مدیرکل دامپزشکی استان زنجان؛

مرغ هورمونی در زنجان تولید نمی‌شود

1398/12/06 - 11:30 - کد خبر: 15307 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: سرعت رشد مرغ‌های صنعتی، افزایش صفت ژنتیکی گوشت‌آوری، مدیریت بهداشتی، پرورش و تغذیه علمی آن‌هاست و ارتباطی به مصرف هورمون ندارد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، محمدباقر حاج‌کاظمی امروز در گفت و گو با خبرنگار افزود: مرغ‌های صنعتی گوشتی در مدت کوتاه ۴۰ تا ۵۰ روزه به وزن کشتار و مصرف می‌رسند اما این موضوع ارتباطی به مصرف هورمون ندارد.
وی تاکید کرد: نیازی به استفاده از هورمون‌های رشد در صنعت طیور نداریم و از طرفی امکان عملی شدن این موضوع نیز وجود ندارد.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: با توجه به اینکه قیمت تمام‌شده گوشت مرغ هورمونی بالاتر بوده این روش برای مرغداران مقرون به صرفه نیست.
حاج کاظمی ادامه داد: اصطلاح مرغ هورمونی، فقط یک برداشت نادرست از شنیده‌های غیرعلمی و غیرتخصصی است و بیشتر مبتنی در بر شایعات عامیانه در مورد مصرف داروهای مخصوص طیور است.
وی با بیان اینکه صنعت مرغداری یکی از صنایع پیشرو در تامین نیازهای غذایی کشورهاست، اظهارداشت: با توجه به نیاز روزافزون جمعیت انسانی به غذا، دانشمندان همواره سعی کرده‌اند به کمک پیشرفت علم ژنتیک، تغییرات مدنظر خود را در برخی از حیوانات و گیاهان اعمال کرده و صفات خاصی را برجسته کنند.
وی یادآوری کرد: در ارتباط با مرغ‌ها نیز با انجام تحقیقات بسیار طولانی و علمی، در نهایت نژادهای مختلفی از طیور با هم تلفیق و نژادهای مخصوص تولید گوشت و تخم‌مرغ در مقیاس‌های صنعتی با عنوان نژادهای گوشتی و تخم‌گذار تولید شده‌ است.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: برای پرورش صنعتی و متراکم طیور در یک محل محدود همچون سالن مرغداری، مولفه‌های بسیاری باید وجود داشته باشد تا بتوان پرورش مناسبی را انجام داد.
حاج کاظمی اضافه کرد: در فضایی بسیار محدود یک مترمربع حدود ۱۲ قطعه مرغ گوشتی پرورش داده می‌شود که این مرغ ها در نهایت وزنی بین دو و نیم تا سه کیلوگرم پیدا خواهد کرد و این در حالی است که استاندارد پرورش، ۳۴ کیلوگرم مرغ زنده در هر مترمربع است.
وی با تاکید براینکه برای موفقیت در این‌خصوص باید همه شرایط پرورشی از جمله دما، هوا، رطوبت، نور، کیفیت جوجه، دان، سلامت هوای محیط، کنترل تردد افراد و وسایل نقلیه و نیز بیماری‌های مختلف پرندگان اهلی و وحشی در منطقه کنترل شود، ادامه داد: با توجه به اینکه همه این اقدامات در یک زمان قابل انجام نیست، لذا شاهدیم که گاهی طیور پرورشی دچار بیماری‌های مختلفی مانند نیوکاسل و برونشیت می‌شود و لازم است درمان‌های اختصاصی انجام شود.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: برای همه بیماری‌های طیور، راهکارهای علمی و فنی برای تشخیص و درمان تعریف شده و دامپزشکی، مسؤول ساماندهی به همه این شرایط است.
به گفته حاج‌کاظمی، داروهای مختلف مخصوص صنعت طیور با تایید سازمان دامپزشکی کشور وجود دارد که با تجویز دامپزشکان مجاز و در شرایط خاص درگیری، مصرف شده و در نهایت پس از گذشت دوره پرهیز از مصرف دارو گوشت طیور با اطمینان کامل قابلیت مصرف دارد.
وی با بیان اینکه گاهی به‌دلیل بروز بیماری‌های خاصی در طیور، نیاز به مصرف داروها از جمله آنتی‌بیوتیک‌های اختصاصی طیور وجود دارد، خاطرنشان کرد: در این‌گونه موارد باید قبل از کشتار و عرضه مرغ به بازار، دوره پرهیز از مصرف دارو طبق استانداردهای مربوطه طی شده باشد.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: این دوره بستگی به نوع دارو معمولا از سه روز تا ۱۰ روز متغیر است، علاوه بر دامپزشکان مجاز و شاغل در این حرفه، به طور معمول خود مرغداران نیز اطلاعات خوبی در این‌ زمینه دارند و رعایت موارد قانونی از طرف آن‌ها و دامپزشکان الزامی است.
حاج کاظمی ادامه داد: دامپزشکی در فواصل زمانی متناسب و به صورت مستمر نمونه گیری ها و آزمایش های مورد نیاز را به لحاظ وجود باقیمانده هاو پایش لازم را انجام می دهد تا محصول سالمی به دست مصرف کننده نهایی برسد.
انتهای پیام/
مرغ هورمونی در زنجان تولید نمی‌شود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار