روز جهانی قهوه/
قهوه به زبان تبریز؛ بومیسازی زنجیره قهوه در شمالغرب
1404/07/20 - 15:29 - کد خبر: 147602
نسخه چاپی
نصر: گردهمایی روز جهانی قهوه به میزبانی مجموعه بیگ بلک باکس در کافهرستوران کمپانی، فرصتی برای گفتوگو، همافزایی و نگاهی نو به آیندهی صنعت قهوه در شمالغرب کشور بود.
به گزارش نصر، روز جهانی قهوه در کافهرستوران کمپانی تبریز، بهانهای شد تا بوی قهوه با گفتوگو درآمیزد. در کنار غرفههای متعدد از فعالان و متخصصان این صنعت، علاقهمندان دستهدسته گرد هم آمدند، فنجان به دست، از تجربهها گفتند و طعمهای تازه را چشیدند.
«افشین خدایی»، چهره شناختهشده صنعت قهوه در تبریز و مدیر مجموعه Big Black Box، با نگاهی امیدوارانه از مسیر طولانی و پرچالش ترویج فرهنگ قهوه در این شهر گفت.
وی که تاکنون در راهاندازی ۲۹ کافه و رستوران نقش داشته، علاوه بر مدیریت، در مقام ایونت پلنر تخصصی قهوه نیز شناخته میشود. برگزاری دو نمایشگاه ایروپرس، مشارکت در نمایشگاه بینالمللی قهوه و طراحی چندین رویداد تخصصی و عمومی، بخشی از فعالیتهای اوست.
خدایی از آغاز مسیرش یاد گفت: وقتی از سال ۸۷ وارد این حوزه شدم، قهوه در تبریز طرفدار چندانی نداشت. مردم قهوه را فقط به شکل سنتی یا ترک میشناختند. از سال ۹۱ تصمیم گرفتم بهصورت جدی برای ترویج فرهنگ قهوه تلاش کنم. آن زمان صنعت قهوه تازه در ایران داشت شکل میگرفت و ما با زحمت و آزمونوخطا جلو رفتیم و امروز شاهدیم که تبریز امروز در کنار شهرهایی چون تهران و شیراز، جزو پنج شهر پیشرو در صنعت قهوه در کشور محسوب میشود.
وی افزود: ما دورههای تخصصی زیادی دیدیم، تجربهها را نفر به نفر منتقل کردیم. هدفم همیشه این بود که همه با قهوه آشنا شوند و از نوشیدنش لذت ببرند. پشت این مسیر، زحمت خیلیهاست که باید دیده شود.
خدایی از تلاش برای بومیسازی قهوه و حمایت از تولیدکنندگان محلی گفت: رویداد های قهوه تنها یک گردهمایی نیستند، بلکه گامی برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و توسعه اقتصاد محلی اند. در استان ما، تولید دستگاههای اسپرسو، برشتهساز و رستر قهوه انجام میشود. هدف ما معرفی این تولیدکنندگان به بازار هدف است. از سال ۹۵ به بعد، قهوه در ایران شروع به رشد جدی کرد. حالا در هر استان بیش از ده رستری فعال داریم و این یعنی توان بومیسازی در حال تحقق است.
وی تاکید کرد: محلیشدن زنجیره تولید و مصرف، هم به کاهش هزینهها کمک میکند و هم باعث پیوند نزدیکتر تولیدکننده و مصرفکننده میشود. قهوهای که در آذربایجان شرقی و غربی یا اردبیل مصرف میشود، ممکن است ذائقهاش با جنوب متفاوت باشد. پس اگر تولید محلی شود، هم کیفیت و هم ارتباط فرهنگی بهتر شکل میگیرد.
چالشها و آینده صنف قهوه در تبریز
خدایی در پاسخ به نبودن اتحادیه مستقل صنعت قهوه اذعان داشت: در حال حاضر قهوه زیرمجموعه اتحادیه قنادان و اغذیهفروشان است اما این حوزه بهقدری تخصصی شده که نیاز به صنف مستقل دارد. وجود اتحادیه میتواند به برگزاری نمایشگاهها، ساماندهی واردات، و رشد کیفی فعالان این حوزه کمک بزرگی کند. امیدواریم به زودی این اتحادیه مستقل شکل گیرد. خوشبختانه با گذشت یک دهه، صنعت قهوه در ایران از حالت مبهم و محدود به یک جریان هدفمند و در حال بلوغ رسیده است.
وی ادامه داد: ده سال پیش شاید کسی نمیدانست این مسیر به کجا میرسد اما حالا همه میدانند این یک نیاز واقعی است. ما هر سال چهار رویداد برگزار میکنیم؛ از نمایشگاه عمومی تا مسابقات تخصصی و هدفمان ارتقای کیفی و ایجاد فرصت برابر برای همه فعالان این عرصه است.
خدایی در پایان با تأکید بر نگاه فرهنگی به قهوه، گفت: متأسفانه هنوز قهوه برای برخی، نوشیدنیای غربی تلقی میشود. ما تلاش میکنیم این دیدگاه را تغییر دهیم. قهوه میتواند بخشی از فرهنگ معاصر ایرانی باشد؛ فرصتی برای گفتوگو، برای ارتباط، برای لذت از لحظه. ثامیدوارم با حمایت مسئولین، بتوانیم مسیر پیشرفت این صنعت را در تبریز و سراسر ایران ادامه دهیم.
انتهای پیام/
فائزه بنی نصرت