خبر/
رقابت ایران و ترکیه در صادرات اسباببازی/ از سند ملی اسباببازی چه خبر؟
1404/05/04 - 14:56 - کد خبر: 141948
نسخه چاپی
نصر: در پنجاهودومین نشست شورای نظارت بر اسباببازی بر ضرورت همراهی تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان اسباببازی به منظور گذر از شرایط فعلی و رشد و رونق صنعت اسباببازی تاکید شد. همچنین موضوعات مهم دیگری از جمله امکان صادرات اسباببازی ایرانی به کشورهای اروپایی و آخرین اخبار از تدوین سند ملی اسباب بازی به بحث و گفتوگو گذاشته شد.
به گزارش نصر، حامد علامتی ـ رئیس شورای نظارت بر اسباببازی ـ با بیان اینکه صنعت اسباببازی نوپاست و قابل مقایسه با صنعتهای دیگر نیست، اظهار کرد: نمایشگاه اسباببازی را استان به استان برگزار میکنیم. این هم برای تولیدکنندهها و هم برای خانوادهها خوب است. ما به عنوان حاکمیت باید کمککننده و تسهیلگر باشیم و به بخش غیردولتی کمک کنیم تا صادرات اسباببازی با افزایش کیفیت صورت گیرد.
او با اشاره به وجود ۳۳هزار کودکستان و هزار مرکز فرهنگی کانون پرورش فکری در کشور، عنوان کرد: اینها یک بازار خوب برای تولیدکنندگان و فروشندگان اسباببازی محسوب میشوند. اگر کانون و سازمان تعلیم و تربیت کودکان محصولی را تایید کنند، بهطور مسلم کودکستانها و مراکز فرهنگی کانون آنها را تهیه خواهند کرد.
نمایشگاه ایران تویکس هر سال برگزار میشود
در ادامه این نشست لیلا بابایی ـ مدیرکل سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانهای کانون ـ با بیان اینکه نمایشگاه ایران تویکس به عنوان بخش تخصصی جشنواره اسباببازی هر ساله در شهر آفتاب برگزار میشود، گفت: امسال نیز چهارمین دوره این نمایشگاه برگزار شد.
او همچنین درباره آخرین اخبار از سند ملی اسباببازی، بیان کرد: این سند در آخرین جلسه شورای اسباب بازی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد و قرار است در شورای معین، به رأی گذاشته شود و نظر نهایی به شورای اسباببازی اعلام شود.
بابایی همچنین به برگزاری نشست تخصصی هماندیشی فعالان صنعت اسباببازی با حامد علامتی اشاره کرد و افزود: این نشست ناظر به مسائلی بود که در شرایط کنونی میتواند کمککننده صنعت اسباببازی باشد و روزهای خوبی را برای این صنعت رقم بزند. در حوزههای حامل انرژی، صادرات، واردات و تولیدات مواردی در این جلسه مطرح شد.
ارتقای فضا برای واردکنندگان ریشهدار اسباببازی
در این نشست همچنین احسان منشی ـ رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباببازی ـ با بیان اینکه صنعت اسباببازی از نظر تعداد فعالان رشد داشته است، گفت: نیاز دیدیم که فضایی برای تجار، تولیدکنندگان و نمایش آخرین دستاوردهای اسباببازی در قالب نمایشگاه ایران تویکس فراهم شود. نخستین و دومین دور این نمایشگاه به ترتیب در فضای ۸۰۰ و ۳هزار مترمربع برگزار شد.
او ادامه داد: امسال، چهارمین نمایشگاه ایران تویکس را در فضای ۵ هزار متر مربع برگزار کردیم و سال آینده این نمایشگاه در فضای ۸ هزار مترمربع برگزار خواهد شد. عقد قرارداد فروش برای غرفهداران و تولیدکنندگان وجه متمایز این دوره با دورههای قبلی بود.
منشی از طرحریزی با کمک اتحادیه خرازیفروشان برای برگزاری نمایشگاه ایران تویکس سال آینده خبر داد و افزود: امیدواریم فضا را برای واردکنندگان ریشهدار ارتقاء دهیم تا اسباببازیهای خارجی که باعث ارتقای سلیقه مخاطب، افزایش دانش فنی و تنوع میشوند را شاهد باشیم.
حضور واردکنندگان و شبکههای فروش در نمایشگاه اسباببازی سال آتی
رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباببازی با اشاره به اینکه در نمایشگاه امسال اسباببازی از رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباببازی ترکیه دعوت کردیم، بیان کرد: ایشان توان و ظرفیت تولیدکنندگان ایرانی را خوب ارزیابی کرد گرچه ما و ترکیه در این زمینه رقیب هستیم. رویکرد ما در سال آتی این است که واردکنندگان و شبکههای فروش در نمایشگاه اسباببازی حاضر باشند و در بعد بینالمللی نیز مهمانان خارجی را دعوت خواهیم کرد.
او با بیان اینکه جلسهای با حضور ۴۰ نفر از فعالان اسباببازی با هدف ارزیابی از شرایط بازار و وضعیت روانی جامعه برگزار کردیم، گفت: قرار است جلسه «مدیریت بحران» را در هفته آتی برگزار کنیم که نقشه راهی تعریف و راهکارهایی در شرایط کنونی ارائه شود.
رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباببازی اظهار کرد: تولیدکننده در شرایط فعلی دو راه دارد؛ عدم تولید و یا گردش کار با سود کمتر. خانوادهها در این شرایط نیاز به همدلی و بازی دارند. اسباببازی میتواند بهعنوان یکی از نیازهای ضروری این روزها مطرح شود. ناامیدی باید از جامعه بیرون برود، رویکرد در بازار عوض شود و گردش کار برای فروشگاهداران باید مهمتر از سود باشد.
امکان صادارت اسباببازی ایرانی به کشورهای اروپایی
همچنین مریم رضوانی ـ صادرکننده اسباببازی ـ با بیان اینکه در ترکیه شرکتی با هدف رفع موانع صادراتی و مالی ثبت کردم، گفت: قاره اروپا بزرگترین واردکننده اسباببازی است. در منطقه، ترکیه، امارات و ایران صادرکننده اسباببازی هستند و در این زمینه رقابتی بین ترکیه و ایران وجود دارد.
رضوانی خاطرنشان کرد: در ترکیه با مشکلاتی مثل تامین منابع اولیه و مالی روبرو هستیم که باعث میشود اسباببازی در آن کشور تجملی محسوب شود و سرانه مصرف در آنجا کاهش پیدا کند. ایران با منابع اولیه، هزینههای پایین انرژی و نیروی انسانی موفق در حوزه اسباببازی در نقطه عطف قرار دارد و محصولات ایرانی با یک جهش میتواند به کشورهای اروپایی صادر شود.
او با بیان اینکه دریافت نشان CE (استاندارد اروپا) بزرگترین مشکل ماست، گفت: آمریکا، اروپا و کشورهای عربی هر کدام استاندارهای خود را دارند. سختترین مرحله، CE اروپایی است و ما باید در زمینه کیفیت بیشتر کار کنیم تا بتوانیم به بازارهای اروپایی ورود پیدا کنیم.
محمدصادق باطنی ـ مدیر شبکه امید و سرپرست شبکه پویا سیما ـ نیز در بخشی از این نشست از آمادگی صدا و سیما برای همکاری با کانون پرورش فکری برای حمایت از صنعت اسباببازی و برداشتن گامهایی در این راستا خبر داد.
بنابر اعلام روابط عمومی و امور بینالملل کانون در این جلسه، تعدیل نیرو، به کف رسیدن سودها، کاهش نقدینگی و افزایش معوقات بانکی از جمله مشکلات موجود بازار در بعد از جنگ ۱۲ روزه مطرح و بر همراهی تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان در کنار یکدیگر و ارائه بستههای تشویقی به تولیدکنندگان به منظور رشد و رونق صنعت اسباب بازی تاکید شد.
انتهای پیام/
خبرگزاری ایسنا