رئیس بیمارستان سینا در گفتگو با نصر:
تاخیر بیمهها نفس بیمارستانها را گرفته است
1404/07/12 - 11:10 - کد خبر: 146909
نسخه چاپی
نصر: متخصص مراقبتهای ویژه و رئیس بیمارستان سینا تبریز، از جایگاه تاریخی و علمی این مرکز، مشکلات مالی ناشی از تاخیر بیمهها، برنامههای توسعهای برای ارتقای خدمات و دستاوردهای پژوهشی بیمارستان سخن گفت و تأکید کرد: کادر درمان بیمارستان سینا با عشق کار میکنند و جانفشانی آنان مثالزدنی است.
به گزارش نصر، مرکز آموزشی درمانی پژوهشی سینا به عنوان قدیمیترین بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز، بیش از ۱۳۰ سال قدمت دارد. این مرکز درمانی با برخورداری از طیف وسیعی از رشتههای تخصصی و فوقتخصصی، یک بیمارستان جنرال محسوب میشود که در حوزههایی مانند سوختگی، پوست و عفونی نقش مرکز ارجاعی (ریفرال) در شمالغرب کشور را ایفا میکند. ساختمانهای متعدد این بیمارستان، علاوه بر خدمات درمانی گسترده، میزبان فعالیتهای آموزشی و پژوهشی نیز هستند و سینا در سالهای اخیر جزو ۱۰ مرکز برتر پژوهشی کشور شناخته شده است. «سید هادی ثقلینی»، رئیس بیمارستان سینا ، متخصص مراقبتهای ویژه (آیسییو) و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفتگو با خبرنگار نصر، به تشریح چالش ها و برنامه های توسعه ای این بیمارستان پرداخت.

بیمارستان سینا چه جایگاهی در نظام درمانی آذربایجان شرقی و شمالغرب کشور دارد؟
سینا دومین بیمارستان بزرگ دانشگاه علوم پزشکی تبریز است و به دلیل گستردگی خدمات، یک مرکز جنرال محسوب میشود. بیش از ۱۳ اتاق عمل داریم که انواع جراحیها در آنها انجام میشود. علاوه بر این، در حوزههای سوختگی، پوست و عفونی، یک مرکز ریفرال هستیم و بیماران از استانهای همجوار برای درمان به اینجا مراجعه میکنند. همچنین اعضای هیئت علمی از تمام ردهها به صورت تمام وقت یا پاره وقت در این مرکز فعال هستند.
با توجه به این گستردگی خدمات، اصلیترین چالش بیمارستان چیست؟
مهمترین مشکل ما بحث نقدینگی و تاخیر در پرداخت حقوق و بیمههاست. بیش از ۸۰ درصد بیماران ما از قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند. از طرفی اختلاف تعرفه میان بخش خصوصی و دولتی باعث شده حتی بیماران طبقه متوسط رو به بالا هم به سمت بیمارستانهای دولتی بیایند. این موضوع بار زیادی روی دوش ما گذاشته است. وقتی بیمهها چندین ماه پرداختیهایشان را به تأخیر میاندازند، بیمارستان برای خرید دارو، تجهیزات و حتی پرداخت حقوق پرسنل با مشکل جدی مواجه میشود.

این مشکلات مالی چه تأثیری روی خدمات میگذارد؟
خوشبختانه کیفیت خدمات حفظ شده و این به خاطر ایثار و تعهد کادر درمانی است. بیش از ۹۵ درصد اعضای هیئت علمی ما تماموقت در خدمت دانشگاه هستند و مطب خصوصی ندارند. این یعنی خودشان را وقف سیستم دانشگاهی کردهاند. با وجود تأخیر چندماهه در پرداختها، هیچکدام از همکاران ما خدماتشان را مشروط به مسائل مالی نکردهاند. واقعاً جانفشانی آنان مثالزدنی است و من شخصاً معتقدم خدماتی که در بیمارستانهای دولتی و بهخصوص سینا ارائه میشود، در بسیاری موارد قابل مقایسه با بیمارستانهای خصوصی نیست.
یکی از انتقادهای رایج به بیمارستان سینا، پراکندگی بخشها و فاصله ساختمانهاست. چه برنامهای برای رفع این مشکل دارید؟
بله، این یک چالش جدی است. برخلاف بیمارستان امام رضا که متمرکز است، در سینا بخشها پراکندهاند و این روی روند درمان تأثیر میگذارد. برای حل این موضوع چند اقدام در دست اجرا داریم. نخست احداث ساختمان جدید برای واحدهای تشخیصی است. بهزودی دستگاه MRI بیمارستان سینا فعال خواهد شد و همچنین دومین دستگاه سیتیاسکن هم اضافه خواهد شد. از طرفی در حال برنامهریزی برای ادغام و تجمیع بخشها هستیم تا بیمار از بدو ورود تا پایان روند درمان در یک مسیر مشخص حرکت کند و سرگردان نشود.
بیمارستان سینا در حوزه پژوهش چه دستاوردهایی داشته است؟
این بیمارستان در سالهای اخیر جزو ۱۰ مرکز برتر پژوهشی کشور قرار گرفته و حتی یکبار رتبه چهارم و بار دیگر رتبه هفتم را کسب کرده است. اکنون روی پروژههایی مانند بانک دادههای مسمومیت، سوختگی و زخم کار میکنیم. این بانکهای داده اطلاعات بیماران مراجعهکننده به سینا را در اختیار مراکز تحقیقاتی سراسر کشور قرار میدهند و بستری ارزشمند برای تحقیقات بالینی فراهم میکنند. این یک امتیاز بزرگ برای بیمارستان ماست.
با توجه به تأخیر در پرداخت حقوق و مشکلات مالی، برای ارتقای رضایتمندی کارکنان چه اقداماتی انجام دادهاید؟
ما تلاش کردهایم در حد بودجههای اختصاصی دانشگاه، پرداختیهای پرسنل را بهروزتر کنیم.
البته هنوز ۵ تا ۶ ماه در پرداخت حقوق پرسنل و حدود ۸ تا ۹ ماه در پرداخت حقالزحمه پزشکان عقب هستیم و با مدیریت منابع سعی کردهایم اولویتها مانند دارو، تغذیه بیماران و هزینههای ضروری بیمارستان را تأمین کنیم. با این حال، فضای همدلی در بیمارستان باعث شده همکارانمان با وجود مشکلات مالی، صادقانه و با علاقه به کار ادامه دهند.
بهعنوان پرسش پایانی، چه پیامی برای مردم و رسانهها دارید؟
اول از همه باید از تمام پرسنل بیمارستان سینا، از نیروهای خدماتی تا اعضای هیئت علمی، تشکر کنم. همه با جان و دل در تلاشاند و فضای بیمارستان بسیار دوستانه و آرام است. از اصحاب رسانه هم میخواهم که در کنار ما باشند و منصفانه نگاه کنند. ما کاستیهایی داریم ولی هدفمان ارتقای خدمات است. مطمئن باشید روزهای خوبی در انتظار بیمارستان سینا خواهد بود و اخبار خوشی از این مرکز خواهید شنید.
انتهای پیام/
فائزه بنی نصرت