لزوم مراقبت از سلامت روان کودکان در بحران کرونا سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار