خبر/

سخت شدن شرایط زندگی در برخی روستاهای گرفتار برف در آذربایجان شرقی

1398/11/26 - 16:00 - کد خبر: 14583 نسخه چاپی

نصر: بارش برف سنگین و کولاک و یخبندان، راه‎ چند صد روستای آذربایجان شرقی را بسته و تردد و تامین آذوقه را برای برخی از روستائیان دشوار کرده، این در حالی است که که سازمان هواشناسی از چندین هفته قبل اخطاریه‌های متعددی را صادر و هشدارهای لازم را داده بود.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، «نبود تجهیزات کافی» یا هر دلیل دیگر، برخی روستاها را در شرایط بحرانی قرار داده است، در این میان فرمانداران، شدت کولاک و تداوم بارش‌ها را دلیل اصلی بسته بودن راه‌های روستایی عنوان می‌کنند.
از برخی روستاهای شهرستان بستان آباد خبر می‌رسد که آذوقه مردم تمام شده و خبری از راهداری و نیروهای امدادی برای کمک رسانی نیست، اهالی این روستاها مدت زیادی است که برای تهیه نان به نانوایی‌های شهر بستان آباد مراجعه می‌کردند که شرایط آب و هوایی دیگر اجازه این کار را به آن‌ها نمی‌دهد و نان در بیشتر خانه‎های روستاهای بستان آباد تمام شده است.
برخی از روستائیان شهرستان بستان آباد همچنین زمستان سخت امسال را در حالی سپری می‌کنند که با قطعی برق مواجه هستند، آن‌ها همچنین آب هم ندارند، چرا که جریان آب اکثر روستائیان با دینام برقی برقرار می‎شود و دینام‌ها نیز به دلیل قطعی برق از کار افتاده‌اند و اهالی مجبور به تهیه آب از دره‌های خطرناکی هستند که احتمال وجود حیوانات وحشی و درنده در آن بسیار بالا است.


آخرین وضعیت شهرستان بستان آباد 
فرماندار شهرستان بستان آباد در این خصوص به ایسنا می‌گوید: به دنبال بارش برف و کولاک، در ابتدا راه‌ بیش از 80 درصد از 188 روستای این شهرستان بسته شده بود، اما تلاش کردیم تا راه‌های اصلی را باز نگه داریم که به دلیل تداوم بارش‌ها، آزاد راه هم بسته شد و تردد از جاده قدیم «تبریز-میانه» انجام شد.
سید علی موسوی از اسکان 900 نفر از مسافران در مساجد، مسافرخانه‌ها و مدارس بستان آباد، تیکمه داش و قره چمن خبر داده و می‌گوید: تلاش‌ها برای باز نگه داشتن جاده‌ها ادامه دارد، اما تداوم بارش و شدت کولاک و وزش باد سبب بسته شدن مجدد برخی از این راه‌ها می‎شود.
وی از قطع شدن جریان برق 15 روستای شهرستان بستان آباد به در روزهای ابتدایی آغاز بارش‌ها خبر داده و می‌گوید: راه دسترسی برای اتصال برق توسط سیم‌‎بان‌ها وجود نداشت و تا به امروز جریان برق 12 روستا متصل شده و قول برقراری جریان برق سه روستای دیگر را هم داده‌اند.
او خاطرنشان می‌کند: تا به امروز راه حدود 55 الی 60 روستای شهرستان بستان آباد بسته است، اما عوامل راهداری و بخش خصوصی با تمام توان و تجهیزاتشان شامل شرکت‌ها، معادن، کارخانجات و...  برای بازگشایی راه‌های روستایی بسیج شده‌اند و در حال تلاش در مسیرهای مختلف بوده و در صورتی که شرایط آب و هوایی مانند امروز باشد، تمامی مسیرها تا فردا بازگشایی می‎شوند.
موسوی، با تاکید بر ضرورت همکاری مردم برای گذر از زمستان سخت، می‌گوید: سیم‌بان‌ها برای متصل کردن جریان برق روستائیان در برخی موارد تا کیلومترها پیاده رفته‌اند و مردم هم باید در تهیه آذوقه همکاری کنند، به دلیل یخ زدن یکی از مجتمع‌های آب رسانی و بارش چند متری برف، امکان امدادرسانی حتی با سه دستگاه لودر هم نبود، از این رو بسیاری از تجهیزات با پای پیاده به منطقه مورد نظر ارسال شدند.
وی اضافه می‌کند: ارتفاع برف بسیاری از روستاهای مجاور دامنه سهند به سه متر هم می‌رسد و بیشتر روستاهای مسدود شده نیز در این محدوده قرار دارند و این اولین باری نیست که روستائیان چنین شرایطی را در فصل زمستان تجربه می‌کنند.
به گفته فرماندار شهرستان بستان آباد، از ابتدای آغاز بارش‌های سنگین در این شهرستان، 9 مادر باردار و 12 بیمار حاد نیازمند به اقدامات درمانی اورژانسی توسط عوامل امدادی به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.
او در بخش پایانی سخناشن می‌گوید: بسته‌های نان در برخی روستاها توزیع شده است و مشکل حادی در روستاهای این شهرستان نداریم، بعضی افراد را هم تلفنی راهنمایی کرده‌ایم و به چند واحد مرغ داری و گاوداری آذوقه‌ رسانده‌ایم.


آخرین وضعیت شهرستان هشترود
در این میان شهرستان هشترود هم وضعیت بهتری نداشته و یکی از خبرسازترین شهرستان‌های آذربایجان شرقی در فضاهای مجازی است، تصاویر روستاهای این شهرستان این روزها زیاد دست به دست می‎شود، در برخی از این فیلم‌ها قد برف بلندتر از قد دانش آموزان است و آن‌ها مجبور هستند تا برای رسیدن به مدرسه، هفت خوان رستم را طی کنند.
خانم‌های باردار و بیماران نیازمند به دیالیز هم پس از مراجعه به بیمارستان هنوز موفق به بازگشت به محل زندگی‎شان نشده‌اند و در بیمارستان به سر می‎برند، مجتبی جمشیدی یکی از این بیماران است که هفته‌ای دو بار دیالیز می‏ شود و به دلیل بسته بودن راه‌ها و ممکن نبودن تردد در بیمارستان اسکان داده شده‌اند.
خانمی که همراه دخترش به بیمارستان آمده است، پس از یک هفته انتظار با آمبولانس ارسالی بیمارستان هشترود به این مرکز درمانی منتقل شده است، آن‌ها برای رسیدن به هشترود، زمانی بیشتر از زمان مورد نیاز برای رسیدن به تبریز طی کرده‌اند، یعنی سه ساعت.
مصطفوی، پزشک متخصص بیماری‌های زنان و زایمان بیمارستان امام حسین (ع) هشترود هم می‌گوید: روز گذشته، سه بیمار زایمانی داشتیم که یکی از آن‌ها با تراکتور و بقیه از روستاهای اطراف توسط همکاران اورژانس 115 به این مرکز منتقل شده بود.
وی می‌افزاید: خوشبختانه بیمارانمان مشکل خاصی ندارند و اتاق اسکان مادران برای پذیرش مادرانی که از روستاهای دور افتاده می‌آیند، تدارک دیده شده است و چندین بیمار داشتیم که تا فرا رسیدن موعد زایمانشان، حدود 15 روز در این مرکز اسکان داده شده اند. متاسفانه وضعیت راه‌ها بسیار خراب بوده و حتی با کوچک‌ترین بارش باران هم دچار مشکل می‌شویم.
بر اساس بیانات پزشک بیمارستان امام حسین (ع) هشترود، این مرکز،ه شهر هشترود و 200 روستای اطراف شهرستان را پوشش می‌دهد.
فرماندار هشترود نیز در گفت و گو با ایسنا از مسدود شدن راه ارتباطی 171 روستا بر اثر بارش برف و کولاک شدید خبر داد و می‌گوید: راه‌های مواصلاتی شهرستان هشترود و همچنین محورهای آزاد راه پیامبر اعظم(ص) به طور کل مسدود بوده و تردد صرفا از سمت محور مراغه با زنجیر چرخ امکان پذیر بوده و در این رابطه نیروهای پادگان امام رضا(ع) ارتش شهرستان مراغه با چندین اکیپ مجهز به ماشین‌های فوق سنگین و نیروی انسانی نیز به کمک مردم هشترود  شتافتند.
امین امینیان اظهار می‌‎کند: پنجشنبه شب بیش از 300 ماشین که در کولاک جاده قره چمن و آزاد راه گرفتار شده بودند که توسط عوامل ستاد بحران شهرستان هشترود رهایی یافتند.
او از نجات شش نفر سیمبان گرفتار شده در کولاک خبر داده و می‌افزاید: این افراد جهت وصل کردن برق به روستاها اعزام شده بودند.
فرماندار هشترود با اشاره به توزیع دو هزار و200 بسته نان و 310 کیسه آرد برای پخت نان در 46 روستای هشترود از زمان بارش برف و مسدود شدن راه های ارتباط، بیان می‌کند: مشکل قطعی برق در 40 روستای هشترود رفع شده است.
او خاطرنشان می‌کند: سه دستگاه لودر، پنج دستگاه بولدزر، یک دستگاه برف خور، چندین دستگاه نفر بر، یک دستگاه ماشین آرگون و تعدادی از پرسنل  ارتش به همراه اعضای ستاد بحران برای کم کردن مشکلات مردم هشترود و روستاهای تابعه به صورت شبانه روزی در تلاش هستند.
وی از حل مشکل قطعی برق در 40 روستای هشترود خبر داه و می‌افزاید: همه ادارات در حل مشکلات به وجود آمده از بارش برف سنگین پای کار هستند و اورژانس منطقه با کمک هلال احمر و اداره راهداری توانستند سه مادر باردار، دو نفر بیمار دیالیزی و یک کودک خردسال را به بیمارستان امام حسین (ع) منتقل کنند.
امینیان اظهار می‌کند: مشکل کمبود دارو در روستاهایی که راهشان مسدود شده، مشهود است، از این رو شبکه بهداشت و درمان با همکاری اداره راهداری باید اقدامات لازم را در جهت حل این مشکل و انتقال افراد مریض به بیمارستان هشترود بکنند.
او با تشکر از شرکت های خصوصی، سازمان همیاری شهرداری ها و موسسه عاشورا که در این حالت فوق العاده کمک حال هشترودی ها هستند از سایر ادارات کل که به ماشین آلات سنگین مجهز می باشند خواست تا حل این مشکل همراه مردم هشترود باشند.


آخرین وضعیت شهرستان چاراویماق
شهرستان چاراویماق هموضعیت خوبی ندارد و به گفته فرماندار این شهرستان، تقریبا راه تمام روستاهای چاراویماق شامل 224 روستا به دنبال بارش برف و کولاک شدید بسته شده است.
فرماندار چاراویماق در گفت‌وگویی از بازگشایی راه‌های نیمی از روستاهای این شهرستان خبر داده و می‌گوید: با توجه به وسعت سه هزار و208 کیلومتری شهرستان چاراویماق، 15 اکیپ راهداری در حال تلاش برای بازگشایی راه‌ها هستند، تلاش‌ها ادامه دارد و اگر شرایط آب و هوایی به همین منوال پیش برود، تمامی راه‌ها به زودی بازگشایی می‎شوند.
صابر تقویمی، تداوم بارش سنگین برف و کولاک شدید را از علل بسته شدن راه‌ها عنوان می‌کند و می‌افزاید: فاصله بازگشایی مسیرها تا شروع مجدد بارش‌ها در برخی موارد 20 الی 30 دقیقه بوده و این کار را برای اکیپ‌های راهداری سخت کرده است، چرا که چند دقیقه پس از بازگشایی، راه‌ها به دلیل بارش مجدد، بسته می‎شود.
او ضمن تایید قطعی برق و تمام شدن نان در برخی روستاها می‌گوید: تغییر سبک زندگی در روستاها سبب تامین آذوقه‌هایی مثل نان از شهرها شده است، اما اینگونه نیست که قحطی باشد.
وی متذکر می‎شود: در روزهای اول مردم با مشکلاتی مانند قطعی برق و تمام شدن نان مواجه بودند که الان هم جریان برق در 15 روستا به صورت دو فاز و ضعیف برقرار است و تلاش می‌کنیم تا جریان برق پس از بازگشایی راه‌ها به طور کامل برقرار شود.در روز اول بارش سنگین برف، جریان برق تک فاز 100 روستا در شهرستان چاراویماق قطع شده بود.
تقویمی یادآور شد: با توجه به وسعت زیاد چاراویماق و پراکندگی جغرافیایی روستاهای این شهرستان، روز گذشته در جلسه‎ای مقرر شد که راهدارخانه‎های موقتی در فصول سرد سال ایجاد شود، تا نیازی به ارسال تجهیزات از مرکز نباشد.
انتهای پیام/
سخت شدن شرایط زندگی در برخی روستاهای گرفتار برف در آذربایجان شرقی خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار