دکتر محمد حسین فرهنگی*

چه کرده است؟

1398/11/29 - 22:14 - کد خبر: 14812 نسخه چاپی

نصر: یکی از سؤالات همیشگی از نمایندگان فعلی این است که در طول دوره های نمایندگی چه کرده است؟

این سؤالها گاهی به صورت منطقه ای است: برای آذربایجان چه کرده است؟ برای تبریز؟ یا برای آذرشهر؟ برای اسکو؟، برای شهر و یا روستای ما؟، برای محله ما؟ گاهی هم: برای صنف و قشر ما؟ و ...
در این مجال پرداختن به موارد جزئی تر مثل محله و شهر و روستا نمی گنجد اما برخی موارد را به صورت گذرا اشاره می کنیم.
هنگامی که دکتر فرهنگی به نمایندگی مردم انتخاب شد آزاد راه زنجان تبریز، به حالت تعطیلی رسیده بود. سرمایه گذار بانکی به علت سنگین بودن هزینه ها منصرف شده بود و کار فرما (وزارت راه) هم به همین دلیل بودجه کافی اختصاص نمی داد. چند جلسه پیگیری در کمیسیون عمران و چند جلسه دیگر در دستگاهها (مثل وزارت راه درشب یلدای سال 1384) منجر به حل مشکلات پروژه شد. بلافاصله تمام فازها فعال شد و به سرعت پیش رفت. به جایی رسید که تأمین سیمان مورد نیاز برای ابنیه( مثل پلها) و آسفالت برای جاده، مشکل پیدا کرد. دکتر فرهنگی با پالایشگاهها و شرکتهای تولید کننده سیمان و حتی حمل و نقل که ماشین کم می آوردند، هماهنگی می کرد و نماینده ای در استانداری گذشته بود تا مسائل استانی را پیگیری کند. تا این که پروژه به بهره برداری رسید.
راه آهن تبریز میانه نیز فراز و نشیبهای زیادی داشت. کوهستانی بودن منطقه، ضرورت اصلاحات پیاپی در حین اجرا (بویژه برای اصلاح قوسها و افزایش سرعت و ایمنی قطار) پیگیری همزمان برای دو بانده شدن که با اصلاح ردیف بودجه امکان پذیر شد، تقویت اعتبارات پروژه و تأمین مصالح مورد نیاز ( از جمله ورقهای اکسین پل طولانی نزدیک منطقه خاوران که به پول نقد نیاز داشت) از جمله مسائل در دست اقدام دکتر فرهنگی بود. در اوائل سال جاری (98) پروژه عملاً غیر فعال شده بود. ایشان سؤالی از وزیر فعلی (جناب آقای دکتر اسلامی) در کمیسیون عمران مطرح کرد. وزیر به همراه معاونان در کمیسیون حضور یافت و براساس اطلاعات ناقص و بعضاً نادرستی که به ایشان داده بودند از وضع جاری دفاع کرد. مستندات و اطلاعات دقیق ارائه شده توسط دکتر فرهنگی شرایط را عوض کرد و وزیر متوجه نادرست بودن اطلاعات اطلاعات ارائه شده گردید. ضمن اعتراض به همکارانش در جلسه، پس از جلسه سؤال مکاتبات تندی با زیر مجموعه خود داشت که منجر به تشدید فعالیتها، افتتاح تا بستان آباد و ادامه کار پروژه گردید. قرار است خط آهن یک ایستگاه در خاوران، یک ایستگاه و تبادل با ترمینال و مترو در ترمینال مسافر بری و یک ایستگاه در راه آهن فعلی داشته باشد.
توسعه فرودگاه تبریز از جمله مواردی است که از روزهای آغازین تا امروز به صورت پیوسته پیگیری می شود و عملاْ فرودگاه تبریز را به فرودگاهی با امکانات مناسب تبدیل کرده است (البته کار توسعه بطور جدی ادامه دارد). کسانی که با هواپیما تردد می کنند اطلاع دارند که در گذشته به علت نبودن دید هواپیما، بارها پرواز لغو می شد و یا از بالای شهر دور می زد و بر می گشت. علت آن فقدان دستگاه هدایت کننده (RVR) بود که به علت قیمت بالا و محدودیتهای تحریم نمی توانستند تهیه کنند. پیگیریها در حدی شد که معاون وزیر راه که همواره به همکاری دکتر فرهنگی در امورات مربوط به دستگاه خود نیاز داشت، ایشان را که می دید، خودش می گفت: یادم هست، یادم هست، دستگاه (RVR) تا آن که ضمن تجهیز باند بتونی به باند (ILS) دوم در کنار باند آسفالت، دستگاه (RVR) نیز نصب شد و مدتها است به این دلیل پروازی لغو نمی شود. هرچند هر چند وقت یک بار که باید با فلایت چک تنظیم شود، به علت مشکلات تامین فلایت چک،با وقفه هایی مواجه می شود.
پیگیری تأمین قیر رایگان، از دوره گذشته مجلس و از زمانی که ایشان عضو کمیسیون عمران بود شروع شد. در کمیسیون برای بودجه آن سال پیشنهاد کرد 500 تن قیر رایگان به پروژه های شهری و روستایی و جاده های کشور اختصاص یابد. با وجود مخالف شدید دولت بالاخره تصویب و اجرا شد. سال بعد به یک میلیون تن، سال بعد از آن به دو میلیون تن و چند سال است که به چهار میلیون تن افزایش یافته است. با وجود کارشکنی های وزارت نفت و سازمان برنامه بودجه، قیرهای مذکور که گاهی با مجوز تهاتر نیز همراه بود، زمینه را برای فعالیتهای گسترده عمرانی در سطح شهرها و بویژه روستاها، و حتی آسفالت محوطه و ایزوگام مدارس باز کرد.
پژوهشگاه ملی علوم پزشکی تبریز، از پیشنهادهای دکتر فرهنگی به هیأت دولت بود که تصویب و پس از طی مراحل مطالعاتی، در حال حاضر با زیربنایی بالغ بر 30 هزار متر مربع در حال اجرا است. این پژوهشگاه پس از تکمیل، می تواند در داخل و خارج از کشور مرجعیت علمی داشته و داروهای دارای لیسانس و توأم با درآمد مستمر را به همه ملتهای جهان ارائه کند.
پوششهای حمایتی از اقشار ضعیف و آسیب پذیر، اقشار کم درآمد  در کشور فاقد پوششهای بیمه ای بودند و هیچگونه حمایت درمانی و باز نشستگی از آنان وجود نداشت، با پیگیری گسترده ایشان، این پوششها به تدریج شکل گرفت. روستائیان بیمه شدند و به علت اختیاری بودن، در حال حاضر بیش از ده میلیون نفر در سطح کشور بیمه شده اند، در استان آذربایجان شرقی 117778 نفر، در شهرستان تبریز 891 13 و در آذرشهر 4807 و در شهرستان اسکو 2582 نفر بیمه شده اند.
در سطح کشور، بیش از 810 هزار نفر کارگر ساختمانی، بیش از  303 هزار نفر خادم مسجد 50 هزار نفر باربر بیمه شده اند. 
بیمه قالیباقی و شاغلان صنایع دستی در دفتر دکتر فرهنگی در تبریز تنظیم و به مجلس ارائه شد، و پس از جلب موافقت دولت قبل و طی مراحل به صورت قانون درآمد. با وجود ریزشهای اغمال شده از سوی تأمین اجتماعی و عدم ثبت نام جدید در دولت علی، در استان (46403 نفر) در شهرستان تبریز (26108 نفر) در شهرستان آذرشهر (1681نفر) و در شهرستان اسکو (2187 نفر) تحت پوشش قرار دارند. با سیاستهای دولت فعلی این ارقام کاهش یافته است و گرنه قبلاً نزدیک دو برابر رقم فعلی تحت پوشش بوده اند.
با در نظر گرفتن افراد تبعی (تحت پوشش)، برابر اعلام رسمی دستگاههای مسؤول بیش از 6 میلیون نفر که فاقد هرگونه پوشش حمایتی بودند، در نتیجه این بیمه ها تحت پوشش قرار دارند.

ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، قانون دیگری است که ایشان تدوین نمود، از فوریت آن در مجلس دفاع کرده و در سال 89 ابلاغ شد. مشاغل خانگی در گذشته هیچگونه محمل قانونی نداشتند، فاقد مجوز بوده و از هر گونه حمایتی محروم بودند و بعضاً نیز شاغلان آن متخلف محسوب می شدند و با آنها برخورد می شد. 
در حال حاضر و در سطح کشور،یک میلیون و هشتصد و پنجاه و هشت هزار و چهارصد و پنجاه و سه مجوز صادر شده است که 56764 مجوز آن به استان آذربایجان شرقی اختصاص دارد. 
در استان آذربایجان شرقی، تنها در دو سال اخیر بیش از ده میلیارد تومان به مشاغل مذکور تسهیلات پرداخت شده است. این در حالی است که به دلیل نداشتن جایگاه قانونی، مشاغل یاد شده از دریافت هرگونه تسهیلاتی محروم بوده اند.
آیا اینها برای سوال کنندگان کافی است یا ادامه دهیم؟ مطالب دیگر این ویژه نامه را بخوانید و اگر خواستید به کانالها، پیج ها و وبسایت مراجعه کنید.

*کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو
انتهای پیام/
چه کرده است؟ نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 2 نظر

  محمد حسین   4 سالها پیش  

دکتر فرهنگی نماینده مستضعفین جامعه است نه مثل بعضی ها تشنه قدرت نیستند که بخواهند به هر طریقی راهی مجلس بشند.انشاله این بار هم موفق میشند.

  رضا ماشینچی   4 سالها پیش  

با سلام و احترام
امیدوارم همچون دوره های گذشته با رای بالایی که از مردم فهیم و قدر شناس تبریز به دست خواهند آورد به مجلس راه یافته و همچون دوره های قبل اثر گذار باشند ، آرزوی موفقیت و سر افرازی برای ایشان دارم .
پژوهشیار