گزارش اختصاصی نصر/

رونمایی از فرشی با سه میلیون گره؛ اوج هارمونی رنگ ها در یکی از بزرگترین فرش های تبریز

1398/02/25 - 13:41 - کد خبر: 1531 نسخه چاپی

نصر: فرش شاخه ای از هنر است که کمتر پیش آمده به هویت مفهومی و موضوعی آن مستقل ازشخصیت حقیقی یا حقوقی پرداخت شود یا از نگاهی متفاوت به این صنعت تلفیق شده از هنر و اقتصاد پرداخت شود تا داستان طرح و بافت آن برای خواننده یا شنونده قابل درک ودریافت باشد

البته بررسی کارشناسانه و علمی قالی امرچندان سهل وساده ای نیست و قلم زدن در این مورد شاید از پر مشقت ترین موارد برای هر نویسنده ای باشد چرا که فرش مجموعه ای از هنر نقش استاد و رنگ رنگرز و فرهنگ شهر و گره های بافنده است.

به گزارش نصر،فرش دستبافت تبریز آوازه ای  جهانی دارد و بافندگان و طراحان آن عمر گرانمایه خویش را وقف تکامل و تعالی جنبه های گوناگون آن از پشم گرفته  تا قالی نموده اند، بسیاری از فرش های تبریز که نقش و نگار منحصر به فردی دارند در برهه های زمانی خاص در سطح ایران و حتی خارج از کشور به نمایش گذاشته شده اند و برخی از این آثار هنوز در موزه ها جای دارند.

یکی از فرش های خارق العاده که در روزهای گذشته از دار قالی بریده شد و امروز در تیمچه شعربافان بازار تاریخی تبریز نقش بر زمین شد تا زیبایی و ابهت خود را به رخ بکشد، مساحتی 60 متری با عرض 6 متر و طول 10 متر دارد و بدون شک یکی از بزرگترین فرش های دستبافت تبریز با نقش و رنگ خاص است.

 به جرات می توان ادعا کرد که این فرش که اجزا و ارکان قالی از کاغذ شطرنجی طراحی ، پیچ و تاب نخ تا رقص رنگ و خلاصه هر آنچه که در زیر مجموعه یک فرش نفیس باید داشته باشد را در خود گنجانده است.

طرح و نقشه این فرش از آثار " قالیبافی پورنامی و پسران "با قلم زنی طراح نامی فرش تبریز استاد "جعفر پاکدست" بر کاغذ نقش بسته است و با همت والای بافندگان "قالیبافی ترابی" که زحمت بافندگی ظریف و پر مشقت آن بر دوش داشتند به فرشی بی بدیل تبدیل شده است.

از ویژگی های بارز وشاخص های هنری این فرش، استفاده جسورانه وخردمندانه ازنگاره های اصیل وسنتی و نماد های فرهنگ ایرانی می باشد که با هماهنگی بی نظیری آن با برش هایی از طرح های شکارگاهی و ابیاتی از شعرای مشهور، در کنار گل های شاه عباسی و اسلیمی ها، فدای مد و یا سلیقه بازار نشده است.

"محمدرضا ترابی" مالک  تولیدی فرش ترابی در گفتگو با خبرنگار نصر،  از مشقت های بافتن فرشی به مساحت 60 متر که یکی از بزرگترین فرش های بافته شده در بین فرش های تبرییز است سخن گفت.

وی ادامه داد: بافتن فرشی به این مساحت 4 سال طول کشید  و توسط 6 بافنده فرش که تبحر خاصی در بافت فرش دستبافت دارند بر روی دار شکل گرفت.

وی اضافه کرد: در هر 7 سانتی متر از فرش   50 گره زده شده است یعنی رج این فرش 50 است.

وی افزود: در بافت این فرش بیش از 200 کیلو پشم خالص آذربایجان و 150 کیلو ابریشم خالص کاشان به کار گرفته شده است و وزن کلی آن چیزی بیش از 500 کیلوگرم می باشد.     

  "احد پورنامی" پسر "استاد مرحوم ، ابراهیم پورنامی موسس قالیبافی پورنامی و پسران" در گفتگو با خبرنگار نصر، با اشاره به اینکه نقشه فرش یکی از آثار مرحوم ابراهیم پورنامی بود، گفت:  رنگ آمیزی خاص و گیاهی این فرش با ذره ذره نقش و نگار آن عجین گشته است، به گونه ای که هر 80 رنگ بکار گرفته در این فرش  یکی از نمادهای آذربایجان الهام گرفته شده است.

وی اضافه کرد: رنگ فیروزه ای حاشیه های این اثر هنری الهامی از رنگ فیروزه جهان اسلام "مسجد کبود" ، رنگ مشکی زمینه نشانی از زغال سنگ آذربایجان، رنگ پیازی بکار رفته در جای جای آن نمادی از فرش هریس و رنگ بادامی و پوست گردویی این فرش همگی رنگ های غالب هستند که بیشتر به چشم می خورند.

 وی افزود: ارزش معنوی این فرش قابل بیان نیست و مشخص کردن نرخ برای آن بی معنی است اما اگر بخواهیم ارزش مادی مشخص کنیم ، چیزی بیش از 100 هزار دلار هزینه دسترج 4 ساله بافندگان و مصالح و طرح و نقش این فرش می شود.

 بی تردید یکی از نکات برجسته در این قالی ، زیبائی رنگ آمیزی می باشد که با وجود تنوع وتکثر و تناقض رنگها ، اوج هارمونی رنگ در این فرش هر بیننده صاحب ذوق و سلیقه را به تعجب و تحسین وا میدارد ،این قالی که در آن از تلفیق اشعار و اسلیمی ها  و صحنه های شکارگاه  و سایر نگاره های اصیل قالی ایرانی  ، شاهکاری بی نظیر بوجود آمده است، در نوع خود منحصر به فرد است بی تردید مصداق شیطنت رنگ ها و طنازی طرح در زیر انگشتان بافنده هنرمندش است و در انتظار نوعی توجه و رونمایی میان پیشکسوتان و علاقمندان صنعت فرش است.

انتهای پیام/

رونمایی از فرشی با سه میلیون گره؛ اوج هارمونی رنگ ها در یکی از بزرگترین فرش های تبریز نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار