یادداشت/

آذربایجان، آماده خلق حماسه سیاسی

1398/12/01 - 15:28 - کد خبر: 14955 نسخه چاپی

نصر: مردم آذربایجان همواره در مقاطع و حوادث مختلف پیشتاز بوده اند که نمونه های آن را می توان درحرکت ۲۹ بهمن سال ۵۶، دوران دفاع مقدس، فتنه سال ۸۸، اجتماع عظیم در تجلیل از سردار سلیمانی و یا در راهپیمایی امسال ۲۲ بهمن دید که با وجود بارش شدید برف، حضور پرشوری داشتند (بخشی از سخنان رهبر فرزانه انقلاب در توصیف نقش مردم آذربایجان در حوادث تاریخی).

خطه آذربایجان به خصوص تبریز قهرمان همیشه تاریخ ساز بوده اند چه، تاریخ پر فراز و نشیب ایران زمین پر از حماسه های این دیار قهرمان پرور می باشد. به واقع تاریخ این سرزمین به حماسه آفرینی مردمان آذربایجان گره خورده است. اگر نهضت مشروطه رخ داد و اگر انقلاب اسلامی در سال 57 به پیروزی رسید و در یک کلام اگر کشتی انقلاب اسلامی توانسته تاکنون به سلامت از طوفان حوادث عبور کند مرهون فداکاری قهرمانانی همچون ستارخان، شیخ محمد خیابانی، آیت الله مدنی و شهید باکری  است که غیرت دینی و ملی شان به جوش آمد و حماسه ها آفریدند.
حضور حماسی مردم آذربایجان شرقی و در راس آن مردم تبریز در عرصه انتخابات کشور از این قاعده مستثنی نیست. مشارکت همگانی این مردم در تمامی عرصه های سیاسی حساس جز جدایی ناپذیر فرهنگ سیاسی آنان بوده است. آذربایجانی ها و تبریزی ها بارها با درک شرایط حساس کشور و احساس مسئولیت در تعیین سرنوشت خود بلوغ سیاسی شان را نشان داده اند.
پر واضح است که دو بعد اسلامیت و ایرانیت باعث شده است مردم آذربایجان نقش بارزی در تمام رویدادهای سیاسی ایفا نمایند و خود را در آن سهیم بدانند. آذربایجان اویاخدی،اینقیلابا دایاخدی گفتمان غالب مردم این دیار پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بوده است و آنان این گفتمان را نه به عنوان شعار تزئینی بلکه یک وظیفه دینی و ملی قلمداد کرده و در عمل نیز آن را ثابت کرده اند به طوری که گفتمان ذکر شده در انتخابات هم نمود پیدا کرده و آذربایجانی ها در خط مقدم این حماسه سیاسی بوده اند.
مردم ولایتمدار آذربایجان در گذشته ثابت کرده اند هرجا که پای دفاع از آرمان های انقلاب و نظام اسلامی باشد حضور به هنگام داشته اند و لحظه ای از کشورشان دل نکنده اند.
این مردم نیک می دانند که باید در برهه های حساس مانند انتخابات که چشم دوست و دشمن به حضور آنان است شرکت فعالانه داشته باشند و نمونه ای از مردم سالاری دینی را به رخ جهانیان بکشانند. مشارکت 62 درصدی مردم این استان در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 94 موید این نکته است که آذربایجانی ها با شرکت پرشور در تمام انتخابات علاوه بر نشان دادن شعور و عقلانیت سیاسی بالایشان نقش پررنگی در تعیین سرنوشت سیاسی کشورشان ایفا می کنند و هرگز بی تفاوت نبوده اند.
مردم غیور و با بصیرت آذربایجان شرقی این بار نیز همچون انتخابات گذشته در دوم اسفند پای صندوق های رای حاضر خواهند شد و با انتخاب نمایندگانی اصلح و انقلابی حماسه ای دیگر رقم خواهد زد. حماسه ای که با خلق آن دشمن بار دیگر سیلی محکمی از این مردم خواهد خورد.انشاا...

طاهر خیری/ روزنامه نگار
انتهای پیام/
آذربایجان، آماده خلق حماسه سیاسی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار