رییس حفظ امور حیات وحش اداره کل محیط زیست آذربایجان‌غربی؛

تنوع کم نظیر حیات وحش در آذربایجان‌غربی/گونه های وحشی را به تغذیه دستی عادت ندهیم

1398/11/24 - 14:07 - کد خبر: 14483 نسخه چاپی

نصر: رییس حفظ امور حیات وحش اداره کل محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: ۵۸ گونه پستاندار در حیات وحش آذربایجان غربی شناسایی شده است.

به گزارش نصر به نقل از فارس، امید یوسفی امروز در گفت‌وگویی با اشاره به تغذیه حیات وحش در فصل زمستان، اظهار کرد: تغذیه دستی گونه‌های وحشی در فصل زمستان از نظر علمی درست نیست و نباید حیات وحش را به تغذیه دستی عادت دهیم.
وی ادامه داد: امکان دارد در صورت تغذیه دستی، گونه‌های حیات وحش خوی وحشی بودن خود را از دست دهند و نتواند در مواقع عادی غذای خود را به دست آورند و این اقدام باعث از بین رفتن گونه های جانوری می شود.
رییس حفظ امور حیات وحش اداره کل محیط زیست آذربایجان‌غربی افزود: تغذیه دستی در مواقعی ضرورت دارد که دمای هوا بالای 15 درجه سانتی‌گراد بوده و به یکباره دما زیرصفر کاهش یابد که در این میان گونه حیات وحش فرصت کافی برای مهاجرت و تهیه غذا نداشته که در تمام دنیا اقدام به تغذیه دستی می‌کنند.
یوسفی با ابراز تاسف از اینکه در کشور ما دیدگاه متفاوتی وجود دارد و با بروز فصل سرما مردم و سازمانهای متولی، اقدام به تغذیه دستی می‌کنند، تصریح کرد: زیستگاه جانوری آذربایجان‌غربی در وضعیت مساعدی است و مقداری علوفه و دانه مرغی تهیه و در مواقع ضروری اقدام به دانه پاشی و تغذیه دستی در زیستگاه‌های حفاظت شده و غیر حفاظتی شده می‌شود و ذخیره کافی برای مواقع ضروری وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه مناطق غیر حفاظتی از تنوع زیستی بالای برخوردار است، عنوان کرد: زیستگاه های استان مستعد آتش‌سوزی است و در بروز مشکل سطح حیات وحش که به طور موقت نمی‌تواند تغذیه خور را بیابد تغذیه دستی انجام شده و در فصل گرم و خشکسالی سال آبشخورهای برای مصرف آب گونه های وحشی در نظر گرفته شده است.
رییس حفظ امور حیات وحش اداره محیط زیست آذربایجان‌غربی با اشاره به وجود 102 جزیره استان که چهار جزیره آن بزرگ است، بیان کرد: 302 گونه پرنده شاخص در استان شناسایی شده از جمله این گونه‌ها می‌توان میش مرغ، غازپیشانی سفید کوچک، عروس غاز، هما را نام برد.
وی اضافه کرد:از گونه‌های شاخص پستاندار 58 نوع شناسایی شده و قوچ و میش ارمنی، کل و بز وحشی، گوزن زرد ایرانی، سنجاب زمینی آسیای صغیر و از دوزیستان به سمندر آذربایجانی و کردستانی می‌توان اشاره کرد.
وی با اشاره به گونه‌های شاخص و در خطر انقراض، تاکیدکرد: از برنامه‌های اصلی اداره کل محیط زیست استان حفاظت از گونه‌های در خطر انقراض است و از اقدامات انجام شده سازمان حفاظت محیط زیست برنامه عمل ملی حفاظت از گونه را تعریف کرده براساس آن وظایفی مشخص شده که چه اقداماتی باید برای حفظ نسل انجام شود.
یوسفی خاطرنشان کرد: میش مرغ، گوزن زرد ایرانی، خرس قهوه‌ای و غاز پیشانی سفید کوچک و پلنگ گونه های هستندکه در استان شامل برنامه عمل حفاظتی ملی هستند و برنامه سمندر اواخر امسال تدوین خواهد شد.
انتهای پیام/
تنوع کم نظیر حیات وحش در آذربایجان‌غربی/گونه های وحشی را به تغذیه دستی عادت ندهیم خبرگزاری فارس


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار