خبر/

اکسپوی هنری تبریز در ایستگاه چهارم

1398/11/26 - 12:04 - کد خبر: 14552 نسخه چاپی

نصر: اکسپوی هنری تبریز در حالی از پنجشنبه گذشته چهارمین دوره برگزاری خود را آغاز کرده که کارشناسان از آن به عنوان اتفاقی مبارک در حوزه اقتصاد هنر، به رغم کم و کاستی‌هایش، یاد می‌کنند.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، برگزاری اکسپو (نمایشگاه) های هنری با رویکرد فروش آثار هنرمندان در عرصه های مختلف در کشور در سال های اخیر سیر صعودی داشته و کلان شهر تبریز نیز که هنرمندان برجسته و شاخص آن حرف های زیادی برای گفتن دارند، از چهار سال قبل به این جرگه وارد شده اند.
هر چند برگزاری اکسپوی آثار هنری در تبریز با انتقاداتی از سوی انجمن های هنری تخصصی این کهن شهر مبنی بر جای خالی مشارکت و اعمال نظر آنان به عنوان تشکل های غیردولتی تخصصی در  چینش آثار برای نمایش و فروش مواجه است، اما بدون شک ذات برگزاری این رویداد در نوع خود بسیار ارزشمند است. 
البته ایده برگزاری اکسپوی هنری در تبریز به ۱۳ سال برمی گردد، اما در نهایت موسسه فرهنگی شمس تبریزی قدم پیش گذاشت و با برگزاری نخستین اکسپوی هنری تبریز در ۴ سال قبل، طلسم «اما و اگر»های این رویدادهای هنری را شکست، هر چند بدیهی است که دوره نخست آن خام و ناپخته بود. 
حال، اکسپوی هنری تبریز به عنوان بستری برای تقویت اقتصاد هنر در این کهن شهر در ایستگاه چهارم، تجربه زیستی قابل توجهی در چنته دارد، هر چند که برای پاربرتر شدن و ارتقای جایگاه خود ناگزیر از عبور از استدلال ها و نگاه های فردگرایانه و رعایت هنجارهای رایج در این حوزه با درس گرفتن از تجربه های مشابه در عرصه های داخلی و خارجی است.
چهارمین دوره اکسپوس هنری تبریز تا روز ۲۸ بهمن ماه جاری در هتل لاله پارک تبریز برای بازدید و خرید علاقه مندان به آثار هنری دایر است.

عرضه ۲۳۱ اثر هنری در اکسپوی چهارم تبریز
مدیر اجرایی چهارمین اکسپوی هنری تبریز گفت: در این دوره حدود ۲۳۱ اثر هنری از ۱۴۲ هنرمند ایرانی سراسر کشور در پنج رشته نقاشی، عکس، مجسمه، خوشنویسی و خط نقاشی در معرض نمایش و فروش قرار  گرفته است.
محمد محمودی با بیان این‌که اکسپوی هنری تبریز مسیر رو به رشدی را از نظر کیفیت آثار و هنرمندان، پیموده است، اظهار کرد: در این دوره، ۹ گالری تبریز نیز حضور و مشارکت دارند.
وی یادآوری کرد: امیدواریم اکسپوی هنری تبریز در مسیر رشد حرکت کرده و در دوره‌های بعدی با ارتقای کیفیت آثار هنری بتوانیم هنرمندان برجسته بسیاری را جذب کنیم.
وی با قدردانی از مجموعه لاله پارک و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در  حمایت از برگزاری اکسپو هنری تبریز، گفت: امیدواریم در دوره‌های بعدی شاهد اکسپوی هنری عالی، بهتر و با برنامه منسجم‌تر باشیم.

بستر رونق اقتصاد هنر باید در شهرها فراهم شود
مدیرکل امور هماهنگی استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان این‌که اغلب هنرمندان در تهران اهل سایر شهرهای ایران هستند، گفت: باید در سایر شهرها نیز بستری برای رونق اقتصاد هنر ایجاد شده و به ظرفیت هنر و هنرمندان سایر شهرها توجه شود.
علی غیاثی با بیان این‌که اکسپوی هنری یا فروش آثار هنری فقط در تهران و تبریز وجود دارد، گفت: آرت اکسپوی تبریز هر دوره کامل‌تر از دوره قبلی برگزار می‌شود.
وی با ابراز امیدواری نسبت به رونق حوزه فرهنگ و هنر در تبریز، اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چند سال اخیر به موضوع کسب و کار فرهنگی توجه ویژه‌ای داشته تا صنایع فرهنگی و هنری نیز در کنار سایر صنایع جایگاه خود را حفظ کند.
وی با اشاره به گسترش اکسپو هنری و فروش آثار هنری در ایران، اظهار کرد: در راستای رونق حوزه فرهنگ و هنر، طرحی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو سال گذشته اجرایی شده و بر این اساس در شهرهای بزرگ، خیابان‌ یا میدانی با همکاری شهرداری به عنوان «گذر فرهنگ و هنر» اختصاص می یابد تا در کنار نمایشگاه فرهنگی، مکانی برای فروش صنایع هنری ایجاد شود.
مدیرکل امور هماهنگی استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این طرح در ۱۰ شهر از جمله یزد، اصفهان و اردبیل اجرا شده و در سایر شهرها از جمله تبریز نیز در دستور کار قرار دارد.
وی یادآوری کرد: توجه به صنایع خلاق و فرهنگی نیازمند کار و تلاش مشترک است و شهرداری‌ها نیز با توجه به مزیت هنری و فرهنگی در شهرها به این موضوع توجه ویژه دارند تا هنر ویژه و برجسته هر شهر به نمایش گذاشته شود.
وی با اشاره به اهمیت ایجاد، رونق، توسعه و حمایت از گالری داران به خصوص گالری‌های بخش خصوصی که درآمد چندانی ندارند، گفت: تبریز با بیش از ۳۵ گالری وضعیت بهتری در این حوزه دارد.
مدیرکل امور هماهنگی استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ظرفیت بالای تبریز در حوزه فرش، خاطرنشان کرد: به همین دلیل است که شاید در تبریز کمتر به آثار هنری مانند عکس، نقاشی، خوشنویسی و آثار تجسمی توجه شده است.

غفلت از نقش فرهنگ و هنر در اقتصاد 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز گفت: یکی از غفلت‌های کشور در حوزه اقتصاد، غفلت از حوزه زاینده و درحال گسترش فرهنگ و هنر است.
محمد محمدپور با بیان این‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای سیاست‌های کلان دولت، موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر و گسترش برنامه‌های فرهنگی و هنری را در دستور کار قرار داده است‌، اظهار کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در سال‌های گذشته در تلاش بوده تا موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر و کسب و کارهای فرهنگی و هنری را در دستور کار خور قرار داده و هنر را به جایگاه رفیع خود بازگرداند.
وی اضافه کرد: امیدواریم اکسپوی هنری تبریز به عنوان مسیری تازه، در راستای اقتصاد هنر بتواند این خسران و غفلت‌ها را مدیریت کرده و در آینده این حوزه نقش بی بدیل خود را ایفا کند.
محمدپور بیان کرد: بخش خصوصی که مسئولیت برگزاری اکسپوی هنری را برعهده می‌گیرد، باید مجموعه توانمند و اثرگذاری باشد که در این راستا موسسه شمس تبریزی با اتکا به هنرمندان برجسته تبریزی حرکت خود را شروع کرده است.
وی با بیان این‌که اکسپوی هنری تبریز در حال نزدیک شدن به هدف خود در حوزه گردشگری است، یادآوری کرد: اطمینان دارم که این رویداد هنریتبریز در دوره پنجم به شایستگی خواهد درخشید و جایگاه تبریز را خواهد یافت.
انتهای پیام/
اکسپوی هنری تبریز در ایستگاه چهارم خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار