گزارش نصر/

کارکنان مراکز خصوصی بهداشت تبریز و ناامیدی از دریافت معوقات/ حقوق معوق 5 ماهه پرسنل مراکز خصوصی بهداشت تبریز

1398/11/23 - 23:50 - کد خبر: 14404 نسخه چاپی

نصر: کارکنان مراکز خصوصی بهداشت تبریز دیگر امیدی به مسئولین و ریاست دانشگاه نسبت به پرداخت معوقات ندارند و امیدوارند مسئولین استانی و کشوری در فکر راهکاری مناسب برای رفع مشکلات و معوقات و مطالبات به حق کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تبریز باشند بلکه از طریق آنها روزنه امیدی گشوده شود.

به گزارش سرویس اجتماعی نصر، بی تردید یکی از آثار بحران‌ های اقتصادی در زندگی افراد، از دست دادن امنیت شغلی آن‌ ها است. این در حالی است که روزانه با خبرهای متعددی در خصوص عدم پرداخت حقوق به کارگران و کارمندان مواجه می ‌شویم. اخباری که ممکن است بعد از چند سال عادی به نظر آید اما این تغییرات به معنی صدمه بزرگی بر بدنه خانواده و زندگی کودکان آن خانواده خواهد بود.

عدم پرداخت مرتب حقوق کارمندان در شرایط سخت کاری و همچین عدم رسیدگی به شکایات این قشر جامعه، هر روز باعث بیشتر شدن فشار بر زندگی آنان می ‌شود؛ آیا مسئولین خبر دارند که تاخیر در پرداخت حقوق کارمندان، یعنی چند شب گرسنگی؟

در واقع آنچه مسلم است این موضوع است که با وجود واریزی این 13 مورد پرداختی از طرف دانشگاه در سال جاری همچنان میزان بدهی دانشگاه به کارکنان مراکز خصوصی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی از بابت کارانه و میزان بدهی از بابت اضافه کاری تا آخر بهمن ماه 5 ماه خواهد شد؛ همچنین حقوق و دستمزد کارکنان شرکتی و نیروهای خدماتی شرکتی نیز با پنج ماه تاخیر و به صورت اقساطی پرداخت می شود!

"سجاد "، فوق لیسانس بهداشت حرفه ای و کارمند مجتمع سلامت شهید بهشتی تبریز و بازرس بهداشت کارخانجات به خبرنگار نصر گفت: نزدیک به هزاران نفر در مراکز خصوصی بهداشت در تبریز مشغول فعالیت هستند و دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیش از پنج ماه از حقوق کارمندان بهداشت را پرداخت نکرده است؛ هرکسی هم دست به اعتراض بزند، تهدید به اخراج می شود. متاسفانه دم عیدی شرمنده خانواده شده ایم.

وی افزود: افرادی را می شناسم که در این مراکز با دو بچه معلول کار می کنند و بیش از پنج ماه هیچ ریالی دریافت نکرده اند و خیلی از افراد دیگر که با هزاران مشکل تنها امیدشان به این چندرغاز حقوقی که دریافت می کردند بود و حال دیگر از پس مشکلات مالی برنیامده و دیگر امیدی به ادامه زندگی ندارند.

کارمند مجتمع سلامت شهید بهشتی تبریز اظهار کرد: علاوه بر پرداخت نشدن قسمتی از عیدی سال 97، حقوق برخی از ماه های سال 98 تا شهریورماه نیز پرداخت نشده است. مهم تر از آن ها این است که از مهرماه امسال تا به امروز حقوق خود را دریافت نکرده ایم.

سجاد گفت: مجتمع سلامت ها در تبریز از خرداد ماه سال 95 راه اندازی شده است و از همان سال های ابتدایی، ما تا ساعت 12 شب در مجتمع به صورت شبانه روزی فعالیت می کردیم؛ البته نه به خاطر پول بلکه برای هموار شدن مسیر بهداشت خانواده ها از جان خود مایه می گذاشتیم.

وی افزود: مجتمع سلامت، شامل پنج مرکز بهداشت می شود که ما ناظران ستادی آن پنج مرکز هستیم و در تبریز هشت مجتمع خصوصی وجود دارد که هر کدام چهار الی پنج مرکز بهداشت (یعنی 40 مرکز بهداشت خصوصی) در حیطه آن ها قرار دارد.

این کارمند مجتمع سلامت شهید بهشتی تبریز اذعان کرد: مجتمع سلامت ها را به افراد پیمانکار تحویل داده اند چون بودجه مراکز را دانشگاه علوم پزشکی پرداخت می کند. جوابی که پیمانکار به ما می دهد بسیار نامعلوم است چراکه پیمانکار می گوید: « دانشگاه علوم پزشکی باید مبلغی پرداخت کند تا من هم به شما پرداخت کنم!» به معنای واقعی اینجا تبدیل به یک منبع فساد شده است و معلوم نیست دانشگاه چقدر پول به پیمانکاران پرداخت می کند و بهانه خوبی برای تحمل کردن کارمندان پیدا شده است.

سجاد تصریح کرد: جالب است بدانید که پرداخت هر ماهه حقوق کارگری ما با کسر 400 هزار تومان از یک میلیون و 800 هزارتومان به ماهی یک میلیون و 400 هزار تومان می رسد. یعنی روزی 46 هزار تومن. این در حالی است که کارمندان دولتی در مراکز بهداشت بالای چهار میلیون حقوق دریافت می کنند.

وی ابراز کرد: وقتی هم به دانشگاه مراجعه می کنیم می گویند: «بروید پرداخت خواهیم کرد» ولی هر روز "آقای صومی" رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، مراکز جدید درمانی را از بودجه دانشگاه افتتاح می کنند تا خون مردم را تو شیشه کنند این در حالی است که مراکز بهداشتی از مهم ترین مراکز پیشگیری محسوب می شود و اگر ضعیف باشند مردم دچار بیماری خواهند شد و باید به مراکز درمانی رفته و پول تو جیب این آقایون بریزند تا خونشان را به شیشه بگیرند.

این بازرس بهداشت کارخانجات در تبریز تاکید کرد: وقتی حقوق را دیر پرداخت می ‌کنند، دیگر رغبتی برای کار در انسان باقی نمی ‌ماند. دیر دادن حقوق در کارگران باعث تنش در زندگی خصوصی آن‌ ها می‌ شود چون هزینه‌ های زندگی همیشه در جای خود هستند فقط درآمدی برای امرار معاش نیست. با وجود اینکه برای حفظ موقعیت شغلی باید با همان کیفیت کار کنیم، تحمل شرایط بسیار سخت می ‌شود.

وی تاکید کرد: بزرگترین راس مشکلات در این صنف، پزشکان هستند. پزشکان مراکز بهداشتی را به دلیل رایگان بودن تمام خدمات از جمله پزشکی، مامایی، بهداشت حرفه ای، بهداشت محیط، روانپزشکی، تغذیه و واکسیناسیون و ... دوست ندارند.

سجاد ادامه داد: بی تردید مراکز بهداشتی صادقانه به مردم خدمات ارائه کرده و برای کاهش و پیشگیری بیماری و مراقبت از سلامت، مردم  را تحت کنترل نگه می دارد و همه آحاد جامعه می توانند از این خدمات استفاده کنند. در این چهار سال اخیر، افراد زیادی در مراکز درمانی بیماریابی و درمان شده اند و از حضور در بیمارستان ها بی نیاز شده اند. حتی ویزیت سرماخوردگی در این مراکز سه هزار تومان است.

"علی" یکی دیگر از کارمندان مراکز بهداشت در تبریز تصریح کرد: چهار فرزند دارم که دو نفر از آن ها امسال بخاطر مشکل مالی از ادامه تحصیل محروم شدند.

وی افزود: بخاطر بدهکاری زیاد مغازه ‌داران حاضر به نسیه دادن به ما نیستند و نمی ‌دانیم نان زن و فرزندمان را از کجا تامین کنیم، چه‌ کسی به فریاد ما می ‌رسد؟!

"ناصر" از دیگر کارمندان مراکز بهداشت در تبریز به خبرنگار نصر گفت: من مجرد هستم و ممکن است اینطور به نظر آید که خرج زندگی بر دوش من نیست. ولی پدر و مادرم پیر هستند و با حقوق بازنشستگی پدرم نمی ‌توانیم حتی هزینه ماهانه آب و برق و گاز را بپردازیم. باید هر ماه من هم درهزینه ‌های خانه کمک کنم. ممکن است بر اثر تکرار، این داستان که همیشه حقوق‌ های کارمندان را با تاخیر پرداخت می ‌کنند، عادی به نظر آید ولی در اصل این اتفاق هیچگاه عادی نمی ‌شود چون هر ماه با مشکلات جدیدی روبه رو هستیم.

وی ادامه داد: در مقابل سازمان‌های دولتی اگر کار به شکایت بکشد، به احتمال زیاد کسی که ضرر می‌ کند من هستم و این باعث می ‌شود نتوانم کاری انجام دهم. به نظر من همین مسائل باعث بسیاری از درگیری ‌های خانوادگی و طلاق می ‌شود.

"پیمان" از دیگر کارمندان این مراکز بهداشتی به خبرنگار نصر گفت: وقتی حقوقمان را دیر می ‌دهند، احساس می ‌کنم دیگر انرژی برای کارکردن ندارم. با دیر دادن حقوق ‌ها از دو طرف تحت فشار قرار می ‌گیریم؛ یکی چون کار کردیم و زحمت کشیدیم ولی حقوقی دریافت نکردیم و دیگری از طرف خانواده که دایم خرج ‌ها را یادآوری می ‌کنند و همیشه فکر می‌ کنند کوتاهی از جانب من است.


گزارش نصر حاکی از آن است که کارکنان مراکز خصوصی بهداشت تبریز دیگر امیدی به مسئولین و ریاست دانشگاه نسبت به پرداخت معوقات ندارند و امیدوارند مسئولین محترم استانی و کشوری در فکر راهکاری مناسب برای رفع مشکلات و معوقات و مطالبات به حق کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تبریز باشند بلکه از طریق آنها روزنه امیدی گشوده شود.

انتهای پیام/
کارکنان مراکز خصوصی بهداشت تبریز و ناامیدی از دریافت معوقات/ حقوق معوق 5 ماهه پرسنل مراکز خصوصی بهداشت تبریز سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار