خبر/
لزوم شناسایی بازارهای هدف گردشگری آذربایجان شرقی
نصر: امروزه صنعت گردشگری، اهمیت بسیار زیادی در توسعۀ نظام اقتصادی جوامع دارد و کشورها در جذب گردشگران بینالمللی به رقابت میپردازند، ازاینرو پرداختن به بازاریابی و بهویژه موضوع انتخاب بازار هدف، از جمله مسائل مهم هر منطقه گردشگر پذیر بهشمار میرود، از نگاهی دیگر، شناسایی بازارهای هدف برای هر مقصد گردشگری یک ضرورت برای حرکت و اقدام آگاهانه در حوزه برنامهریزی و بازاریابی است.
آذربایجان شرقی نیز با دارا بودن طبیعتی فوقالعاده و جاذبههای تاریخی، طبیعی و روستاگردی یکی از ظرفیتهای هیجانانگیز صنعت گردشگری ایران بوده که معرفی آن به گردشگران داخلی و بینالمللی با استفاده از استراتژِی شناسایی بازارهای هدف و برنامهریزی در این راستا، قطعاً تأثیرگذار است.
ارائه راهکارهای مختلف نیز بر پایه جلب مشاركتهای مردمی و با همكاری بخشهای خصوصی، عمومی و دولتی امكانپذیر است، که کمیته تبلیغات و بازاریابی معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجان شرقی برای برنامهریزی و تمرکز بر فعالیتهای شناسایی بازارهای هدف گردشگری استان طی سال جاری اقدامات برجستهای انجام داده است.
شناسایی و ابلاغ بازارهای هدف گردشگری به شهرداریها، اتاق بازرگانی، دفاتر خدمات سفر و سایر ذینفعان بخش خصوصی و دولتی، تشکیل هسته تورهای ورودی استان از کشورهای بازار هدف و برقراری جلسات منظم و مشارکت بهمنظور هدایت و آموزش و تولید محتوا با تشکلهای گردشگری و انجمنها، جلب مشارکت تور گردانها و دفاتر خدماتی سفر برای برگزاری تور آشنایی برای آژانس داران و خبرنگاران با مقاصد گردشگری، برگزاری دورههای آموزشی برای این دفاتر و حمایت از مراکز اقامتی و مراکز عرضه خدمات گردشگری در زمره این فعالیتها است.
همچنین جاذبههای ممتاز، بناهای موجود، خدمات عرضه، شرایط مثبت حاكم بر محیط، آبوهوا و فرهنگ ازجمله عوامل اصلی جذب در مقاصد گردشگریاند و ارضای خواستهها و نیازهای انگیزشی مسافران در سایه ایجاد انگیزش ممکن میشود، که کمیته تبلیغات و بازاریابی معاونت گردشگری این اداره کل با طراحی، چاپ و توزیع انواع مختلف اقلام فرهنگی، اطلاعرسانی و تبلیغاتی بهمنظور معرفی جاذبههای گردشگری استان پاسخگوی این نیاز شده است.
این اقلام با تعداد یکمیلیون نسخه بهمنظور معرفی قابلیتها و جاذبههای گردشگری، تاریخی و طبیعی آذربایجان شرقی به گردشگران طی سال جاری تهیه و تکثیر شده است که نقشههای معرفی مسیرهای گردشگری مختلف در سطح شهر، شهرستانها و استان، تعداد قابلتوجهی بروشورهای دوزبانه موزهها و اماکن تاریخی، کارتپستال طراحی، پوستر معرفی جاذبههای استان، کتابچههای فارسی، انگلیسی، آلمانی و استانبولی معرفی تبریز و استان، کتابچههای گردشگری شهرستانهای استان، کتابچه شعر و نقاشی گردشگری برای کودکان، کیفدستی، فلش مموری و پوشه با طرح صنایعدستی و جاذبههای گردشگری آذربایجان شرقی از جمله این اقلام هستند.
بروزرسانی وبسایت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان و تکمیل محتوای آن و بارگذاری بروشورهای معرفی جاذبههای گردشگری استان به پنج زبان مختلف در این وبسایت، نیز از اقدامات کمیته مذکور در سال 98 است.
نمایشگاههای بینالمللی گردشگری که در کشورهای خارجی برگزار میشود، بهعنوان یکی از بهترین فرصتها بهمنظور معرفی قابلیتها و جاذبههای گردشگری، تاریخی و طبیعی آذربایجان شرقی دانسته میشود که در این خصوص کمیته تبلیغات و بازاریابی معاونت گردشگری این اداره کل با همکاری بخش خصوصی در کشورهای بازار هدف و همسایه مثل نمایشگاههای گردشگری کشور ترکیه حضور یافته و به ارائه و معرفی ظرفیتها و توانمندیهای استان در جذب هر چه بیشتر گردشگر ورودی پرداخت و همچنین حضور در سایر نمایشگاههای بینالمللی گردشگری در دیگر کشورهای همسایه مثل جمهوری آذربایجان از دیگر برنامههای شاخص کمیته تبلیغات و بازاریابی اداره کل در این حوزه است.
تمام این اقدامات در راستای فراهم کردن امكانات ملموس و ناملموس موردنیاز، راحتی سفر، گستردگی راهها، ایجاد امنیت و آرامش و بهداشت بهمنظور جلب رضایت گردشگر و از جمله شاخصهای بازاریابی در شناسایی بازارهای هدف محسوب میشوند.
گلناز پورنامی
انتهای پیام/
گلناز پورنامی