خبر/
مجوز دریافت پلاک ملی برای خودروهای منطقه آزاد صادر شد + مراحل و جزئیات
1404/05/21 - 08:17 - کد خبر: 143135
نسخه چاپی
نصر: طبق اعلام دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، تمامی خودروهای وارد شده به منطقه آزاد می توانند پلاک ملی دریافت و در سرزمین اصلی تردد کنند.
به گزارش نصر، واردات خودرو به مناطق آزاد نیز پس از آزادسازی عرضه خودروهای خارجی در سرزمین اصلی با پلاک ملی آغاز شد. به دنبال این قضیه شاهد واردات محصولات مختلفی با برندهای متفاوت به مناطق آزاد کشور بودیم تا ناوگان حملونقل و خودروهای حاضر در این مناطق نیز بهروز و نوسازی شوند.
حال اما رضا مسرور، دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، رسماً اعلام کرد که طبق ماده ۹ آییننامه اجرایی ماده ۱۱ قانون ساماندهی صنعت خودرو، مصوب سال ۱۴۰۳ هیئت وزیران، خودروهای وارد شده به مناطق آزاد و با پلاک این مناطق میتوانند نسبت به دریافت پلاک ملی و حضور در سرزمینهای اصلی اقدام کنند.
لازم به ذکر است که عمر خودروهایی که قرار است پلاک ملی دریافت کنند باید کمتر از ۵ سال باشد. بهتر است بدانید که از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۳ واردات خودرو به مناطق آزاد نیز ممنوع بود.
بر اساس ماده ۹ این ماده آییننامه، خودروهایی که تا تاریخ ۲۴ تیر ماه ۱۴۰۳ وارد مناطق آزاد تجاری – صنعتی کشور شده باشند و کمتر از پنج سال از زمان ورود آنها گذشته باشد، سال ساخت از ابتدای ۲۰۱۳ به بالا، امکان ورود و ترخیص به سرزمین اصلی و دریافت پلاک ملی را خواهند داشت.
مدیر گمرک مناطق آزاد با اشاره به مصاحبه دبیر شورایعالی و اعلام امکان پلاکگذاری ملی خودروهای موجود در مناطق آزاد کشور و سوابق واردات این خودروها افزود: آخرین تاریخ واردات خودرو از خارج کشور به مناطق آزاد هفتگانه، اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی بوده است؛ بنابراین بر اساس بند ۹ آییننامه قانون ساماندهی صنعت خودرو، خودروهایی که سال ساخت آنها از ابتدای سال ۲۰۱۳ به بالا باشد و با پلاک منطقه آزاد وارد کشور شدهاند، مشمول این طرح خواهند بود.
از شروط دیگر دریافت مجوز پلاک ملی برای خودروهای منطقه آزاد باید به پرداخت حقوق گمرکی، سود بازرگانی مصوب و سایر هزینههای قانونی از سوی صاحب خودرو اشاره کرد.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد افزود: امکان دریافت پلاک ملی برای خودروهای منطقه آزاد، نهتنها موجب افزایش رضایت عمومی خواهد شد، بلکه به دولت نیز در افزایش درآمدهای گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده و هزینههای مرتبط با شمارهگذاری کمک میکند. همچنین این سیاست میتواند منجر به تنظیم بازار خودرو، افزایش رقابت، بهبود کیفیت ناوگان خودرویی، کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی شود.
رضا مسرور در پایان تأکید کرد: از جمله اهداف کلان اجرای این مصوبه، میتوان به جلوگیری از خروج مجدد ارز، ارتقای رضایت عمومی، افزایش رفاه اجتماعی، حمایت از ساکنان مناطق آزاد و بهکارگیری ظرفیتهای بالقوه اقتصادی کشور اشاره کرد که همگی در مسیر توسعه پایدار مناطق مرزی و آزاد کشور حائز اهمیت هستند.
مراحل و الزامات برای واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی
۱- دریافت کد شیمای مختص پلاک ملی خودرو از سامانه ثبت آماری مناطق آزاد که هم اکنون فعال و قابل استفاده است.
۲- یکسان بودن مشخصات مالک و واردکننده خودرو شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی و تاریخ تولد. (مالک و واردکننده نمیتوانند دو فرد متفاوت باشند)
۳- ثبت و تطبیق مشخصات خودرو در سامانه با مدارک، شامل نام خودرو، سال ساخت (از ۲۰۱۳ به بالا) و تاریخ اخذ پلاک منطقه آزاد که باید پیش از ۲۴ تیر ۱۴۰۳ باشد.
۴- بارگذاری مدارک در سامانه شامل تصویر سند پلاک خودرو، کارت ملی، گواهینامه رانندگی و مدارک سکونت در منطقه (سند مالکیت یا اجارهنامه به همراه قبض برق، آب یا تلفن).
ازآنجاکه خودرو بهعنوان کالای وارداتی از مناطق آزاد وارد سرزمین اصلی میشود، رعایت ضوابط گمرکی جمهوری اسلامی ایران الزامی است. این ضوابط شامل پرداخت حقوق ورودی، مالیات بر ارزش افزوده و اخذ گواهیها و تأییدیههای لازم مطابق مقررات واردات و صادرات کشور است که توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران در مبادی ورودی اعمال میشود.
وی خاطرنشان کرد: این دستورالعملها به سازمانهای مناطق آزاد ابلاغ شده و از معاونین اقتصادی و سرمایهگذاری مناطق خواسته شده است که آن را بهصورت مقتضی به اطلاع متقاضیان برسانند. همچنین متقاضیان یا سازمانهای مناطق در صورت داشتن هرگونه سؤال یا ابهام در فرایند ذکر شده، میتوانند موضوع را با کارشناسان مدیریت گمرک، بازرگانی و توسعه صادرات دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد مطرح کنند تا با هماهنگی سازمان توسعه تجارت و سامانه جامع تجارت، شفافسازی شود.
در پایان میتوان نتیجه گرفت باتوجهبه آغاز عرضه خودروهای وارداتی جدید به مناطق آزاد از سال ۱۴۰۳ و شرط عمر کمتر از ۵ سال برای آنها جهت دریافت پلاک ملی، امکان تجهیز خودروهای قدیمی منطقه به پلاک ملی وجود ندارد و فقط خودروهایی که در یک یا دو سال اخیر پا به منطقههای آزاد گذاشتند میتوانند به سرزمین اصلی بیایند.
در این میان باید گفت که عرضه خودروهایی مانند ب ام و سری ۵، اوپل آسترا و… به مناطق آزاد شروع شده و این سوال مطرح هست که آیا این خودروها با ارزش گمرکی بالا نیز میتوانند پلاک ملی دریافت کنند؟
اگر امکان شمارهگذاری ملی چنین دست مدلها و محصولاتی از مناطق آزاد فراهم شود، قرار است بهزودی خودروهای جذابی مانند هایلوکسهای جدید، تویوتا هایلندر، کمری، ب ام و سری ۵، لکسوس NX و… را در بازار سرزمینهای اصلی ایران شاهد باشیم.
انتهای پیام/
نصر