وقتی نماینده مجلس بعد از رد صلاحیت تغییر عقیده می‌دهد

هیس! تعویضی‌ها اعتراض نمی‌کنند

1398/11/29 - 09:37 - کد خبر: 14750 نسخه چاپی

نصر: یکی از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی که برای انتخابات آتی رد صلاحیت شده، در اظهارنظری جالب عنوان داشته که « با زیرساخت‌های فعلی امکان ایجاد شفافیت در مورد هزینه تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات مجلس وجود ندارد. وقتی چنین سیستمی نداریم چطور می‌خواهیم بر هزینه‌های تبلیغات کاندیداها نظارت داشته باشیم؟» نکته قابل تأمل در این اظهارات آن است که این نماینده چرا حال که زمان حضورض در این عرصه به پایان رسیده و مجال «تکرار» از وی سلب شده و تابلو تعویض‌اش بالا رفته، چنین عقیده‌ای پیدا کرده است؟

یکی از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی که برای انتخابات آتی رد صلاحیت شده، در اظهارنظری جالب عنوان داشته که «با زیرساخت‌های فعلی امکان ایجاد شفافیت در مورد هزینه تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات مجلس وجود ندارد.»
این شخص که نمایندگی مردم یکی از شهرستان‌های آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد در ادامه صحبت‌هایش گفته « در حال حاضر شاخص، خط‌کش و معیاری برای نظارت بر هزینه‌های تبلیغاتی کاندیداها مشخص نیست، آیا در کشور ما قیمت بنر و هزینه چاپ مشخص است؟ وقتی چنین سیستمی نداریم چطور می‌خواهیم بر هزینه‌های تبلیغات کاندیداها نظارت داشته باشیم؟ ما در مجلس قانون را تصویب کردیم ولی تا زمانی که زیرساخت‌های لازم در خصوص شفافیت وجود نداشته باشد، نظارت بر هزینه‌های تبلیغاتی هم به درستی انجام نخواهد شد. وی در پایان بر ضرورت نظارت دستگاه قضایی بر هزینه‌های تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات مجلس به دور از سلایق شخصی تاکید کرد.»
مطرح شدن چنین اظهاراتی به لحاظ محتوایی قابل تقدیر و گامی در راستای تعالی سیاسی کشور قلمداد می‌شود. چرا که دستیابی به پیکر تنومند و سیستم سیاسی ورزیده نیازمند چنین چکش‌کاری‌هایی است. امّا اینکه آیا همین نماینده محترم چهارسال پیش -که به هر طریق ممکن دنبال کسب رای از مردم حوزه انتخابیه خود بود- چنین عقیده‌ای را داشت یا حال که مجال دوباره از وی سلب شده چنین باوری پیدا کرده است، سوالی‌ست که بایست به آن پاسخ داده شود.
نماینده مجلس چگونه می‌تواند مدعی شفافیت باشد و از سیستم نظارتی انتقاد کند، وقتی تا همین چند ماه قبل که تصور حضور دوباره در انتخابات و کسب رای داشت، با رایزنی (بخوانید لابی‌گری) در وزارت کشور و تحت فشار قرار دادن مسؤولان استانداری، روستای محل تولد خود در همان حوزه انتخابیه به شهر ارتقا داده می‌شود و شهرداری برپا می‌گردد و حاصل پیگیری‌ها و حق قانونی یکی دیگر از روستای‌های همجوار را که اهالی آن سال‌ها برای حائز شرایط بودن جهت ارتقا به شهر و ایجاد شهرداری، تلاش کرده بودند را برای هم دهاتی‌های خود به ارمغان می‌برند، چرا به نبود سیستم نظارتی اعتراض نمی‌شود؟ و پیش‌تر از آن، وقتی کلنگی را در همان حوالی با نام ایجاد شهرک صنعتی بر زمین می‌زنند؛ متر و معیاری برای تبلیغات قائل نیستند؟ به احتمال زیاد حتی جای آن کلنگی را که نمادین و برای تبلیغات بر زمین زدند را برف‌ها پوشانده‌اند. کاش سری به آنجا بزنند و نبود زیرساخت را ملاحظه فرمایند!
چرا نماینده محترم، آن زمان، به نبود زیر ساخت نظارتی و شفافیت در اقدامات تبلیغاتی نمایندگان مجلس اعتقاد نداشت؟ و اگر بر این باور بود، چرا به آن عمل نمی‌کرد؟
یقیناً اگر ما به واقع رسانه بودیم و مردم زبان گویا داشتند و همان سیستم نظارتی که شما از آن گله‌مندید، اگر کارآمد بود، اکنون بعد از چهارسال باید تک‌به‌تک اقدامات و حرف‌هایتان کنارهم ردیف می‌شد و شما پاسخگو می‌بودید. نه اینکه لباس منتقد بر تن کنید و نقش اپوزیسون داخلی را بازی کنید.
نماینده محترم! شمایی که هیچ ثمری در زمان حضورتان در این عرصه نداشتید و حال که زمان حضورتان در این بازی رو به پایان است و تابلو تعویض‌تان بالا رفته، حکم اخلاق آن است که بی‌هیچ اعتراضی از زمین خارج شوید و عرصه را برای سایر مدعیان واگذار کنید. هر چند به‌قول کارگردان نامی کشورمان: "شما را که درفش سپید بود این بود داوری، تا رای درفش سیاه آنان چه باشد."
 
کریم جمالی
انتهای پیام/
هیس! تعویضی‌ها اعتراض نمی‌کنند نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار