یادداشت/

جنگ رسانه ای دشمن با موضوع کرونا

1398/12/10 - 11:07 - کد خبر: 15567 نسخه چاپی

نصر: جنگ رسانه ای دشمن با جمهوری اسلامی این بار در مورد بیماری کرونا نمود پیدا کرده است.

میهمان ناخوانده ای که ده روزی می شود از چین وارد کشور شده و با شیوع آن تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی ما را در برگرفته است. اما ماهیت جنگ رسانه ای چیست و دشمن چه اهدافی را دنبال می کند و به دنبال تحقق این اهداف است. طراحان و عوامل اجرایی و پشتیبانی این جنگ چه کسانی هستند. واقعیت این است که اگر در این جنگ پیچیده و تبلیغاتی از اهداف پیدا و پنهان دشمن شناخت درستی پیدا نکنیم و با شیوه ها و تاکتیک های رسانه ای که به کار می برد آشنا نباشیم و در یک کلام منفعلانه عمل کنیم بازنده خواهیم بود.
جنگ رسانه ای مثل جنگ نظامی نیست که مشخص و قابل مشاهده باشد و با گلوله و موشک به هدف بخورد. در این جنگ خطرناک، دشمن باورها و اعتقادات مردم را نشانه می گیرد و می خواهد مدیریت اذهان و افکار جامعه ایرانی را در دست بگیرد. بیماری کرونا که در ابتدا از قم شایع و سپس به سایر شهرها تسری پیدا کرد، شبکه های فارسی زبان لندن نشین نیز سوار بر امواج کرونا هراسی تلاش می کنند اهداف اربابان وهابی و صهیونیستی خود را عملیاتی کنند. این رسانه ها اکنون شیوع بیماری کرونا در ایران را سرخط اصلی خبرهای خود قرار داده اند و با بهره گیری از تاکتیک های نوین رسانه ای مخاطبان عمدتا ایرانی خود را فریب می دهند.
رسانه های معاند نظام اسلامی سعی می کنند با اطلاع رسانی و خبرپراکنی به ظاهر درست و موجه، خود را دلسوز و دوستدار مردم ایران نشان دهند اما هدف واقعی آنان ایجاد ناامنی روحی و روانی بین مردم است.این رسانه ها با آمارسازی غیرواقعی از فوتی های بیماری کرونا تلاش می کنند آمار اعلامی مسئولان ایرانی را غیرواقعی عنوان کنند و مردم را نسبت به مسئولان کشور بدبین و بی اعتماد کنند و اینگونه القا کنند که حاکمیت جمهوری اسلامی با مردم صادق نیست و اخبار و اطلاعات دروغ به مردم می گوید.
شبکه های فارسی زبان با برجسته سازی و بزرگنمایی ضعف ها و کمبود امکانات بهداشتی و درمانی در کشور، سعی می کنند با تبلیغات منفی وضعیت گسترش بیماری کرونا در ایران را بحرانی و وخیم جلوه دهند و با عصبانی کردن مردم از وضعیت موجود، اینگونه القا کنند که دولت در کنترل اوضاع ناکارامد است و سوء مدیریت ها باعث شده است بیماری کرونا کنترل نشود.
دشمن که بارها و در عرصه های مختلف از جانب ملت ایران سیلی خورده است تلاش می کند در موضوع بیماری کرونا با عملیات روانی و شایعه پراکنی از مردم و نظام اسلامی انتقام بگیرد. باید بدانیم و یقین حاصل کنیم که نسخه پیچی و تولید محتوا و خوراک خبری از طرف رسانه های بیگانه در مورد کرونا اشک تمساحی بیش نیست و دل آنان به سلامت جسمی و آرامش روانی مردم نمی سوزد. ماموریت اصلی این رسانه ها ایجاد دلسردی و ناامید کردن مردم از آینده پیش رو و بحرانی نشان دادن وضعیت موجود ایران به خصوص در موضوع بیماری کرونا است.
سواد رسانه ای و اطلاعاتی بهترین راهکار در مواجهه با جنگ نابرابر رسانه ای دشمن است. مردم باید آنقدر به فهم و دانش اطلاعاتی از اخبار و رویدادهای پیرامونی خود دست یابند که بتوانند بین خبر جعلی و خبر صحیح رسانه ها تمایز قائل شوند و به راحتی بدانند که خبر و اطلاعی که می بینند یا می شنود واقعی است یا دروغ.
به نظر می رسد نقطه پایانی بر جنگ رسانه ای دشمن و اهداف پیدا و پنهان ان نمی توان متصور شد. اگر دیروز ماجرای افزایش قیمت بنزین و یا سقوط هواپیمای اوکراینی محمل و فرصت مناسبی برای پیاده کردن اهداف شوم دشمن فراهم کرده بود، امروز اما این اهداف در جبهه ای دیگر به نام کرونا خود را نشان داده است و معلوم نیست در آینده با سر بر آوردن پدیده ای دیگر چه خوابی در عرصه جنگ رسانه ای بر علیه مردم و نظام اسلامی ببینند.

طاهر خیری/ روزنامه نگار
انتهای پیام/
جنگ رسانه ای دشمن با موضوع کرونا نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار