شهر انسان‌محور در بوته فراموشی/

پله‌های برقی خاموش و آسانسورهای میلیاردی بلااستفاده در تبریز

1404/05/30 - 11:42 - کد خبر: 143769 نسخه چاپی

نصر: با وجود وعده‌های شهردار تبریز مبنی بر تبدیل کلان‌شهر به «شهر انسان‌محور» و حل معضل پله‌های برقی، خرابی مداوم پل‌های عابر پیاده و آسانسورهای بلااستفاده همچنان یکی از جدی‌ترین مشکلات شهروندان است؛ مشکلی که بیش از همه گریبان معلولان، سالمندان و حتی خانواده‌های دارای کودک را گرفته است.

به گزارش نصر، "یعقوب هوشیار"، شهردار کلان‌شهر تبریز، در نخستین نشست رسانه‌ای خود بر لزوم اصلاح وضعیت پله‌های برقی و آسانسورهای پل‌های عابر پیاده تأکید کرده و وعده داده بود این موضوع در اولویت قرار گیرد. او بارها بر شعار «شهر انسان‌محور» تأکید کرده است؛ شعاری که بدون اجرای چنین وعده‌هایی، در حد حرف باقی می‌ماند.
با این حال، گزارش‌های میدانی نصر نشان می‌دهد که بسیاری از پل‌های عابر همچنان با پله‌های برقی خاموش و آسانسورهای بلااستفاده مواجه‌اند؛ تجهیزاتی که میلیاردها تومان هزینه بر شهر تحمیل کرده اما عملاً هیچ خدمتی به مردم ارائه نمی‌دهند.


صدای شهروندان؛ از رنج سالمندان تا گلایه جوانان
یکی از شهروندان دارای معلولیت جسمی در گفت‌وگو با خبرنگار نصر اظهار کرد: برای من اصلاً امکان استفاده از پل وجود ندارد. آسانسورها همه خاموش‌اند و سال‌هاست کار نمی‌کنند. یعنی من یا باید خطر کنم و از خیابان رد شوم، یا اصلاً قید استفاده از پل را بزنم. این اسمش شهر انسان‌محور نیست.

سالمندان خسته از پله‌های خاموش
خانمی ۶۵ ساله نیز با گلایه از وضعیت موجود گفت: پله‌های برقی روی پل گرجیلر اصلاً کار نمی‌کند. من که زانو درد دارم، هر بار باید چند دقیقه‌ای استراحت کنم تا از پل پایین بیایم. مگر این پله‌ها برای راحتی ما نصب نشده بود؟

جوانان؛ بی‌اعتماد به وعده‌ها
یک جوان تبریزی هم در این رابطه گفت: ما از اولین روز نصب آسانسورها شنیدیم که قرار است همه‌چیز مدرن شود، ولی این آسانسورها از همان اول روشن نشدند! الان هم همان‌طور خاک می‌خورند و هر روز بیشتر مستهلک می‌شوند. میلیاردها تومان خرج شده، اما کوچک‌ترین فایده‌ای برای مردم ندارد.

روایت شهرداری منطقه ۸؛ هزینه‌های میلیاردی و فرسودگی تجهیزات
"حسین منیری‌فر" شهردار منطقه ۸ تبریز، در گفت‌وگو با خبرنگار نصر درباره وضعیت پل‌های عابر گفت: در خصوص پل‌های دارایی و گرجیلر، نگهداری آن‌ها بر عهده شهرداری منطقه است و فعال هستند، اما هنگام قطعی برق، دچار مشکل می‌شوند.
او با اشاره به عمر بالای این پله‌ها افزود: طول عمر این پله‌ها بیش از ۶ سال است و ازدحام جمعیت هم به خرابی آن‌ها دامن می‌زند. در سال جاری ۴ دستگاه تعویض خواهد شد و ۴ دستگاه دیگر نیز سال آینده جایگزین می‌شوند. هر پله برقی بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان هزینه دارد که رقم بزرگی است.
منیری‌فر تأکید کرد: نگهداری اصولی از این تجهیزات اهمیت زیادی دارد و تلاش می‌کنیم با رویکرد جدید، این موضوع را جدی‌تر پیگیری کنیم.

آسانسورهایی که از روز اول روشن نشدند
بررسی میدانی خبرنگار نصر نشان می‌دهد، بسیاری از آسانسورهای نصب‌شده در پل‌های عابر پیاده تبریز نه‌تنها سال‌هاست از کار افتاده‌اند، بلکه برخی از آن‌ها از روز اول هیچ‌گاه به‌طور رسمی وارد مدار نشده‌اند. در نتیجه، تجهیزات میلیاردی به حال خود رها شده و هر روز مستهلک‌تر می‌شوند.
گزارش نصر می افزاید؛ ادامه خرابی پله‌های برقی و بلااستفاده ماندن آسانسورها، بیش از هر چیز، شعار «شهر انسان‌محور» را زیر سؤال می‌برد. اگر قرار است این شعار به واقعیت تبدیل شود، اولین گام آن، دسترسی برابر و ایمن برای همه اقشار جامعه است.
شهروندان تبریز به‌ویژه معلولان و سالمندان، از شهرداری انتظار دارند به جای وعده‌های مکرر، اقدام عملی برای حل این معضل انجام دهد تا پل‌های عابر پیاده به جای نمادی از ناکارآمدی، به ابزاری واقعی برای تسهیل زندگی شهری تبدیل شوند.
انتهای پیام/
پله‌های برقی خاموش و آسانسورهای میلیاردی بلااستفاده در تبریز محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار