بررسی چالش های تامین اجتماعی در گفت و گوی نصر با مدیر کل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی/

از تحریم های ظالمانه اقتصادی تا بدهی های دولت!

1398/11/21 - 19:36 - کد خبر: 14339 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی گفت: تورم، تحریم ها، بالا بودن نرخ بهره در سرمایه گذاری، بدهی دولت، کاهش ضریب پشتیبانی و بازنشستگی های پیش از موعد تاثیر بسزایی در منابع درآمد سازمان تامین اجتماعی دارد.

به گزارش نصر، "جعفر سمساری" با حضور در تحریریه نصر در روند فعالیت های نخستین رسانه دیجیتال شمال غرب کشور قرار گرفت و به سوالات خبرنگار آن مجموعه پاسخ داد.
وی گفت: رسانه ها عملکرد فوق العاده ای در فضای مجازی دارند و این عملکرد شفاف باعث شده تا هیچ خطایی پوشیده نماند. فضای مجازی همانند اتاق شیشه ای عمل می کند و گاهی اوقات برخی اطلاع رسانی ها را نیز که از دست رسانه های دولتی خارج است را منعکس می نمایند. رسانه دیجیتال نصر نیوز نیز اقدامات شایسته و به موقعی در موضوعات اجتماعی از جمله در راستای حفظ درختان ارسباران انجام داد.
وی به اصلی ترین چالشهای سازمان  تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: این مجموعه با چالش های بسیار متنوعی همراه است ولی مهم ترین آن ها کاهش ضریب پشتیبانی یعنی نسبت تعداد بیمه شدگان به بازنشستگان و مستمری بگیران  است. به طوری که در حال حاضر با توجه به وضعیت اشتغال و ساختار جمعیتی کشور، ضریب پشتیبانی سازمان در حدود 4.75 بوده است؛ این در حالی است که برای پایداری سازمان این ضریب باید بالای شش باشد تا بتوانیم علاوه بر پرداخت ماهیانه، ذخیره سرمایه ای برای پرداخت های مستمری در سنوات آینده را داشته باشیم.
وی افزود: از دیگر چالش های این سازمان، بازنشستگی های پیش از موعد، قانون ماده 10 نوسازی است که قبلا اجرا شده و در حال حاضر بحث مشاغل  سخت و زیان آور است که بار مالی زیادی به سازمان تحمیل می کند. چرا که نه تنها حق بیمه پرداخت نمی کند، بلکه ۱۰ سال زودتر حقوق دریافت می کند.

 
سمساری با تاکید بر رعایت حقوق بیمه شدگان در مشاغل سخت و زیان آور، با بیان اینکه در قانون، بیمه شده می تواند در تمامی مشاغل درخواست بیمه سختی زیان آور بدهد، تصریح کرد: البته کمیته های بررسی نیز در این راستا وجود دارد که واقعیت سخت و زیان آور بودن آن ها را بررسی می کند تا ضمن احقاق حقوق قانونی بیمه شده از سندسازی و استفاده ناحق ممانعت به عمل آورد.  
مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی ادامه داد: بی تردید تورم، تحریم ها، بالا بودن نرخ بهره در سرمایه گذاری و بدهی دولت تاثیر بسزایی در منابع درآمد سازمان تامین اجتماعی دارد.
سمساری با اشاره به اینکه در حال حاضر مصارف ما بیشتر از منابع درآمدی سازمان است، اذعان کرد:بدهی دولت در سال های اخیر نیز افزایش یافته است که  در صورت پرداخت این بدهی شاهد ارتقای کمی و کیفی خدمات خواهیم بود.   وی به وجود 185  هزار نفر مستمری بگیر در استان اشاره کرد و گفت: برای این تعداد مستمربگیران، در 10 ماهه اول سال جاری دو هزار و 880  میلیارد تومان حقوق و مستمری بازنشستگی پرداخت شده است. علاوه بر هزینه های مستمری، 1000میلیارد تومان نیز هزینه های درمانی این سازمان در ده ماهه اول سال بوده است.
مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی گفت: طرح تحول سلامت هزینه های مضاعفی به حوزه درمان سازمان تحمیل کرد، به طوری که سازمانهای بیمه ای مجبور به پرداخت هزینه های درمانی افراد تحت پوشش خود شدند و این در حالی است که افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه ای نبودند از منابع دولتی استفاده می کردند.

سمساری به نرخ حق بیمه که 33 درصد دستمزد است، اشاره کرد و گفت: سه درصد از حق بیمه مربوط به بیمه بیکاری است که اگر شخص بیکار مشمول قانون کار باشد می تواند از آن استفاده کند و هفت درصد آن سهم بیمه شده است و 20 درصدآن سهم کارفرما است که از دستمزدشان کسر می شود و 3درصد حق بیمه به عهده دولت است.
وی ادامه داد: نزدیک 34 صنف مثل نانوایی ها و انتشارات چاپ خانه ها و روزنامه و هفته نامه و ماهنامه ها و..تا 5نفر می توانند از تسهیلات دولتی که شامل معافیت کارفرما از پرداخت سهم 20 درصد حق بیمه است، استفاده کنند.
وی در خصوص بیمه شدگان قالیبافی استان اشاره کرد و گفت: 46 هزار بیمه شده قالیبافی در استان داریم که تایید این افراد با حضور کارشناسان و هیات ‌های بازرسی است. بیمه قالیبافی نیز به گونه ای است که چون کارفرما ندارند، از 27 درصد حق بیمه ای که باید پرداخت کنند، تنها 7درصد به عهده شخص قالیباف است.
سمساری اذعان کرد: امسال نسبت به سال گذشته، تعداد مقرری ‌بگیر بیکاری کاهش یافته است به‌ طوریکه 12 هزار و 965 نفر در اسفند سال گذشته مقرری ‌بگیر داشتیم ولی الان این میزان به 11 هزار و 865 نفر کاهش یافته است که 170 میلیارد تومان مقرری بیکاری برای آن ها در  ده ماهه اول سال پرداخت شده است. هرچند وضعیت اقتصادی مطلوب نیست اما این آمار نسبت به سال گدشته با کاهش همراه بوده است. یکی از دلایل آن جلوگیری از واردات است و واحدهای تولیدی که می توانند در بازار رقابت کنند، نیروی کار خوبی جذب می کنند.
وی به فعال بودن 406 هزار و 78 نفر بیمه اجباری در کارگاه‌ های استان اشاره کرد و گفت: کاهش تعداد مقرری بگیران بیکاری و افزایش بیمه شدگان اجباری افزایش داشته است ی جای نوید برای ما است که متکی به صنعت خود هستیم.

سمساری با بیان اینکه پول های بادآورده باعث کاهش اشتغال زایی در منطقه می شوند، تاکید کرد: اگر جلوی واردات را بگیریم برخی واسطه ها و دلالان که منجر به افزایش شغل های کاذب می شوند، به مراتب حذف و اشتغال واقعی را رقم خواهد زد.
مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی اظهار کرد: برخی بنگاه های اقتصادی که با اصل 44 قانون اساسی واگذار شده اند مثبل بلبیرینگ سازی و ریخته گری متاسفانه وضعیت خوبی ندارند و ما به آن ها با نگرفتن قسمتی از حق بیمه کمک کرده و حتی به کارگران ان ها خدمات می دهیم تا وضعیت بحرانی را سپری کرده و اشتغال موجود را حفظ کنند.
سمساری ابراز کرد: خوشبختانه شهرداری تبریز همکاری خوبی با سازمان تامین اجتماعی دارد و  بدهی چندانی هم ندارد ؛ اگر هم داشته باشد با تقسیط بندی و یا تهاتر بدهی خود را مرتفع می سازد. بدهکارترین مجموعه به تامین اجتماعی در استان، شرکت واحد اتوبوس رانی است که ربطی به شهرداری تبریز ندارد بلکه برای وزارت کشور است.
وی به رتبه کشوری سازمان تامین اجتماعی آذربایجان شرقی چه در بحث تامین درآمدها و صرف هزینه ها اشاره کرد و گفت: تهران، خراسان، اصفهان، شیراز، خوزستان، مشهد، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی جزو 12 استان تیپ یک هستند که آذربایجان شرقی سال 97 در بین استان های تیپ یک رتبه اول کشوری را بر اساس برخی درآمد و هزینه ها و یکسری شاخصه های عملکردی چه در بحث تامین منابع و چه بحث مصارف هزینه ها کسب کرده بود.
وی توسعه خدمات غیرحضوری را از برنامه ‌های مهم سازمان دانست و گفت: مهاجرت از سیستم ‌های سنتی به نوین، فرآیند پیچیده ‌ای است اما تاکید بر تداوم این امر داریم.
مدیرکل تامین اجتماعی استان با اشاره به آغاز الکترونیکی کردن پرونده‌ های کاغذی در استان گفت: مهم‌ ترین طرحی که در استان در حال اجراست، همان پرونده‌ های الکترونیکی می ‌باشد به‌ طوریکه یک میلیون و 200 پرونده وجود دارد که 54 درصد طرح الکترونیکی کردن را به پیش برده ‌ایم و کار در چندین شهرستان به اتمام رسیده است.
سمساری ابراز کرد: در طرح سیستم‌ های غیرحضوری و الکترونیکی، تقریبا 80 درصد احکام مطالبات به این صورت ارسال می‌ شود به‌ طوریکه در سال‌جاری 167 هزار ابلاغ داشتیم که 130 هزار مورد به صورت الکترونیکی ابلاغ شده است.
مدیر کل تامین اجتماعی آذربایجان ‌شرقی با بیان اینکه 99 درصد لیست ‌های دریافتی به صورت الکترونیکی است، ادامه داد: 87 درصد فیش ‌های صادر شده الکترونیکی است. خوشبختانه در خدمات غیرحضوری 277 هزار خدمت غیرحضوری ارائه شده است.
انتهای پیام/
از تحریم های ظالمانه اقتصادی تا بدهی های دولت! سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 1 نظر

  کیومرث خواجه باشی   4 سالها پیش  

سلام .تحریمها بنظر بنده تاثیری چندانی در سازمان تامین اجتماعی نمیگذارد جناب اقای سمساری مدیر کل محترم سازمان واما سازمان تامین اجتماعی با اجرایی نکردن اصل بیست ونهم قانون اساسی با مواردی‌که اشاره فرمودید مواجه شده است اگر کل مردم یا سرپرستان کل خانوارها که امار دقیقش در دولت ومراجع امار گیری موجود است بیمه بشوند ویک بالانس بیمه ای در سازمان تحقق یابد بیمه تامین اجتماعی یکی از پردرامدترین سازمانها خواهد بود ونگرانی نخواهد داشت .
پژوهشیار