مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی خبر داد:

کشت دانه‌ روغنی "کلزا" در حاشیه دریاچه ارومیه

1398/12/04 - 11:28 - کد خبر: 15135 نسخه چاپی

نصر: مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کشت دانه‌ روغنی "کلزا" در حوزه دریاچه ارومیه در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان است تا کشت این محصول پاییزه که نیاز آبی کمتری نسبت به سایر محصولات دارد در حاشیه دریاچه ارومیه رونق یابد.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، جلال رحیم زاده در گفت‌وگویی با بیان این‌که وسعت کل اراضی آذربایجان شرقی چهار میلیون و 500 هزار هکتار است، گفت: یک میلیون و 257 هزار هکتار از این مقدار، جزو اراضی کشاورزی است که 842 هزار هکتار اراضی دیمی و 414 هزار هکتار اراضی آبی را شامل می‌شود؛ بیش از نیمی از اراضی به صورت نیمه آبی بوده و فقط در برخی مواقع که آب‌های جاری جوابگوی نیاز آبی مزارع نباشند از روش‌های آبیاری استفاده می‌شود.
وی با اشاره به این‌که میزان تولید محصولات زراعی استان از محصولات باغی بیشتر است، گفت: سالانه نزدیک به سه میلیون تن محصول زراعی در استان تولید می‌شود و سهم محصولات باغی نزدیک به دو میلیون تن است.
وی با بیان این‌که اغلب محصولات زراعی استان شامل گندم، جو، علوفه و حبوبات است، افزود: در 63 هزار هکتار از زمین‌های آبی استان در شهرستان‌های سراب، بستان آباد، ملکان و شمال اهر و کلیبر گندم آبی کشت می‌شود و در 406 هزار هکتار از زمین‌های دیم استان در شهرستان‌های هشترود، چاراویماق، بخشی از میانه و مراغه نیز گندم دیمی تولید می‌شود.
رحیم زاده ادامه داد: در عجشیر، نواحی حاشیه دریاچه ارومیه، مرند، میانه، حوزه رود ارس و بستان آباد محصولاتی چون سیب زمینی، پیاز، آفتابگردان، برنج، سبزی و صیفی کشت می‌شود؛ در مزارع آبی کلیبر و خداآفرین نیز پنبه تولید شده و در ملکان، مرند و شبستر محصولات سبزی و صیفی چون گوجه فرنگی کشت می‌شود.
وی با اشاره به کشت نخود در اراضی دیم استان، گفت: عمده محصولات کشت شده در حوزه دریاچه اورمیه، محصولات باغی را شامل می‌شود اما کشت محصولات زراعی هم‌چون سیب زمینی، پیاز، محصولات جالیزی و یونجه نیز در این ناحیه وجود دارد.
وی در خصوص برنامه‌ها و اقدامات جهاد کشاورزی در نواحی اطراف دریاچه ارومیه، گفت: برنامه‌ای برای توقف کشت محصولات آب بر و جایگزینی با محصولات کم آب بر در 12 شهرستان حوزه دریاچه ارومیه در دست انجام بوده اما به دلیل طولانی مدت بودن این پروسه نیازمند تخصیص اعتبارات لازم است.
مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی متذکر شد: طی دو سال گذشته با اعتبارات تخصیص یافته، کشت "یونجه" در حال حذف بوده و با "سورگوم" که محصولی کم آبر است جایگزین می‌شود؛ کشت "پیاز" نیز در این منطقه کاهش یافته است.
وی با بیان این‌که در حوزه دریاچه ارومیه با حفظ بقایای گیاهی و کاهش شخم‌های عمیق در استفاده از آب صرفه جویی می‌شود، گفت: از جمله اقدامات جهاد کشاورزی برای احیای دریاچه ارومیه، توسعه کشت مکانیزاسیون است زیرا مصرف آب در برخی مناطق استان به دلیل کوچک بودن اندازه اراضی و کشت سنتی محصولات بسیار زیاد است اما با توسعه مکانیزاسیون از جمله استفاده از ادوات کشت مستقیم و خاک ورزی حفاظتی می‌توان مواد آلی خاک را افزایش داده و از افزایش رسوبات خاک جلوگیری کرد.
وی از کشت سویای تراریخته به صورت آزمایشی در استان خبرداد و افزود: در دو مزرعه از اراضی حوزه رود ارس ارقام سویای تراریخته کشت شده که تاکنون عملکرد مناسبی را داشته است اما با توجه به رقابت بین محصولات، کشاورزان باید ارزش کشت و جوانب اقتصادی این محصول را بسنجند تا برای کشت این محصول جدید نیز رغبت داشته باشند.
رحیم‌زاده با اشاره به استقبال کشاورزان استان برای کشت پنبه، گفت: کشت پنبه در منطقه خداآفرین و حاشیه رود ارس بازار خوبی پیدا کرده و عملکرد بالایی تاکنون داشته است؛ کشت پنبه و سویا در حاشیه رود ارس و یا هر محصول بازرگانی دیگری جزو برنامه‌های جهاد کشاورزی است.
وی افزود: اصلاح بذرهای سطح کشور زیر نظر مرکز تحقیقات کشاورزی کشور و موسسه بذرنهال ایران انجام شده و سپس از طریق جهاد کشاورزی بین کشاورزان عرضه می‌شود که جای هیچ‌گونه نگرانی ندارد و کشاورزان می‌توانند با داشتن دیدگاه مثبت به محصولاتی از بذرهای اصلاح شده دریابد که کشت این محصولات تا چه اندازه به صرفه بوده و بهبود عملکرد و کیفیت محصول تولیدی را به دنبال دارد.
انتهای پیام/
 کشت دانه‌ روغنی خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار