رئیس گروه بیماری های واگیردار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت و گو با نصر تشریح کرد:

آخرین وضعیت ویروس کرونا در تبریز

1398/12/02 - 18:15 - کد خبر: 15026 نسخه چاپی

نصر: رئیس گروه بیماری های واگیردار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا ویروس در کشور گفت: در حال حاضر دانشگاه های علوم پزشکی کشور از حالت آماده باش به حالت عملیاتی تبدیل شده اند.

به گزارش نصر، دکتر سیمین خیاط زاده در گفت و گویی مفصل با خبرنگار نصر به تشریح آخرین وضعیت شیوع این بیماری در کشور و استان اشاره کرد و افزود: همانطوری که از چند هفته پیش موضوع احتمال ورود این ویروس به کشور مطرح بود؛ از دو روز پیش این احتمال به یقین تبدیل شد و نمونه های مثبت ابتلا به این ویروس در برخی شهرها از جمله قم از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسانه ای شد.
وی ادامه داد: بر اساس تصمیم اتخاذ شده در وزارت بهداشت و بر اساس دستور وزیر مقرر شده است که اطلاع رسانی در خصوص نمونه های مثبت ابتلا به این ویروس از سوی وزارتخانه رسانه ای شود چرا که نتیجه آزمایش بررسی نمونه ها تنها از طریق دو آزمایشگاه در تهران انجام می شود.
خیاط زاده در خصوص شایعه مثبت بودن آزمایش های یک بیمار در یکی از بیمارستان های تبریز که از روز گذشته در شبکه های اجتماعی منتشر شده است؛ نیز اظهار داشت: بنده به عنوان یکی از مسئولان مستقیم این موضوع همانطوری که رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز اعلام کردند؛ اعلام می کنم تا این لحظه هیچ نمونه مثبتی از کرونا ویروس در تبریز نداشته ایم.
وی ادامه داد: هیچ دلیلی وجود ندارد که ما به مردم اطلاعات غلط دهیم ولی آنچه که مبرهن است اینکه شهروندان باید اولا اطلاعات صحیح را از رسانه های معتبر دریافت کنند و دوما به جای ترس و وحشت به دنبال پیشگیری از ابتلا به این بیماری باشند.
این مقام مسئول در حوزه بیمارهای واگیردار دانشگاه علوم پزشکی تبریز اضافه کرد: آنچه که در این زمان سلامت آحاد جامعه را تضمین می کند میزان حساسیت مردم نسبت به اقدامات پیشگیرانه اعلام شده در رسانه های عمومی است.
وی با بیان اینکه کادر درمانی و امکانات لازم برای قرنطینه و انجام معاینات تخصصی و نمونه گیری در مراکز درمانی استان آمادگی لازم را برای مقابله با این ویروس و پذیرش نمونه های مشکوک را دارند اذعان داشت: پس از بستری شدن افراد مشکوک به بیمارهای تنفسی نمونه گیری ها انجام شده و به تهران ارسال می شود تا در دو آزمایشگاه در نظر گرفته شده آزمایش های لازم انجام گیرد.
وی ادامه داد: هر گونه اطلاع رسانی نتایج این آزمایش ها از سوی وزارت بهداشت انجام می شود و تا این لحظه هیچ یک از نمونه های ارسالی از تبریز به تهران مثبت نبوده اند.
رئیس گروه بیماری های واگیردار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص انتشار ویدئویی از تردد آزادانه تعدادی تبعه چین در یکی از بیمارستان های تبریز که در شبکه های اجتماعی منتشر شده است نیز گفت: اینکه تعدادی تبعه چینی به صورت عادی در بیمارستانی تردد می کنند به معنای این است که آنان تحت معاینه قرار گرفته اند و شواهدی از بابت ابتلاء به بیماری در انها پیدا نشده است و حتی زمان خروج بعضی از ایشان به قبل از شیوع کرونا ویروس در چین بر می گردد.
خیاط زاده افزود: کادر درمانی موجود در بیمارستان ها و مراکز درمانی نسبت به احتمال ابتلای یک فرد به ویروس کرونا بسیار حساس هستند و اجازه تردد آزادانه بدون اقدامات پیشگیرانه به افراد مشکوک نمی دهند به همین دلیل شهروندان خیالشان راحت باشد که صرف چینی بودن فرد دلیلی برای احتمال ابتلا به ویروس کرونا نیست.

میزان مرگ و میر در مبتلایان به کرونا ویروس
وی با اشاره به شیوع بیماری سارس در سال 2002 گفت: در آن سال شیوع این بیماری بسیار رسانه ای و میزان مرگ و میر ناشی از آن 10 درصد اعلام شد.
وی ادامه داد: سال 2012 شیوع ویروس کرونامرس از عربستان و برخی کشورهای عربی اطراف خلیج فارس که از شترها به انسان منتقل می شد بار دیگر خبرساز شد؛ میزان مرگ و میر ناشی از این ویروس به 34 تا 37 درصد رسید که خوشبختانه به دلیل عدم واردات شتر از عربستان به کشور مشکل حادی برای ایران به وجود نیاورد.
خیاط زاده اضافه کرد: این در حالی است که میزان فوتی ویروس کرونا 2 تا2.4  درصد است و دلیل ترس و وحشت از این ویروس به علت سرعت انتقال آن است که به صورت لگاریتمی افزایش می یابد به همین دلیل رعایت نکات ساده بهداشتی مانع از انتقال و ابتلا به این بیماری می شود.
وی تاکید کرد: شهروندان به جای ترس از کرونا؛ اهمیت موضوع را درک کرده و ضمن شستشو و ضدعفونی کردن دست های خود از دست دادن و در آغوش گرفتن خودداری کنند و به ویژه فاصله یک متری را از یک دیگر رعایت نماید و اگر اقوام و آشنایانی دارند که طی 10 روز گذشته در قم بودند احتیاط بیشتر در رعایت موارد بهداشتی فوق داشته باشند.
رئیس گروه بیماری های واگیردار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز از رسانه ها نیز درخواست کرد: مردم را با آگاه سازی عمومی و شفاف سازی نسبت به رعایت مسایل بهداشتی حساس کنند تا با یک عزم ملی مانع از شیوع این ویروس در کشور شویم.
خیاط زاده در ادامه با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی اقدامات لازم برای تامین ماسک و مواد ضدعفونی کننده در مراکز بهداشت و درمانی را  فراهم کرده است افزود: اینکه در بازار این موارد نایاب شده است بر می گردد به انصاف فروشندگان در بازار!
وی اذعان داشت: بی تردید رسیدگی به کمیاب بودن اقلام بهداشتی در بازار تنها به عهده دانشگاه علوم پزشکی نیست و صد درصد تمهیدات از طریق دستگاه های ذیربط اتخاذ خواهد شد.
وی در آخر از همکاران متعهد رسانه تقدیر و تشکر نموده و همراهی آنها را برای ادامه راه خواستار شد.
این گزارش می افزاید، طی روز های اخیر با انتشار برخی تصاویر و ویدئوها در شبکه های اجتماعی از مثبت بودن آزمایش یکی از افراد مشکوک به این ویروس بستری در یکی از بیمارستان های تبریز شایعاتی مطرح بود که تلاش شد این موضوع در این گفت و گو مطرح شود.
انتهای پیام/
آخرین وضعیت ویروس کرونا در تبریز نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار