مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز؛

تعطیلی مراکز آموزشی بهانه‌ای برای گشت و گذار نباشد

1398/12/05 - 12:30 - کد خبر: 15237 نسخه چاپی

نصر: مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، گفت: شهروندان باید دقت کنند که تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها به بهانه‌ای برای گشت و گذار تبدیل نشود، زیرا به حداقل رساندن تردد و عمل به توصیه‌های بهداشتی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از شیوع کرونا ویروس است.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، سیمین خیاط زاده امروز در گفت‌وگو با  خبرنگاران افزود: با توجه به شیوع بیماری‌های تنفسی در فصل زمستان، مدارس و دانشگاه‌ها برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها و قرار نگرفتن در محل‌های پرتردد بر پر تجمع تعطیل شدند.
وی با بیان اینکه شستشوی مداوم دست ها یکی از آداب بهداشتی است، اظهار کرد: شست و شو و پاک نگه داشتن دست‌ها مهم بوده و موارد رعایت آن برای افرادی مانند پزشکان و پیرا پزشکان و مردم عادی که فعالیت روزانه انجام می‌دهند، متفاوت است.
وی اضافه کرد: استفاده از آب و صابون و شست و شوی مکرر دست‌ها یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا بوده و استفاده از ژل دست و مایع ضدعفونی کننده در مواردی لازم است که دسترسی به آب و صابون وجود ندارد.
خیاط‌زاده یادآوری کرد: اگر قرار بر این باشد که همه افراد کار و زندگی شان را رها کرده و مدام از ضدعفونی کننده دست استفاده کنند، نمی‌توان این حجم از ضدعفونی کننده را تامین کرد و فرد دچار خشکی و دیگر مشکلات پوستی می‌شود، خوشبختانه اکنون در بیشتر ادارات، آب و صابون پیدا می‌شود.
وی با اشاره به نحوه شست و شوی درست دست‌ها تشریح کرد: دست‌ها را به مدت ۲۰ ثانیه با صابون شسته و به مدت ۳۰ تا ۴۰ ثانیه آبکشی کنید، کف دست‌ها را به خوبی به هم ساییده و سپس لای انگشتان را تمیز کنید.
وی در پاسخ به این‌ سوال که چرا کودکان کم‌تر به کرونا ویروس مبتلا می‌شوند، گفت: خوشبختانه تا کنون مرگ و میر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در کودکان زیر ۱۰ سال گزارش نشده است و البته این جمله به این معنی نیست که کودکان مبتلا نمی‌شوند.
مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان کرد: این بیماری بیشتر افرادی را درگیر می‌کند که بیماری زمینه‌ای مانند دیابت و ضعف سیستم ایمنی دارند.
وی  با گلایه از مطالب نادرست منتشر شده در برخی از شبکه‌های مجازی، بیان کرد: در برخی شبکه‌های مجازی تصاویری پخش شده که فرد مبتلا به کرونا به یک باره وسط خیابان دراز کشیده و جانش را از دست داده است، مردم به این مطالب توجه نداشته باشند.
وی افزود: هیچ فردی تا به حال به یک باره و ناگهان جانش را بر اثر ابتلا به کرونا از دست نداده است و ابتلا به این ویروس هم مانند دیگر بیماری‌های ویروسی، درجات و مراحل مختلفی دارد.
خیاط‌زاده با اشاره به اینکه ویروس کرونا ۶ نوع دارد، گفت: چهار نوع از این ویروس موجب سرماخوردگی ساده می‌شود؛ میزان کشندگی سارس ۱۰ درصد، میزان کشندگی مِرس ۳۵ درصد و میزان کشندگی نیوکرونا نیز دو تا سه درصد بوده و میزان مرگ و میر آن از کروناهای قبلی کمتر است.
وی اضافه کرد: سارس نوعی از کرونا است که در سال ۲۰۰۳ از کشور چین شروع شد و بسیاری از کشورهای دیگر را هم درگیر کرد که پس از مدتی ریشه کن شد، ولی مرس با ظهور از عربستان هنوز به صورت خیلی محدود در این کشور وجود دارد.
وی با بیان این که آنفلوانزا مرگبارتر از کرونا ویروس است، اظهار کرد: کرونا وحشت بیشتری در جامعه ایجاد کرده و علت این وحشت، سرعت شیوع و انتقال کرونا ویروس است؛ یک فرد مبتلا به آنفلوانزا می‌تواند دو یا سه نفر را به آنفلوانزا مبتلا کند، اما گفته شده است که کووید۱۹ می‌تواند تا ۱۰ نفر را نیز آلوده کند.
 وی در بخش پایانی سخنانش، بر لزوم خودداری از تردد در محل‌های پر رفت و آمد تاکید کرد و گفت: با توجه به قرار گرفتن در آستانه سال نو و حضور مردم در مراکز خرید توصیه می‌شود تا حد امکان مردم از حضور در چنین اماکنی خودداری کنند.
انتهای پیام/
تعطیلی مراکز آموزشی بهانه‌ای برای گشت و گذار نباشد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار