مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی خبر داد:

پیشرفت 80 درصدی مرمت و موزون‌سازی دیوارنگاره‌های خانه حریری تبریز

1398/12/05 - 14:12 - کد خبر: 15251 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی از پیشرفت 80 درصدی مرمت و موزون‌سازی دیوارنگاره‌های خانه حریری تبریز خبر داد.

به گزارش نصر، مرتضی آبدار ضمن اعلام این خبر، اظهار کرد: خانه حریری یکی از زیباترین خانه‌های قاجاری تبریز است که به سبب نقش و نگار منحصربه‌فرد، از اهمیت بسیاری برخورد است، از این‌رو اداره کل میراث فرهنگی استان طی سال‌های اخیر در راستای حفظ و حراست از این میراث فاخر، اقدام به تکمیل مرمت آن کرده است.
وی افزود: در مراحل پیشین از مرمت این خانه اقداماتی نظیر فن شناسی و بررسی آزمایشگاهی رنگ‌دانه‌ها، استحکام‌بخشی و تثبیت بتونه زنی و بوم سازی، غبارزدایی و پاک‌سازی مکانیکی از شیمیایی و موزون‌سازی رنگ و تثبیت نهایی انجام شده است.
وی بیان کرد: فاز فعلی مرمت و موزون‌سازی دیوارنگاره‌های خانه حریری که از خردادماه ۹۸ آغازشده با اعتباری بالغ‌بر یک میلیارد و ۱۲۷ میلیون ریال اعتبار به پایان رسید.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در خاتمه تأکید کرد: با توجه به این‌که نقش و نگارهای این خانه تاریخی از فاخرترین نمونه‌های موجود است، مرمت بخش‌های باقیمانده آن در سال آتی نیز ادامه خواهد داشت.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی، خانه تاریخی حریری یکی از زیباترین خانه‌های قاجاری تبریز با زیربنایی بالغ‌بر دو هزار و ۵۰۰ متر و مساحت چهار هزار مترمربع است که در تاریخ ۳۷ دی ۱۳۷۷ به شماره ۲۲۴۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
انتهای پیام/
پیشرفت 80 درصدی مرمت و موزون‌سازی دیوارنگاره‌های خانه حریری تبریز نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار