رئیس اتحادیه کفاشان تبریز:
تولید ۶۰ درصد مفش چرم کشور در تبریز | کفش هنری زنده از اصالت تبریز
1404/08/14 - 14:35 - کد خبر: 149477
نسخه چاپی
نصر: رئیس اتحادیه کفاشان تبریز با تشریح عملکرد دوساله این نهاد، از رشد آموزشهای تخصصی، توسعه فعالیتهای صادراتی، دیجیتالیشدن فرآیندها و تعامل سازنده با دستگاههای اجرایی خبر داد.
به گزارش نصر، حسین منافی، رئیس اتحادیه کفاشان تبریز، در نشست خبری اتحادیه کفاشان تبریز که به مناسبت دومین سالگرد آغاز فعالیت هیئتمدیره این اتحادیه، صبح روز چهارشنبه ۱۴ آبانماه، ساعت ۱۰ صبح در سالن کنفرانس مجمع امور صنفی تبریز، برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ۵۵ شهید صنف کفاشان، سخنان خود را با تقدیر از زحمات اعضای اتحادیه و فعالان این صنعت آغاز کرد و در ادامه با ارائه آمارهایی از وضعیت صنعت کفش تبریز گفت: در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار نفر در صنعت کفش تبریز مشغول فعالیت هستند و حدود ۱۱۰ هزار نفر بهطور غیرمستقیم از این صنعت ارتزاق میکنند. از میان ۳۴۰۰ واحد دارای پروانه کسب، ۲۲۰۰ واحد تولیدی، ۱۱۰۰ واحد توزیعی و مابقی در بخش خدمات فعالیت دارند.
وی با اشاره به حضور زنان در این صنعت افزود: در اتحادیه ما ۱۴۰ واحد تولیدی و کارفرما توسط بانوان اداره میشود که این موضوع نشانه ظرفیت بالای اشتغالزایی صنعت کفش تبریز برای زنان است.
رئیس اتحادیه کفاشان تصریح کرد: ۶۰ درصد کفشهای رویه چرم کشور در تبریز تولید میشود. همچنین ۷۰ درصد کفشهای ایمنی، نظامی و ورزشی حرفهای در همین شهر ساخته میشود. کفشهای چرم دستدوز تبریز ۹۵ درصد تولید ملی را شامل میشوند و این هنر–صنعت، میراث گرانبهای پیشکسوتان ماست که متأسفانه تعداد آنها رو به کاهش است. ما معتقدیم به دوخت این کفشها باید نگاه هنری داشت؛ هنر اصیل تبریز که به نام ایران در جهان شناخته میشود.
عملکرد دوساله اتحادیه: از آموزش تا دیجیتالسازی
رئیس اتحادیه کفاشان در ارائه گزارش عملکرد دو سال اخیر گفت: اصلیترین وظیفه ما صدور پروانه کسب است که طی دو سال گذشته، ۱۰۹۷ فقره پروانه صادر شده است. اتحادیه کفاشان تبریز اکنون یکی از پویاترین اتحادیههای کشور محسوب میشود.
وی با اشاره به تغییر رویکرد اتحادیه به سمت آموزش و ارتقای مهارتها افزود: در این مدت، دورههای آموزشی تخصصی فینیشینگ با حضور اساتید ایتالیایی، آموزش استفاده از مواد سیلیکونی پایه آب، آموزش مالیاتی، ثبت برند، فروش در فضای مجازی، قوانین تأمین اجتماعی، مدیریت صنعتی و حتی ایمنی و اطفای حریق برگزار شد. کارگاه بزرگ اصول غرفهداری و فروش نیز با حضور بیش از ۲۵۰ نفر از همکاران برگزار شد که بازخوردهای بسیار مثبتی در نمایشگاههای بینالمللی داشت.
وی از حذف کامل پروندههای کاغذی در اتحادیه خبر داد و افزود: در ابتدای کار، حذف پروندههای کاغذی و تشکیل بانک اطلاعاتی دیجیتال از اولویتهای ما بود. همچنین پنج کمیسیون فعال تشکیل شد که کمیسیون حل اختلاف یکی از موفقترین بخشها بود؛ از ۱۲۰ پرونده شکایت، بیش از ۹۰ درصد آنها بدون ارجاع به مراجع قضایی، در داخل اتحادیه حلوفصل شد.
تعاملهای بینسازمانی و پروژهمحوری
منافی با اشاره به همکاری نزدیک اتحادیه با سازمان فنی و حرفهای، استانداری و دانشگاه علمی–کاربردی اظهار داشت: کمبود نیروی ماهر یکی از چالشهای جدی ماست. در همین راستا، پیگیر تأسیس هنرستان تخصصی صنعت کفش تبریز هستیم تا بتوانیم نیروهای متخصص با مدرک دیپلم فنی تربیت کنیم. با همکاری سازمان فنی و حرفهای، دانشگاه علمی–کاربردی و بهزیستی و استانداری، کد رشتهها تدوین شده و امیدواریم از مهر سال آینده این هنرستان فعالیت خود را آغاز کند.
وی همچنین از آغاز طرح پژوهشی مشترک با جهاد دانشگاهی و استانداری برای احصای چالشهای فناورانه صنعت کفش خبر داد و گفت: در نخستین ماه فعالیت هیئتمدیره، بازدید میدانی از ۵۰ کارگاه انجام شد و گزارشی ۶۵۰ صفحهای از وضعیت صنعت کفش تبریز تهیه و به میز تخصصی کفش استانداری ارائه شد.
حمایت از تولیدکنندگان و صادرات
منافی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه با بانک مهر ایران گفت:
تاکنون ۵۰۰ واحد تولیدی به بانک مهر برای دریافت تسهیلات معرفی شدهاند. همچنین با حمایت اتحادیه، فعالان کفش تبریز در نمایشگاههای بینالمللی تهران و کلان شهرها، قونیه، هاوانا و کشورهای همسایه حضور داشتهاند. چهار برند صادراتی تبریز توانستند پس از نمایشگاه تهران در کوبا نیز محصولات خود را عرضه کنند.
وی افزود: حدود ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت در بازار کشورهای منطقه قفقاز و همسایه هدف صادرات ما هستند. در این بازار، ترکیه رقیب جدی ماست، اما از نظر قیمت و کیفیت توان رقابت داریم. امیدواریم با رفع موانع تعرفهای و توسعه فناوری، سهم صادراتی کفش تبریز افزایش یابد.
رئیس اتحادیه کفاشان از امضای تفاهمنامهای با دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حوزه سلامت شغلی خبر داد و گفت:
صنعت کفش یکی از مشاغل سخت و زیانآور است. در همکاری با دانشگاه علوم پزشکی، آموزشهای ایمنی شغلی و بهداشتی برای کفاشان ارائه شده است. همچنین در قالب پروژهای مشترک، طراحی و ساخت اولین کفش دیابتی کشور توسط شرکت معراجتب تبریز در دست اجراست که در روز جهانی دیابت رونمایی خواهد شد.
در پایان ، منافی ضمن قدردانی از همراهی اعضا و اصناف تبریز تأکید کرد: وضع اقتصادی کشور مطلوب نیست و تأمین مواد اولیه یکی از چالشهای بزرگ ماست. سرانه مصرف کفش در کشور از سه جفت به کمتر از دو جفت کاهش یافته و این یعنی ۹۰ میلیون جفت از بازار داخلی حذف شده است. با این وجود، ما امیدواریم با همت تولیدکنندگان، توسعه آموزش و حضور در بازارهای خارجی، صنعت کفش تبریز همچنان پرچمدار کیفیت در ایران بماند.
چالش گازکشی در بازار تاریخی تبریز
منافی در بخش پایانی سخنانش به موضوع گازکشی بازار تاریخی تبریز پرداخت و گفت:
دو سال است که مسئولیت سوخترسانی به بازار سرپوشیده تبریز بر عهده ماست. با وجود سختیهای سهماهه فصل سرما، ارزش میراث فرهنگی بازار، که ثبت جهانی است، برای ما مشخص است و می دانیم با عملیات گازکشی دچار آسیب می شود. ما از کارشناسان و رسانهها میخواهیم راهکارهای جایگزین ارائه دهند تا ضمن حفظ بافت تاریخی، مشکل گرمایش نیز حل شود.
فعالیتهای رسانهای و ترویجی
در ادامه نشست، «حامد آقازاده»، عضو هیئتمدیره اتحادیه کفاشان تبریز، با اشاره به اهمیت گردشگری صنعتی گفت: اتحادیه کفاشان در دو سال اخیر تلاش کرده است صنعت کفش را به جاذبهای گردشگری تبدیل کند. در ایام نوروز، مراحل تولید کفش بهصورت زنده در موزه کفش شهرداری تبریز به نمایش درآمد که با استقبال چشمگیری روبهرو شد. در تلاشیم با همکاری شورای شهر، این موزه بهصورت دائمی فعالیت کند.
وی افزود: در نمایشگاه بینالمللی تبریز ۱۴۰۳، بیش از ۵۰۰ مهمان داخلی و خارجی از ۱۳ کشور حضور یافتند و ۲۰ مجموعه استارتاپی در حوزه طراحی و قالبسازی کفش شرکت کردند. این اتفاق نقطه عطفی برای پیوند صنعت کفش با نوآوری و فناوری است.
انتهای پیام/
فائزه بنی نصرت