بازدید از شرکت تورال صنعت تبریز/
چالش ها و امیدهای تولیدکننده موفق تبریزی
1404/06/09 - 11:35 - کد خبر: 144354
نسخه چاپی
نصر: مدیر عامل شرکت صنایع غذایی «تورال» تبریز با بیان تاریخچه تأسیس برند «دلسا» و تشریح مسیر توسعه این شرکت، از ظرفیتهای ایجادشده برای اشتغال، صادرات و تولید خبر داد و در عین حال مهمترین چالش های این صنعت را کمبود انرژی، مشکلات ارزی و محدودیت فضا عنوان کرد.
به گزارش نصر، «علی علیزاده»، مدیرعامل صنایع غذایی تورال تبریز، در این بازدید با اشاره به سابقه فعالیت این شرکت گفت: برند دلسا فعالیت خود را از سال ۱۳۸۶ آغاز کرد.
این مجموعه در این مکان خریداری و احداث شد و در سال ۱۳۸۷ پس از دریافت پروانه بهرهبرداری، فعالیت تولیدی خود را تنها با ۵ نفر نیرو شروع کرد.
اولین صادرات ما به کشور عراق انجام شد و امروز علاوه بر عراق، محصولات تورال به افغانستان، تاجیکستان، یمن و چند کشور دیگر صادر میشود.
وی ادامه داد:اکنون تعداد پرسنل این مجموعه به بیش از ۱۴۰ نفر رسیده است و با وجود تمام چالشها، تلاش ما بر توسعه مداوم خطوط تولید و افزایش تنوع محصولات متمرکز است.
مدیرعامل صنایع غذایی تورال با اشاره به گستره محصولات تولیدی گفت: در حال حاضر برند دلسا ۵۵ نوع محصول شامل انواع کلوچه و کیک را تولید میکند و در طرح توسعه کارخانه، برنامهریزی برای تولید کیکهای لایهای در دستور کار قرار دارد. این توسعه در حالی انجام میشود که فضای موجود برای گسترش خطوط تولید کافی نیست و برای ادامه این مسیر ناچار به خرید زمین بزرگتر هستیم.
حمایتها و سرمایهگذاریها؛ ۴۶۱ میلیارد ریال تسهیلات بانکی
علیزاده با قدردانی از نقش بانک توسعه تعاون در پیشرفت این مجموعه اظهار داشت: حمایتهای بانک توسعه تعاون، بهویژه در زمینه تأمین سرمایه در گردش و ارائه تسهیلات، نقش مهمی در توسعه فعالیتهای ما داشته است. تاکنون مجموع تسهیلات دریافتی کارخانه به ۴۶۱ میلیارد ریال رسیده است که این کمکها امکان افزایش ظرفیت تولید و اشتغال را برای ما فراهم کرده است.
مدیرعامل تورال در ادامه به مشکلات موجود اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگترین چالشهای ما در حال حاضر تأمین انرژی بهویژه برق و گاز است. در هفته جاری چهار روز با قطعی برق مواجه بودیم و این مسئله ضربه جدی به تولید وارد میکند. همچنین احتمال قطع گاز در زمستان باعث شده که به دنبال استفاده از سوخت دوم باشیم تا از توقف کامل تولید جلوگیری کنیم.
وی اضافه کرد: علاوه بر این، اینترنت کارخانه بهطور مداوم قطع میشود و بسیاری از سایتها برای کارهای روزمره در دسترس نیستند که روند اداری و صادراتی را مختل میکند. همچنین فرآیند رفع تعهد ارزی برای صادرات با مشکلات و معطلیهای فراوان همراه است که اگر حمایت جدی از تولیدکنندگان صورت گیرد، فضای تولید و صادرات بسیار بهبود خواهد یافت.
صادرات؛ فرصت و مسئولیت
علیزاده با تأکید بر اهمیت بازارهای خارجی برای رشد صنایع غذایی گفت: با وجود تمام این موانع، صادرات برای ما همچنان ادامه دارد. علاوه بر عراق که اولین مقصد صادراتی ما بود، اکنون محصولات تورال در کشورهایی همچون افغانستان، تاجیکستان و یمن عرضه میشود. با این حال، بازگشت ارزهای صادراتی با مشکلاتی همراه است که باید برای آن چارهاندیشی شود.
تعهد به کارگران؛ سرمایه اصلی تورال
مدیرعامل صنایع غذایی تورال در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش نیروی انسانی گفت: کارگران بزرگترین سرمایه ما هستند و مسئولیت حفظ معیشت آنان بر دوش ماست. با وجود تمام مشکلات، تاکنون حتی یک مورد شکایت از سوی کارکنان در اداره کار ثبت نشده است.
وی با تأکید بر امیدواری برای آینده افزود:اگرچه با چالشهای فراوانی مواجه هستیم اما امید، تلاش کارگران و حمایتهای بانکی، مجموعه تورال را سرپا نگه داشته است.
تورال؛ نمونه موفق یک واحد کوچک با رشد پایدار
گفتنی است، شرکت تورال صنعت تبریز(دلسا) در زمره مجموعههای کوچک صنایع غذایی قرار دارد اما با برنامهریزی صحیح، حمایتهای بانکی و تلاش مستمر، توانسته است از یک واحد کوچک با پنج نفر نیروی کار به یک برند شناختهشده با بیش از ۱۴۰ پرسنل تبدیل شود.
این روند نشان میدهد که اگر بستر مناسب برای حمایت از تولیدکنندگان فراهم شود، اشتغالزایی، صادرات و تنوع محصولات در کشور بهطور چشمگیری افزایش خواهد یافت.
انتهای پیام/
فائزه بنی نصرت