رییس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان؛

دوهزارو 955 راس قوچ، میش، کل، بز و آهو در طبیعت زنجان زیست می‌کنند

1398/11/24 - 11:46 - کد خبر: 14464 نسخه چاپی

نصر: رییس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: بر اساس سرشماری انجام شده از سوی این اداره کل در سال ۹۸، طبیعت زنجان از وجود ۲ هزار و ۹۵۵ راس قوچ و میش ارمنی، کل، بز و آهو، برخوردار است.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، پرویز رستمی روز پنجشنبه در گفت و گویی افزود: از این تعداد گونه جانوری شاخص زنجان، ۸۵۴ راس قوچ و میش ارمنی، ۷۰۱ راس کل و بز و یک هزار و ۴۰۰ راس مابقی نیز آهو هستند.  
وی به زیستگاه های قوچ و میش زنجان اشاره کرد و اظهار داشت: ۸۵۴ راس قوچ و میش و ۶۷ راس کل و بز در منطقه حفاظت شده انگوران در شهرستان ماهنشان و ۶۳۴ راس کل و بز نیز در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر شهرستان طارم، مشاهده شدند.
رستمی با بیان اینکه جمعیت آهوان این استان نیز در دشت سهرین و منطقه شکار ممنوع فیله خاصه واقع در شهرستان های زنجان و طارم، زیست می‌کنند.
وی تصریح کرد: این اداره کل به خاطر حفظ و حراست از گونه های جانوری شاخص استان، همه تلاش خود را به کار بسته است و به همین منظور، محیط‌بانان زنجان به طور شبانه روز درحال پایش و رصد این مناطق هستند و در صورت مشاهده شکارچیان متخلف نیز بدون هیچ اغماضی با آنان برخورد می‌کنند.    
رستمی با بیان اینکه پارسال (۹۷) تعداد قوچ و میش، کل و بز و آهوان این استان تعداد ۲ هزارو ۷۷۹ راس بود که ۷۶۴ راس از این تعداد گونه جانوری را قوچ و میش ارمنی،  ۷۳۸ راس آن کل و بز و یک هزار و ۲۷۷ راس مابقی نیز آهو، بودند.
وی یادآور شد: سال ۹۶ نیز جمعیت قوچ و میش و کل و بزهای منطقه حفاظت شده انگوران به ترتیب ۷۱۹ و ۶۰ راس و کل و بزهای منطقه شکار ممنوع خرمنه سر نیز ۵۵۶ راس و آهوان نیز یک هزار و ۱۰۵ راس بود.  
منطقه حفاظت شده سرخ آباد در شهرستان‌های زنجان و طارم به مساحت ۱۲۲ هزار و ۶۱۸ هکتار از سال ۱۳۷۵ تحت حفاظت محیط زیست زنجان قرار گرفته است.  
دشت سهرین این منطقه زیستگاه با ارزش آهو محسوب می شود که دامنه ارتفاعی آن ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۹۰۰ متر بوده و بارندگی و میزان دما متوسط سالیانه ۵۰۰ میلی متر و ۱۱ درجه سانتیگراد منطقه را دارای اقلیم های نیمه خشک مدیترانه ای معتدل کرده و پوشش گیاهی منطقه شامل ارس، گردو، سیاه تلو، زالزالک، انار وحشی، داغداغان، زرشک، زیتون و گون، آویشن، درمنه، کلاه میرحسن، چوبک، لاله، مرزه و ثعلب از جمله گونه های گیاهی آن است.  
آهو، پلنگ، پازن، گراز، خرس قهوه ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم و اسبله، نیز از جمله جانوران این منطقه است.  
منطقه حفاظت شده انگوران نیز با مساحتی برابر با ۹۲ هزار و ۲۹۷ هکتار از سال ۱۳۴۹ تحت حفاظت بوده و پوشش گیاهی آن نیز بطور عمده از لاله واژگون، درمنه، چوبک، گون، کلاه میر حسن، لاله، شقایق، کما، مرزه، شکر تیغال، گل حسرت به همراه درختان و درختچه هایی نظیر بنه، بادام، خینجوک، شیرخشت، زرشک، گردو و سنجد است.  
این منطقه زیستگاه مناسبی برای قوچ و میش ارمنی و پازن است دیگر گونه های جانوری منطقه نیز شامل خرس قهوه ای، روباه معمولی، سیاهگوش، سمور سنگی، کبک دری، کبک چیل، باقرقره، سار، دال، شاه بوف، غاز خاکستری، تنجه، آنقوت، حواصیل، خوتکا، اگرت بزرگ، افعی زنجانی، لاک پشت افغانی و ماهیانی از جمله سفید رودخانه ای، سس، زرده پر، اسبله است.  
منطقه شکار ممنوع فیله خاصه از توابع بخش قره پشتلو و زنجانرود در شهرستان زنجان قرار دارد که از سال ۸۶ جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن ۱۱۰ هزار و ۵۳۲ هکتار است.  
گونه های درختی همانند درختان میوه و صنوبر و گونه های گیاهی همچون انواع آویشن، درمنه، انواع خانواده گندمیان و گیاهان بالشتکی و همچنین آهوی ایرانی، گراز، سمور سنگی، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد.  
منطقه شکار ممنوع خرمنه سر که از اول آبان سال ۸۱ شکار ممنوع اعلام شده و حیات وحش آن شامل کل و بز، خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف، عقاب طلایی و انواع پاسری فرمها است.  
این منطقه دارای گونه های گیاهی نظیر ارس، بلوط، گردو، بنه، ازگیل، زالزالک، سیاه تلو، افرا، داغداغان، ولیک، آلبالوتلخه، بادام کوهی، راش و انواع گون است.  
منطقه شکار ممنوع خراسانلو با منطقه حفاظت شده باشگل تاکستان همجوار و دارای پوشش گیاهی بطور عمده شامل چوبک، بومادران، گون، کلاه میرحسن، پسته وحشی، سیاه تلو و زیستگاه قوچ و میش وحشی البرز مرکزی است از گونه های دیگر حیات وحش منطقه می توان به خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش و از گونه های پرندگان به کبک معمولی نیز اشاره کرد.  بیش از ۱۳ نوع پستاندار از جمله قوچ و میش ارمنی و البرزی، آهو، پلنگ، خرس قهوه‌ای، خوک وحشی، گرگ و سیاه گوش و ۲۲ گونه از انواع پرندگان چون کرکس، قرقی، سینه سرخ ایرانی، دلیجه، سارگپه در این منطقه زیست می کنند. 
پناهگاه حیات وحش انگوران بخشی از جنوب شرق منطقه حفاظت شده انگوران و شامل گیاهان مهمی چون زرشک، بادام، تنگرس، بنه، خینجوک، کما، درمنه، لاله واژگون، گل حسرت، آویشن گون و انواع گندمیان و گونه های جانوری پازن، خرس قهوه ای، گرگ، سیاه گوش، شنگ، کفتار، روباه معمولی، کبک دری، کبک، دلیجه، عقاب، شاهین، اگرت بزرگ، انواع کوکرها، خوتکا، اردک سرسبز، درنا، باکلان، حواصیل، افعی زنجانی، افعی دماوندی، کورمار، لاک پشت برکه ای و ماهیانی چون زرده پر، سس ماهی، سفید رودخانه ای و اسبله است.  
در زمان حاضر ۱۰ پاسگاه محیط بانی و سرمحیط بانی نیز در مناطق تحت مدیریت و شکار ممنوع این استان وجود دارد که چهار باب از این پاسگاه ها در منطقه حفاظت شده سرخ آباد، سه باب در منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران، یک باب در منطقه شکار ممنوع فیله خاصه، یک باب در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر و یک باب نیز در منطقه شکار ممنوع خراسانلو در شهرستان ابهر، واقع هستند. 
انتهای پیام/
دوهزارو 955  راس قوچ، میش، کل، بز و آهو در طبیعت زنجان زیست می‌کنند خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار