مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی عنوان کرد:

پیشرفت 70 درصدی مرمت مقبره چهار منار تبریز

1398/11/21 - 10:44 - کد خبر: 14272 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی به لزوم صیانت از مقبره چهار منار تبریز اشاره کرد و گفت: مرمت و ساماندهی این بنای تاریخی با پیشرفت فیزیکی 70 درصد ادامه دارد.

به گزارش نصر، مرتضی آبدار افزود: با توجه به ویژگی‌های فاخر مقبره چهار منار تبریز و اهمیت صیانت از آن به‌ عنوان بنایی که در دوران انتقال مرکز حکومت به تبریز احداث شده است، مرمت و ساماندهی این مقبره همواره در دستور کار اداره کل قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: مرمت این اثر در سال جاری با اعتباری بالغ بر شش میلیارد ریال در قالب اقداماتی نظیر؛ آواربرداری و تخلیه نخاله‌های حاصله، برداشت دیوارهای فرسوده و در حال ریزش،‌ بازسازی و استحکام‌بخشی دیوارها و اجرای پایه‌های آجری و احداث سرویس بهداشتی تداوم دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، ادامه داد: «اقدامات مذکور که در راستای ساماندهی به این اثر فاخر انجام‌گرفته است، تاکنون بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، در نیمه اول سال ۹۹ به پایان خواهد رسید.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، مقبره چارمنار یا چهارمنار ، یکی از محلات بیست و چهارگانه تبریز قدیم بود، این محل در حاشیه و محدوده قسمت شمالی بازار بزرگ تبریز قرار دارد، در قسمت پایینی این بنای فاخر که در دوره‌های تاریخی مختلف مورد مرمت و بازسازی قرارگرفته است، بقایای مربوط به دوره سلجوقی و در بخش فوقانی تزئینات دوره ایلخانی قابل مشاهده است. این بنا همچنین در دوره صفوی به‌طور کامل و در دوره قاجار بخش فوقانی گنبد آن مرمت و بازسازی‌شده است. مقبره چهارمنار تبریز که به شماره 16515 در سال 1385 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/
پیشرفت 70 درصدی مرمت مقبره چهار منار تبریز نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار